Nowe prawo dla inwestorów
Długo oczekiwana nowelizacja Ustawy o ofercie publicznej, podpisana przez prezydenta 9 września br., wprowadza sporo zmian do przepisów dotyczących znacznych pakietów akcji spółek publicznych, ogłaszania wezwań oraz obowiązków informacyjnych związanych z przekraczaniem określonych progów głosów.
DYREKTYWA W SPRAWIE OFERT PRZEJĘCIA A NOWELIZACJA PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH ZNACZNYCH PAKIETÓW AKCJI SPÓŁEK PUBLICZNYCH
Długo oczekiwana nowelizacja Ustawy o ofercie publicznej, podpisana przez prezydenta 9 września br., wprowadza sporo zmian do przepisów dotyczących znacznych pakietów akcji spółek publicznych, ogłaszania wezwań oraz obowiązków informacyjnych związanych z przekraczaniem określonych progów głosów.
Nowelizacja ta uściśla także istniejące rozwiązania w duchu implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/25/WE z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia.
Koniec sprzeczności z Dyrektywą
Jedną ze zmian do Ustawy o ofercie publicznej, której można było się spodziewać, analizując przepisy Dyrektywy w sprawie ofert przejęcia, jest uchylenie możliwości zbycia akcji zamiast ogłoszenia publicznego wezwania na sprzedaż lub zamianę. Chodzi tu konkretnie o dotychczasowe brzmienie art. 74 ust. 2 Ustawy o ofercie publicznej, zgodnie z którym po przekroczeniu progu 66 proc. głosów w spółce publicznej zamiast konieczności ogłoszenia wezwania można było zbyć akcje, by zmniejszyć swój stan posiadania poniżej 66 proc. głosów. Rozwiązanie to było sprzeczne z Dyrektywą w sprawie ofert przejęcia, która nie przewiduje takiej alternatywy i w tym zakresie nie zostawia państwom członkowskim swobody przy implementacji przepisów.
Zgoda KNF na cenę akcji w wezwaniu
Działając na podstawie upoważnienia zawartego w art. 5 ust. 4 Dyrektywy w sprawie ofert przejęcia, polski ustawodawca zawarł w nowelizacji regulację pozwalającą ogłaszającemu wezwanie skierować do KNF wniosek o udzielenie zgody na zaproponowanie w wezwaniu ceny, która nie spełnia wymogów wynikających z obowiązujących aktualnie przepisów. Oczywiście, będzie to dopuszczalne jedynie w określonych sytuacjach, takich jak znaczne różnice pomiędzy średnią ceną rynkową akcji a ich wartością godziwą, spowodowane np. przyznaniem praw poboru. Komisja może udzielić zgody na taką cenę, o ile nie jest ona niższa od wartości godziwej akcji, a wezwanie nie naruszy słusznego interesu akcjonariuszy. Cena ta za zgodą sprzedającego może natomiast być niższa niż ustalona w decyzji KNF - o ile pakiet stanowi co najmniej 5 proc. ogółu akcji spółki.
Dłuższy termin dla nadzoru
Dyrektywa w sprawie ofert przejęcia nakazuje, aby w celu wykonywania ich funkcji organom nadzoru w państwach członkowskich przekazywane były, na ich żądanie, wszystkie niezbędne informacje dotyczące tych ofert. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami Ustawy o ofercie publicznej, KNF mogła zgłaszać ewentualne żądania wyjaśnień czy uzupełnień de facto w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o zamiarze ogłoszenia wezwania. Nowelizacja wydłuża z 7 do 14 dni roboczych termin na zawiadomienie KNF o zamiarze ogłoszenia wezwania, umożliwiając tym samym Komisji pełniejsze korzystanie z uprawnień nadzorczych.
Obligacje przestają się liczyć
Istotne znaczenie dla inwestorów ma także uchylenie art. 88 w znowelizowanej Ustawie o ofercie publicznej. Dzięki temu inwestorzy nie będą musieli brać pod uwagę posiadanych przez siebie obligacji zamiennych na akcje spółek publicznych przy obliczaniu ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, od której zależy obowiązek ogłaszania publicznych wezwań.
Aktualnie, zgodnie z przywołanym powyżej art. 88, obligacje zamienne uważa się za papiery wartościowe, z którymi wiąże się taki udział w ogólnej liczbie głosów, jaki posiadacz tych papierów wartościowych może osiągnąć w wyniku zamiany tych obligacji na akcje (w ten sam sposób należy także traktować obligacje z prawem pierwszeństwa, prawa poboru, PDA czy kwity depozytowe). Oznacza to, że gdy dana osoba posiada np. 100 obligacji, uprawniających do objęcia 100 akcji nowej emisji, przy obliczaniu procentowego udziału danej osoby w liczbie głosów na walnym zgromadzeniu należy uwzględnić tę liczbę 100 „potencjalnych” głosów. W ten sposób ustala się, czy z zamiarem zwiększenia (zmniejszenia) posiadanego pakietu akcji łączy się obowiązek ogłoszenia publicznego wezwania.
„Potencjalnych” głosów nie będzie się brać pod uwagę jedynie przy obliczaniu progów na potrzeby publicznych wezwań. Nadal jednak obligacje będzie się wliczać do liczby głosów warunkującej obowiązek zawiadomienia KNF (oraz emitenta) po przekroczeniu określonego progu w spółce publicznej.
Nowy próg i więcej informacji w zawiadomieniu
Nowelizacja wprowadza obowiązek dokonania zawiadomienia KNF oraz emitenta także po przekroczeniu progu 90 proc. ogólnej liczby głosów. Poszerzony zostanie również zakres informacji zamieszczanych w zawiadomieniu o przekroczeniu poszczególnych progów – o informacje dotyczące podmiotów zależnych akcjonariusza dokonującego zawiadomienia oraz ewentualnych osób trzecich, z którymi zawarł on umowy dotyczące wykonywania prawa głosu. Doprecyzowano także ustawowe terminy na dochowanie powyższych obowiązków – będą to 4 dni robocze, a w przypadku transakcji na rynku regulowanym – 6 dni sesyjnych.
Wskazane wyżej zmiany do Ustawy o ofercie publicznej mają pozwalać na realizację głównego celu Dyrektywy w sprawie ofert przejęcia, jakim jest wprowadzenie odpowiednich mechanizmów ochronnych dla akcjonariuszy, mających na celu zapobiec nadużyciom przy przejmowaniu spółek publicznych. Część zmian wynika także z transpozycji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/109/EC z 15 grudnia 2004 r., tzw. „dyrektywy o przejrzystości”. One z kolei mają zapewniać ochronę poprzez dostęp do rzetelnej informacji.
Anna Zeliaś
Associate – Krawczyk i Wspólnicy Spółka Komandytowa