Nowy port na Bałtyku. Za kilka dni rusza budowa

W najbliższych dniach rozpocznie się budowa portu offshorowego w Świnoujściu, opartego na morskiej energetyce wiatrowej - ogłosił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, że rosną wpływy do budżetu państwa pochodzące z przeładunków w portach. Wynoszą obecnie 30 mld zł rocznie.

W najbliższych dniach rozpocznie się budowa portu offshorowego w Świnoujściu, opartego na morskiej energetyce wiatrowej
W najbliższych dniach rozpocznie się budowa portu offshorowego w Świnoujściu, opartego na morskiej energetyce wiatrowej
Źródło zdjęć: © East News | Mateusz Grochocki
oprac. MZUG

09.10.2023 | aktual.: 09.10.2023 13:33

- Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego, a więc morską energetykę wiatrową, która jest tak istotna dla bezpieczeństwa energetycznego. W Świnoujściu powstanie port offshorowy. On będzie pełnił rolę niezwykle ważną, stamtąd rozpocznie się ekspansja w ramach energetyki wiatrowej - powiedział Gróbarczyk podczas niedzielnej rozmowy w TVP1. Wiceminister podkreślił, że "nowy port stwarza alternatywę, której dotąd nie było".

Gróbarczyk zaznaczył, że gdyby port nie powstał, Polska byłaby zmuszona korzystać z infrastruktury zagranicznej, takiej jak duńska czy niemiecka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

30 mld zł rocznie z samych podatków i ceł

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycje w infrastrukturę portową zwiększają konkurencyjność Polski, co ma miejsce kosztem Niemiec. Jako dowód na to, Gróbarczyk wskazał na fakt, że przeładunki w polskich portach rosną, podczas gdy w niemieckich spadają.

Gróbarczyk zwrócił również uwagę na to, jak ważny jest rozwój polskich portów dla budżetu państwa. - Z samych podatków i ceł - to, co jest przeładowywane w portach, przynosi blisko 30 mld zł rocznie. To cały czas wzrasta, więc myślę, że jest o co walczyć w kontekście podnoszenia standardu życia w Polsce - podkreślił wiceminister.

We wrześniu Grupa Orlen poinformowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Zapowiedziano, że prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 roku. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power oraz inne planowane inwestycje wiatrowe.

Dodatkowo Orlen przekazał, że lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Spółka wyjaśniła, że terminal będzie służył do przeładunku i składowania kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Spółka poinformowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe.

Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym, a terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (64)