Obniżka VAT na żywność. Dyskonty rozegrają ją na swoich warunkach

Obniżka podatku VAT na żywność wzmocni duże sieci handlowe kosztem drobnego handlu. Największe sieci wykorzystają rządowe działania w swoich akcjach marketingowych, czym wzmocnią swoją obecność na rynku. W tej chwili dyskonty mają już niemal 40 proc. rynku sprzedaży detalicznej. Bez obniżki VAT-u mają już większy udział od sklepów małoformatowych.

Obniżka VAT na żywność wzmocni dyskonty
Obniżka VAT na żywność wzmocni dyskonty
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. KRWL

17.01.2022 07:33

Obniżka podatku VAT może jeszcze bardziej wzmocnić dyskonty na polskim rynku, zauważa Rzeczpospolita. Obecnie do tego segmentu należy już 38 proc. rynku. "RZ" zauważa, że strona rządowa uważa, że pomysł z obniżką podatku wpłynie na notowania rządu. Dlatego też aktywnie promuje swój pomysł.

W sklepach mają się pojawić się informacje na jej temat.

"Nie do końca jednak precyzyjne, ponieważ zerowa stawka obejmie tylko produkty opodatkowane obecnie na 5 proc. Tych z 23-proc. VAT – już nie. W efekcie statystyczny konsument zyska może kilkanaście złotych miesięcznie. Przy tak szybko zmieniających się cenach i drożejącej w dwucyfrowym tempie żywności te 5 proc. będzie mało zauważalne, do tego wielu producentów czy handlowców wykorzysta okazję, by kosztem obniżki nieco poprawić własne marże" – czytamy w "Rzeczpospolitej".

Dyskonty rozegrają obniżkę VAT na swoich warunkach

Zdaniem dziennikarzy duże sieci dyskontowe wykorzystają nowe regulacje, żeby zwiększyć swoją obecność na rynku. "Ofensywa marketingowa już ruszyła. Lidl już poinformował, że zetnie ceny 1 lutego – w przypadku jego oferty dotyczy to 2 tys. artykułów" – pisze "Rz".

Konsumenci ruszą do sieci dyskontowych, bo ceny rosną rekordowo. "Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH, Grupę Blix i Hiper-Com Poland wynika, że w grudniu zakupy promocyjne w sklepach były droższe o 21,9 proc. niż rok wcześniej. Najmocniej zdrożały tłuszcze – niemal 70 proc., nabiał czy mięso – ponad 20 proc." - podano w "Rz".

Dyskonty zdominowały polski rynek

Cztery sieci dyskontów, Aldi, Biedronka, LidlNetto, wyprzedziły w trzecim kwartale 2021 roku pod względem udziału na rynku małoformatowy kanał dystrybucji, informuje portal wiadomoscihandlowe.pl, powołując się na badania firmy Nielsen.

W trzecim kwartale według Nielsena udział dyskontów w rynku wyniósł ponad 39,8 proc. Natomiast udział małoformatowych sklepów w tym samym czasie wyniósł 38,6 proc.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (931)