Nowe banki wymuszą obniżkę cen usług

Jesienią będziemy mogli wybierać spośród szerszej gamy bankowych ofert niż dotychczas. Niektóre usługi finansowe zapewne stanieją. Te zmiany zostaną wymuszone przez pojawienie się na rynku nowych graczy z setkami nowych placówek.

05.08.2008 | aktual.: 05.08.2008 10:50

Obraz
© (fot. WP)

Jesienią będziemy mogli wybierać spośród szerszej gamy bankowych ofert niż dotychczas. Niektóre usługi finansowe zapewne stanieją. Te zmiany zostaną wymuszone przez pojawienie się na rynku nowych graczy z setkami nowych placówek.

5 września Allianz Bank ma otrzymać od Komisji Nadzoru Finansowego licencję operacyjną niezbędną do rozpoczęcia działalności bankowej. Polska to kolejny kraj ekspansji grupy Allianz w naszym regionie Europy. Półtora roku temu uruchomiła ona bank na Węgrzech. Do tej pory pozyskała niemal 100 tys. klientów na tym 10-milionowym rynku. Nadal daleko jej do wiodącego banku w tym kraju - OTP, który ma 4,9 mln klientów. Ale OTP powstało w 1949 r. i przez dziesiątki lat było nad Balatonem monopolistą, podobnie jak PKO BP nad Wisłą.

|

Obraz
Obraz

Allianz Bank w Polsce zadebiutuje za pośrednictwem 69 oddziałów i 20 centrów hipotecznych, które chce otworzyć w pierwszym roku działalności. A docelowo ma mieć 200 placówek. W pierwszym etapie działalności chciałby pozyskać 500 tys. klientów. Jest jedną z trzech instytucji finansowych, które na drugą połowę roku zapowiedziały swój debiut.

Do startu przygotowuje się także Alior Bank tworzony przez włoski fundusz Carlo Tassara. Chce być bankiem uniwersalnym, otworzy na początek 80 placówek, ale z czasem będzie dysponował 200 oraz 400 punktami agencyjnymi. Planuje zatrudnić w tym roku ponad tysiąc osób. W ciągu 3-4 lat zamierza pozyskać milion klientów i - w zależności od kategorii produktów - zdobyć 2-4 proc. udziału w rynku. Modyfikację strategii zapowiada również Bank Współpracy Europejskiej. Zmieni nazwę, stanie się ogólnopolskim bankiem detalicznym, unowocześni m.in. kredyty gotówkowe i otworzy dodatkowo 245 oddziałów.

Nowe banki, aby odnieść sukces, będą musiały zaproponować atrakcyjną ofertę. Konkurencja nie ma wątpliwości, że nie tylko nowatorskimi rozwiązaniami, ale i ceną będą musiały zawalczyć o klientów nowe podmioty. _ Na pewno przez ich wejście zwiększy się nacisk na cięcie marży, co wpłynie na lepsze ceny produktów _- mówi Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK. _ Gdybyśmy już dziś wiedzieli, jakie produkty Allianza czy Aliora będą najbardziej konkurencyjne, to od razu zmienilibyśmy naszą ofertę _- dodaje.

Wejście nowych banków sprawi więc, że będą musiały rozwinąć się doskonalsze modele obsługi, lepiej dopasowane do potrzeb klientów. Takim modelem jest np. cross selling, czyli sprzedawanie klientom kolejnych produktów różnych spółek grupy. Allianz Bank liczy na agentów ubezpieczeniowych. U nich będzie dostępnych aż 80 proc. produktów bankowych. Z kolei podobny odsetek ubezpieczeń będzie można kupić w nowym banku. Allianz ma zamiar korzystniejszymi cenami nagradzać lojalność dotychczasowych klientów grupy. Prezes nie chce ujawniać żadnych szczegółów. Można się jednak domyślać, że skoro grupa uzyskała dane o swoich klientach już wcześniej (np. gdy nabywali ubezpieczenia), to bank zrezygnuje z wymogu przedstawiania wielu dokumentów, gdy będą ubiegać się o kredyt. Bank będzie w stanie zaproponować im nieco niższe oprocentowanie kredytów.

_ W produktach oszczędnościowych chcemy mieć wiodącą ofertę na rynku, zarówno jeżeli chodzi o zakres, jak i o cenę _ - zapowiada Paweł Miller, prezes Allianz Banku. Nowy bank postawi również na internet.

_ Klienci będą mogli nie tylko podejrzeć stan kredytu, ale także wystąpić o zwiększenie jego limitu _- obiecuje Paweł Miller.

Z jego deklaracji wynika, że spółka stawia na innowa-cyjność i konkurencyjne ceny. I zamierza wprowadzić depozyty i produkty lokacyjne powiązane z ubezpieczeniami z wysokim oprocentowaniem. Obecnie oprocentowanie najlepszych lokat na rynku wynosi 8 proc.

POLSKA Gazeta Opolska
Tomasz Dąbrowski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)