Notowania TVN spadły mimo dobrych wyników

To zapowiedź pogorszenia na rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale spowodowała spadek kursu spółki, która podała wczoraj rezultaty finansowe za poprzedni kwartał.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

To zapowiedź pogorszenia na rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale spowodowała spadek kursu spółki, która podała wczoraj rezultaty finansowe za poprzedni kwartał.

Spodziewamy się ochłodzenia na rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale – stwierdził Markus Tellenbach, prezes TVN. I choć dodał zaraz, że nie należy tego interpretować jako negatywnego trendu na rynku, a jedynie jako niższe oczekiwania w porównaniu z II czy III kwartałem tego roku, rynek przyjął informację źle. Kurs spółki na zamknięciu wtorkowej sesji wynosił 18,5 zł i był niższy niż dzień wcześniej o 1,6 proc. W III kwartale TVN oszacował wzrost rynku reklamy telewizyjnej rok do roku na 9,9 proc.

Udany kwartał

Przychody grupy w III kwartale wzrosły o 24,7 proc., do 533,8 mln zł, zysk operacyjny sięgnął 43,6 mln zł (przy 3,7 mln zł straty rok wcześniej), a netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 61 mln zł, o 4,8 proc. więcej niż rok wcześniej (to jednak skutek m.in. przeszacowania długu TVN, na czym spółka w III kwartale zyskała 105 mln zł). Zysk na jedną akcję wynosił 18 gr (17 gr rok wcześniej w tym samym okresie).

Za wysoka prognoza

Według oczekiwań analityków odpytanych przez Reutera przychody grupy w III kwartale miały wynieść 504 mln zł, zysk operacyjny 34 mln zł, a wynik netto 35 mln zł. – Inwestorzy mogli zapomnieć o tym, że IV kwartał 2009 r. był relatywnie mocny, co „wypłaszcza” dynamiki w tym roku.

Ponadto rezultaty za III kwartał brutalnie zweryfikowały nierealną średnią prognoz dotyczącą wyniku operacyjnego TVN za cały 2010 r. – obecnie tzw. konsensus przekracza 460 mln zł. Nasza prognoza od dłuższego czasu zakłada wynik o 100 mln zł niższy, co zdaje się być bliższe prawdy – mówi Piotr Janik, analityk KBC Securities. Ponadto konkurencyjny Polsat o 20 proc. obniży w listopadzie koszt dotarcia z reklamą do widzów w wieku 16–49 lat, co rynek zinterpretował jako spadek zainteresowania reklamami w telewizji.

TVN podtrzymał całoroczne szacunki wzrostu dla rynku reklamy telewizyjnej w Polsce (mowa była o wzroście o 3–5 proc.), dodając, że sięgnie on zapewne górnego pułapu prognozy. Całkowite przychody grupy w IV kwartale mają wzrosnąć o około 15 proc. Spółka spodziewa się też w IV kwartale marży EBITDA porównywalnej do osiągniętej po trzech kwartałach tego roku (24,4 proc.).

„n” – lepiej, ale...

Platforma „n” wykazała się drugi miesiąc z rzędu dodatnią EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) – 7 mln zł przy przychodach 159 mln zł. Liczba abonentów platformy wzrosła w III kwartale rok do roku o 29 proc., do 739 tys., a kwartalny przychód na abonenta – do 60,3 zł (efekt przedwakacyjnej podwyżki cen).

– TVN zredukował prognozy liczby abonentów platformy „n” na ten rok z 870 tys. do 800 tys., czyli o około 8 proc. Nowa prognoza oznacza wysokie nasycenie rynku z przyrostem liczby abonentów na poziomie zaledwie 70 tys. w IV kwartale, znacząco poniżej ubiegłorocznych 120 tys. Oznacza to, że nasycenie rynku płatnej telewizji jest już w Polsce na tyle wysokie, że skala przyrostu liczby abonentów będzie nieporównywalnie niższa lub że koszt ich pozyskania będzie rósł – mówi „Parkietowi” Przemysław Sawala-Uryasz, analityk UniCredit CAIB.

Przemysław Sawala-Uryasz - analityk UniCredit CAIB

Wyniki odczytuję pozytywnie, na poziomie EBITDA były lepsze od oczekiwań. Nie zwracałbym większej uwagi na wynik netto, wrażliwy na wahania m.in. kurs złotego i przeszacowanie długu. Przewidywania spółki dotyczące IV kwartału zakładają istotne ochłodzenie na rynku reklamy telewizyjnej. Uważam, że to one mogły spowodować spadek kursu. W II kwartale wzrost wpływów z reklamy wynosił 8 proc., w III kwartale – 10 proc. Aby wzrost rynku utrzymał się w skali roku na poziomie 5 proc. zakładanym przez TVN, to tempo wzrostu w IV kwartale musiałoby istotnie spaść do ok. 3 proc. Jeśli w 2011 r. wejdziemy z 4–5-proc. tempem wzrostu rynku reklamy telewizyjnej, to może to oznaczać konieczność zweryfikowania długofalowych prognoz dla wyników TVN.

Piotr Janik - analityk KBC Securities
Wyniki TVN podobają mi się. Widać dużą dynamikę w sprzedaży reklam, szczególnie w kanale TVN 24, który zwiększenie sprzedaży zawdzięcza głównie znacznej poprawie udziału w rynku. Pozytywne zaskoczenie przyszło też z platformy „n”, która zanotowała znaczący wzrost ARPU do nieco powyżej 60 zł i nie przełożyło się to na zwiększenie odpływu klientów. Jeżeli chodzi o perspektywy na IV kwartał, to nie zaskoczyłby mnie wzrost rynku reklamy telewizyjnej w przedziale 0–2 proc. Niższa niż w kwartałach II i III dynamika rynku w IV kwartale wynikać może z wysokiej bazy IV kwartału 2009 r. Ponadto ostatni ruch ze strony telewizji Polsat (znacząca obniżka cen reklam na listopad) może wskazywać na osłabienie się rynku w ostatnich miesiącach 2010 r.

PARKIET
Magdalena Lemańska

Wybrane dla Ciebie

LOT żartuje z afery masłowej. Przewoźnik dodał wymowną grafikę
LOT żartuje z afery masłowej. Przewoźnik dodał wymowną grafikę
Zgoda na budowę gigakompleksu hotelowego w Polsce wstrzymana
Zgoda na budowę gigakompleksu hotelowego w Polsce wstrzymana
Kupowali od nas głównie wodę mineralną. Teraz trafi tam nasza wołowina
Kupowali od nas głównie wodę mineralną. Teraz trafi tam nasza wołowina
Źle naliczona emerytura? Sprawdź, na co zwrócić uwagę
Źle naliczona emerytura? Sprawdź, na co zwrócić uwagę
Zbliża się remont mostu nad Elblągiem. Potrzebny będzie tymczasowy
Zbliża się remont mostu nad Elblągiem. Potrzebny będzie tymczasowy
Nietypowy pomysł. Zatrudnili artystkę, żeby zaoszczędzić na remontach
Nietypowy pomysł. Zatrudnili artystkę, żeby zaoszczędzić na remontach
Sieć należąca do Niemców zwija swój koncept w Litwie. Oto dlaczego
Sieć należąca do Niemców zwija swój koncept w Litwie. Oto dlaczego
Ruch prokuratury wobec urzędnika oskarżonego o czyn wobec małoletniej
Ruch prokuratury wobec urzędnika oskarżonego o czyn wobec małoletniej
Wojsko znów sprzedaje auta. Oto co można kupić za 6 tys. zł
Wojsko znów sprzedaje auta. Oto co można kupić za 6 tys. zł
Niemiecka marka odzieżowa upada. 400 sklepów bez dostaw
Niemiecka marka odzieżowa upada. 400 sklepów bez dostaw
Malezyjski gigant rozkręca się w Polsce. Otworzy 40 nowych sklepów
Malezyjski gigant rozkręca się w Polsce. Otworzy 40 nowych sklepów
Skontrolowali tony ogórków z Rosji i Białorusi. Oto co wykryli
Skontrolowali tony ogórków z Rosji i Białorusi. Oto co wykryli