Trwa ładowanie...

Obniżka VAT na żywność. Efekt? Ceny spadną o kilka groszy

Rząd zdecydował o obniżeniu podatku VAT na żywność. To kolejny krok w stronę walki z szalejącą inflacją, którą coraz mocniej uderza w budżety domowe Polaków. Jak ruch w PiS faktycznie przełoży się na rachunki w sklepach? Ekonomista Rafał Mudry pokazał ceny konkretnych produktów po obniżce. Porzućmy złudzenia: obniżki cen będą groszowe.

Share
Od 1 lutego dzięki zerowej stawce VAT potanieje 60 proc. produktów żwynościowych. Okazuje się jednak, że obniżki będą groszowe Od 1 lutego dzięki zerowej stawce VAT potanieje 60 proc. produktów żwynościowych. Okazuje się jednak, że obniżki będą groszowe Źródło: money.pl, fot: Rafał Parczewski
d24v5qb

Od 1 lutego VAT na żywność spadnie z 5 na 0 proc. Według rządu, ma się ona przyczynić do zaoszczędzenia przez przeciętną rodzinę około 45 zł miesięcznie w okresie od lutego do lipca br.

Zapłacisz mniej. O 5 groszy

Czy decyzja rządu faktycznie przyniesie ulgę Polakom? Potanieć ma ok. 60 proc. produktów żywnościowych. Ekonomista Ratał Mudry wyliczył ceny po obniżce podatku VAT. Poniżej tabelka:

Patrząc na to zestawienie, trudno o optymizm. Za bułkę zapłacimy o dwa grosze mniej, za masło o 5 gr mniej, z kolei mleko będzie kosztowało tylko o 10 gr mniej.

d24v5qb

Biorąc pod uwagę fakt, że inflacja nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa, można wysnuć prosty wniosek: Polacy tej zmiany rządu prawie nie zauważą. Zwłaszcza, że stawki VAT: 23 i 9 proc. na produkty żywnościowe pozostają bez zmian.

Dodatkowo ekonomiści ostrzegają, że zejście z 5 proc. VAT do zera wcale nie musi oznaczać 5-procentowej obniżki cen w sklepach.

"Nie wiemy, na jak długo stawka VAT byłaby obniżona. Wiemy natomiast, że firmy mogą być niechętne przełożeniu jej w całości na ceny konsumenta" - podkreślają eksperci mBanku. Co więcej, sugerują, że wątpliwy będzie wpływ tej zmiany samą inflację. Na czas obowiązywania ulgi mogłaby lekko spaść, ale to z impetem podbije statystyki w 2023 roku. "W każdym scenariuszu inflacja w 2023 roku rysuje się raczej wyżej niż bez tej zmiany" - podkreśla mBank.

Marketingowa machina już ruszyła

Poniedziałkowa "Rzeczpospolita" z kolei alarmuje, że obniżka podatku VAT na żywność wzmocni duże sieci handlowe kosztem drobnego handlu. Największe sieci wykorzystają rządowe działania w swoich akcjach marketingowych, czym wzmocnią swoją obecność na rynku.

"Przy tak szybko zmieniających się cenach i drożejącej w dwucyfrowym tempie żywności te 5 proc. będzie mało zauważalne, do tego wielu producentów czy handlowców wykorzysta okazję, by kosztem obniżki nieco poprawić własne marże" – czytamy w "Rzeczpospolitej".

d24v5qb

Jak zauważa dziennik "ofensywa marketingowa już ruszyła". Lidl już poinformował, że zetnie ceny 1 lutego – w przypadku jego oferty dotyczy to 2 tys. artykułów" – pisze "Rz".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d24v5qb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24v5qb
d24v5qb