O marketingu i PR wiemy już wszystko?
Panuje przekonanie, że wiedza na temat marketingu jest bardzo rozpowszechniona. Wskazuje na to choćby liczba absolwentów wydziałów marketingu i zarządzania. Obok medycyny
i polityki, marketing stał się dziedziną, na której w Polsce znają się wszyscy. Czy na pewno?
27.08.2008 | aktual.: 28.10.2008 16:52
Wśród dziesięciu internetowych szkoleń Akademii PARP, w których bezpłatnie uczestniczą właściciele oraz pracownicy małych i średnich firm, znajdują się dwa szkolenia prezentujące podstawy marketingu. Jeśli wiedza na temat marketingu jest powszechna, czy takie szkolenia są w ogóle polskim firmom potrzebne? Eksperci Akademii PARP przekonują, że tak. Według nich ze znajomością marketingu nie jest tak dobrze, jak się wydaje.
W Akademii PARP moduły szkoleń poprzedza wstępny test, który weryfikuje znajomość tematyki jeszcze przed rozpoczęciem nauki. Uczestnicy szkoleń marketingowych osiągali we wstępnych testach gorsze wyniki niż uczestnicy innych kursów. W szkoleniu "Plan marketingowy" było to średnio 50 proc., a w kursie "Praktyczne zagadnienia PR i marketingu w MŚP" - zaledwie 43 proc.
W przypadku innych, wydawałoby się trudniejszych tematów, uczestnicy wykazywali się na wstępie większą wiedzą. Np. dla szkolenia z zakresu e-commerce średni wynik testu wstępnego to 60,5 proc., a dla szkolenia z zarządzania personelem - ponad 61 proc.
Dlaczego odpowiedzi na podstawowe pytania z zakresu marketingu sprawiają tak duży problem? Być może wiedza posiadana przez pracowników firm ma niewiele wspólnego z praktyką. Nie przekłada się na umiejętność rozwiązywania problemów, jakie stają przed polskim małym lub średnim przedsiębiorstwem. Tymczasem w szkoleniach Akademii PARP największy nacisk położono na to, jakie działania marketingowe powinna prowadzić firma funkcjonująca tu i teraz. A odpowiedzi na tak postawione pytania okazują się nieoczywiste.
Eksperci Akademii PARP podkreślają, że po ukończeniu szkoleń absolwenci Akademii PARP uzyskują już znacznie lepsze wyniki. Dla szkoleń z marketingu rezultat testów końcowych to blisko 75 proc.
Akademia PARP to system bezpłatnych, multimedialnych szkoleń internetowych, realizowanych pod patronatem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem projektu jest zapewnienie małym i średnim przedsiębiorstwom bezpłatnego dostępu do nowoczesnej wiedzy biznesowej poprzez portal edukacyjny, dostępny pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Dzięki Akademii PARP po raz pierwszy w Polsce małe i średnie przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na szkolenia o bardzo wysokim standardzie, dostosowane do realiów rodzimego rynku. Już ponad 40 tys. osób skorzystało z tej możliwości, a pozostali mają czas do 30 czerwca 2008 roku.