Obniżka VAT na żywność. Dyskonty rozegrają ją na swoich warunkach

Obniżka podatku VAT na żywność wzmocni duże sieci handlowe kosztem drobnego handlu. Największe sieci wykorzystają rządowe działania w swoich akcjach marketingowych, czym wzmocnią swoją obecność na rynku. W tej chwili dyskonty mają już niemal 40 proc. rynku sprzedaży detalicznej. Bez obniżki VAT-u mają już większy udział od sklepów małoformatowych.

Obniżka VAT na żywność wzmocni dyskonty Obniżka VAT na żywność wzmocni dyskonty
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  KRWL

Obniżka podatku VAT może jeszcze bardziej wzmocnić dyskonty na polskim rynku, zauważa Rzeczpospolita. Obecnie do tego segmentu należy już 38 proc. rynku. "RZ" zauważa, że strona rządowa uważa, że pomysł z obniżką podatku wpłynie na notowania rządu. Dlatego też aktywnie promuje swój pomysł.

W sklepach mają się pojawić się informacje na jej temat.

"Nie do końca jednak precyzyjne, ponieważ zerowa stawka obejmie tylko produkty opodatkowane obecnie na 5 proc. Tych z 23-proc. VAT – już nie. W efekcie statystyczny konsument zyska może kilkanaście złotych miesięcznie. Przy tak szybko zmieniających się cenach i drożejącej w dwucyfrowym tempie żywności te 5 proc. będzie mało zauważalne, do tego wielu producentów czy handlowców wykorzysta okazję, by kosztem obniżki nieco poprawić własne marże" – czytamy w "Rzeczpospolitej".

Obniżka VAT może być przedłużona? Jasna deklaracja rzecznika rządu

Dyskonty rozegrają obniżkę VAT na swoich warunkach

Zdaniem dziennikarzy duże sieci dyskontowe wykorzystają nowe regulacje, żeby zwiększyć swoją obecność na rynku. "Ofensywa marketingowa już ruszyła. Lidl już poinformował, że zetnie ceny 1 lutego – w przypadku jego oferty dotyczy to 2 tys. artykułów" – pisze "Rz".

Konsumenci ruszą do sieci dyskontowych, bo ceny rosną rekordowo. "Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH, Grupę Blix i Hiper-Com Poland wynika, że w grudniu zakupy promocyjne w sklepach były droższe o 21,9 proc. niż rok wcześniej. Najmocniej zdrożały tłuszcze – niemal 70 proc., nabiał czy mięso – ponad 20 proc." - podano w "Rz".

Dyskonty zdominowały polski rynek

Cztery sieci dyskontów, Aldi, Biedronka, LidlNetto, wyprzedziły w trzecim kwartale 2021 roku pod względem udziału na rynku małoformatowy kanał dystrybucji, informuje portal wiadomoscihandlowe.pl, powołując się na badania firmy Nielsen.

W trzecim kwartale według Nielsena udział dyskontów w rynku wyniósł ponad 39,8 proc. Natomiast udział małoformatowych sklepów w tym samym czasie wyniósł 38,6 proc.

Wybrane dla Ciebie

Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę