Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Na trasie Ełk-Giżycko uruchomiono nową sieć trakcyjną, co oznacza rewolucję w podróżach koleją na Mazurach. Inwestycja o wartości 650 mln zł netto została dofinansowana z funduszy unijnych.
Pociągi na trasie Ełk-Giżycko korzystają już z nowoczesnej sieci trakcyjnej, co znacząco poprawia jakość podróży w regionie. Elektryfikacja tej linii to efekt inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A., która wyniosła blisko 650 mln zł netto. Projekt wspierany jest przez fundusze unijne, w tym Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.
Nowa infrastruktura pozwala na szybsze i bardziej komfortowe podróże. Pociągi pasażerskie mogą teraz osiągać prędkość do 160 km/h, co skraca czas przejazdu do Olsztyna o około 50 minut. Modernizacja obejmowała także przebudowę peronów i torów oraz instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prowadzą second hand. Ściągają towar za milion złotych
Prace na odcinku Giżycko-Korsze są w toku, a ich zakończenie planowane jest na 2026 r. Wartość tych robót to 876 mln zł netto. Dzięki tym inwestycjom, podróżni zyskają jeszcze lepszy dostęp do kolei, a czas przejazdu ulegnie dalszemu skróceniu.
Kolej wraca do Łomży
W ramach inwestycji planowana jest kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 49 Łomża-Śniadowo. Prace obejmą wymianę torów oraz urządzeń sterowania ruchem na odcinku 17 km. Dodatkowo odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną także dwa nowe przystanki: Śniadowo-Łącznica i Konarzyce.
Po zakończeniu prac pociągi z Łomży do Śniadowa będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h. Planowane jest również uruchomienie połączeń pasażerskich do Białegostoku, które mają trwać ok. 1 godz. 35 min. W przyszłości możliwe będą także regularne połączenia Intercity i kolei mazowieckich z Warszawą.
Wartość inwestycji to 367 mln zł brutto. W ramach projektu zrewitalizowana ma być linia kolejowa Łomża-Śniadowo-Łapy, co pozwoli połączyć koleją Łomżę z Białymstokiem. Cała inwestycja ma być gotowa w 2029 roku. Dzięki czemu po ponad 30 latach do Łomży wrócą pociągi kolejowe. Docelowo z Łomży będzie odjeżdżać przynajmniej 14 pociągów na dobę. W planach ministerstwa jest 10 pociągów intercity