Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

06.12.2011 | aktual.: 06.12.2011 16:24

06.12. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2012. Przewidziano w nim deficyt w wysokości 35 mld zł oraz wzrost PKB o 2,5 proc. Wydatki budżetu państwa wyniosą maksymalnie 328 mld zł, dochody - 293 mld zł.

Zdaniem rządu, jest to budżet przygotowany na ewentualne wydarzenia na międzynarodowych rynkach finansowych. Jest to również budżet, który chroni ludzi przed skutkami kryzysu.

W projekcie ustawy budżetowej uwzględniono również część postulatów, które premier Donald Tusk przedstawił w exposc. Chodzi m.in. o podwyższenie o 2 proc. składki rentowej po stronie pracodawców oraz 300 zł podwyżki dla żołnierzy i policjantów.

Rząd zatwierdził "Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015".

Rada Ministrów podjęła uchwały:

- w sprawie udzielenia zgody na podpisanie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o zasadach małego ruchu granicznego,

- uchwałę zmieniającą uchwałę - Regulamin pracy Rady Ministrów.

Wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia pełnomocnika do spraw deregulacji gospodarczych.


Rada Ministrów zatwierdziła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015, przedłożoną przez ministra finansów.

"Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych" jest, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalana co roku przez ministra finansów, przedstawiana Radzie Ministrów do zatwierdzenia, a następnie przedstawiana Sejmowi wraz z projektem ustawy budżetowej. Dokument obejmuje horyzont czterech lat i zawiera strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa (SP) oraz strategię oddziaływania na pozostały dług sektora finansów publicznych.

Zarządzanie długiem publicznym odbywa się na dwóch poziomach. Po pierwsze: w szerszym znaczeniu - jest elementem polityki fiskalnej, w której podejmowane są decyzje o tym, jaka część wydatków państwa ma być finansowana poprzez zaciąganie długu, czyli - jaka będzie wielkość długu publicznego. Po drugie, w węższym znaczeniu, oznacza sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa oraz kształtowanie struktury długu, a więc wybór rynków, instrumentów i terminów emisji.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przekroczenie przez relację państwowego długu publicznego do PKB progu 50 proc. w 2010 r. oznacza konieczność przyjęcia w ustawie budżetowej na 2012 r. relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż założona w budżecie na 2011 r. Relację tę w ustawie na 2011 r. ustalono na poziomie 14,7 proc., natomiast relacja założona w projekcie ustawy budżetowej na przyszły rok wynosi 11,9 proc. Ograniczenie to będzie oddziaływać na budżety kolejnych lat.

Na 2011 rok przewidywany jest wzrost relacji długu do PKB do 53,7 proc. (na koniec 2010 r. było to 52,8 proc.). Jest to wynikiem znaczącego osłabienia złotego w reakcji na kryzys zadłużeniowy w strefie euro. Zgodnie z przyjętymi założeniami, w latach 2012-15 relacja długu do PKB będzie się zmniejszać i obniży się poniżej progu 50 proc. w 2014 r. Zmniejszeniu ulegnie również relacja długu sektora general government do PKB, która w latach wyznaczonych przez "Strategię" osiągnie poziom 50,2 proc. Przy założeniach przyjętych w "Strategii" nie wystąpi zagrożenie przekroczenia przez tę relację progu 60 proc., przewidzianego w Traktacie z Maastricht.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, utrzymywanie się relacji państwowego długu publicznego do PKB powyżej progu 50 proc. do 2014 r. będzie oznaczać przyjmowanie w kolejnych ustawach budżetowych relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż przyjęte w latach poprzednich. Duże znaczenie dla kształtowania się relacji będzie miał poziom kursu złotego pod koniec poszczególnych lat.

"Strategia" przewiduje wzrost relacji kosztów obsługi długu SP do PKB z 2,5 proc. w 2011 r. do 2,7 proc. w 2012 r., a następnie jej sukcesywne obniżenie do 2,2 proc. w 2015 r.

Dług publiczny i koszty jego obsługi:

Państwowy dług publiczny

rok 2010 - 747,9 mld zł, w relacji do PKB - 52,8 proc.,

rok 2011 - 812,3 mld zł, w relacji do PKB - 53,7 proc.,

rok 2012 - 832,5 mld zł, w relacji do PKB -52,4 proc.,

rok 2013 - 846,9 mld zł, w relacji do PKB - 50,3 proc.,

rok 2014 - 864,8 mld zł, w relacji do PKB - 48,3 proc.,

rok 2015 - 902,2 mld zł, w relacji do PKB - 47,4 proc.

Dług sektora general government

rok 2010 - 776,8 mld zł, w relacji do PKB - 54,9 proc.,

rok 2011 - 857,2 mld zł, w relacji do PKB - 56,7 proc.,

rok 2012 - 890,0 mld zł, w relacji do PKB - 56,0 proc.,

rok 2013 - 905,2 mld zł, w relacji do PKB - 53,7 proc.,

rok 2014 - 921,0 mld zł, w relacji do PKB - 51,4 proc.,

rok 2015 - 956,9 mld zł, w relacji do PKB - 50,2 proc.

Wydatki z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa

rok 2010 - 34,1 mld zł, w relacji do PKB - 2,4 proc.,

rok 2011 - 38,4 mld zł, w relacji do PKB - 2,5 proc.,

rok 2012 - 43,3 mld zł, w relacji do PKB - 2,7 proc.,

rok 2013 - 42,7 mld zł, w relacji do PKB - 2,5 proc.,

rok 2014 - 42,7 mld zł, w relacji do PKB - 2,4 proc.,

rok 2015 - 42,6 mld zł, w relacji do PKB - 2,2 proc.

"Strategia" stanowi kontynuację strategii przygotowanej rok temu. Utrzymana została tendencja do minimalizacji kosztów obsługi długu w długim okresie przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem oraz trzy współzależne zadania zwiększania: płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych.

Dla realizacji celu "Strategii" w latach 2012-2015 przyjęto, że:

- utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do minimalizacji kosztów obsługi i przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka oraz możliwego wpływu na politykę pieniężną; głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy; udział długu w walutach obcych utrzymywany będzie w przedziale 20-30 proc. z możliwością przejściowych odchyleń od tego przedziału w przypadku znaczących zmian kursów walutowych;

- priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro oraz dolara amerykańskiego;

- utrzymano dążenie do zwiększania średniej zapadalności długu krajowego, natomiast jego duration, które osiągnęło już poziom akceptowalny z punku widzenia ryzyka stopy procentowej, utrzymywane będzie w przedziale 2,5-4,0 lat; w przypadku długu zagranicznego obecny poziom zarówno ryzyka refinansowania, jak i ryzyka stopy procentowej, nie stanowi ograniczenia dla minimalizacji kosztów obsługi.

- Zagrożenia dla realizacji Strategii wynikają przede wszystkim z: odmiennej od zakładanej sytuacji makroekonomiczną w Polsce (wolniejszy wzrost PKB, wyższe stopy procentowe i wahania kursu walutowego), uwarunkowań międzynarodowych, chodzi o gospodarki Europy i USA, oraz ryzyka przekroczenia progu 55 proc. relacji długu publicznego do PKB oraz progu 60 proc. relacji długu sektora general government (m.in. wyższy poziom potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, niższy kurs złotego, duży przyrost zadłużenia innych niż SP podmiotów sektora finansów publicznych, np. jednostek samorządu terytorialnego, czy koniecznością wykonania poręczeń lub gwarancji udzielanych przez sektor finansów publicznych).


Rada Ministrów wyraziła zgodę na podpisanie Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Federacji Rosyjskiej na zasadach małego ruchu granicznego, dokument przedłożył minister spraw zagranicznych.

Otwarcie małego ruchu granicznego między Polską a Rosją to kolejne - obok ruchu osobowego i żegludze po Zalewie Wiślanym - istotne ułatwienie w kontaktach między obydwoma państwami.

Mały ruch graniczny to możliwość wielokrotnego przekraczania polsko-rosyjskiej granicy państwowej przez mieszkańców stref przygranicznych obu państw.

Strefą przygraniczną po stronie Polski będą: województwo pomorskie (Gdynia, Gdańsk, Sopot oraz powiaty: pucki, gdański, nowodworski, malborski), województwo warmińsko-mazurskie (Elbląg oraz powiaty: elbląski, braniewski, lidzbarski, bartoszycki, Olsztyn oraz powiaty: olsztyński, kętrzyński, mrągowski, węgorzewski, giżycki, gołdapski, olecki). Po stronie rosyjskiej strefą przygraniczną będzie Obwód Kaliningradzki.

Podstawą do wymiennego przejazdu mieszkańców będą ważne dokumenty podróży, potwierdzające tożsamość, z wyjątkiem: paszportu dyplomatycznego, służbowego i książeczki żeglarskiej. Istotne ma być "zezwolenie uprawniające do małego ruchu granicznego". Będzie to dokument wydawany mieszkańcom strefy przygranicznej. Posiadacz tego dokumentu uzyska uprawnienie do wielokrotnego wjazdu, wyjazdu i przebywania w strefie przygranicznej obu państw. Ustalono, że koszt tego zezwolenia wyniesie 20 euro. Podobnie jak w umowach o małym ruchu granicznym z Białorusią i Ukrainą, z opłaty zostaną zwolnione osoby do 16 lat, osoby, które przekroczyły 65 rok życia oraz inwalidzi wraz z osobami towarzyszącymi.

Zezwolenia nie otrzymają mieszkańcy rosyjskiej strefy przygranicznej, którzy w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) posiadają wpis o odmowie wjazdu oraz osoby stwarzające zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, zdrowia, itp.

Postanowienia Umowy o małym ruchu granicznym oznaczają dla mieszkańców strefy przygranicznej wymierne korzyści - chodzi o intensyfikację kontakty międzyludzkich, kulturalnych, turystycznych, rodzinnych i gospodarczych. Ułatwienia przewidziane postanowieniami Umowy obejmą również - oprócz obywateli rosyjskich i polskich- obywateli państw trzecich, którzy zamieszkują w Obwodzie Kaliningradzkim i w polskiej strefie przygranicznej.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia pełnomocnika do spraw deregulacji gospodarczych, przedłożone przez ministra gospodarki.

Powołany zostanie pełnomocnik rządu ds. deregulacji gospodarczych w randze sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki.

Jego zadania to:

- monitorowanie prac podejmowanych przez organy administracji rządowej w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej;

- współpraca z organami administracji rządowej w zakresie monitorowania sposobu wdrażania nowych regulacji prawnych zwiększających swobodę prowadzenia działalności gospodarczej;

- inicjowanie działań organów administracji rządowej poprawiających warunki prowadzenia działalności gospodarczej;

- opiniowanie działań organów administracji rządowej wpływających na warunki wykonywania działalności gospodarczej;

- inicjowanie i opiniowanie działań mających na celu promocję dobrych praktyk administracyjnych dotyczących sposobu realizacji przepisów regulujących podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej.

Działania podejmowane przez pełnomocnika przyczynią się do likwidacji regulacji utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej, a w efekcie doprowadzą do obniżenia kosztów jej prowadzenia.

Pełnomocnik, w porozumieniu z ministrem gospodarki, będzie przedstawiał rządowi półroczne sprawozdanie ze swojej działalności. Jego obowiązkiem będzie także informowanie premiera i ministra gospodarki o wszystkich zagrożeniach dotyczących realizacji powierzonych mu zadań.

Wydatki związane z działalnością pełnomocnika będę pokrywane z budżetu ministra gospodarki.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów, przedłożoną przez ministra-członka Rady Ministrów, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany dokonane w Regulaminie pracy Rady Ministrów usprawniają rządowy proces legislacyjny. Chodzi przede wszystkim o sposób przygotowywania projektów założeń projektów ustaw oraz projektów ustaw, które zostaną przygotowane na podstawie przyjętych założeń.

Dotychczasowa praktyka wykazała, że projekty założeń aktów normatywnych były obszerne, nazbyt szczegółowe i wymagające długotrwałych uzgodnień.

Założenia, zgodnie z intencją rządu, powinny mieć charakter zwięzłych i krótkich dokumentów, które oddawałyby istotę politycznej i merytorycznej decyzji Rady Ministrów odnośnie do zmian prawa.

W związku z powyższym, do regulaminu pracy Rady Ministrów wprowadza się istotną zmianę dotyczącą charakteru przygotowywanych założeń projektów ustaw. Na etapie założeń nie będzie konieczne przygotowywanie szczegółowych ocen przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych (OSR).

Organ wnioskujący zostanie natomiast zobowiązany do przedstawienia testu regulacyjnego, w którym zawarta będzie wstępna analiza ekonomiczna, finansowa i społeczna. W teście powinno znaleźć się m.in.: oszacowanie rozwiązań regulacyjnych, porównanie z regulacjami przyjętymi w innych państwach oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za projekt.

Zdaniem rządu, test regulacyjny oparty o wstępną analizę kosztów i korzyści dołączony do projektu założeń projektu ustawy, wesprze ustalanie priorytetów prac Rady Ministrów.

Tak jak dotychczas, opracowanie projektu ustawy należeć będzie do Rządowego Centrum Legislacji. Organ wnioskujący powinien przekazać RCL szczegółowe propozycje rozwiązań merytorycznych, które są niezbędne do przygotowania projektu ustawy. W przypadku zmian w różnych obszarach stosunków społecznych i gospodarczych zakłada się zaangażowanie w proces legislacyjny innych ministrów. Przygotowany projekt RCL przekaże - tak jak dotychczas - wnioskodawcy, który zobowiązany będzie do opracowania skutków regulacji tego aktu normatywnego.

Zespół do spraw Programowania Prac Rządu będzie podejmował decyzję o tym, czy projekt będzie procedowany w postaci założeń do ustawy i następnie ustawy, czy tylko ustawy. Decyzja taka zostanie wpisana do Wykazu prac rządu. Dodatkowo, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów będzie badała zgodność projektów ustaw z założeniami.

Projekty znajdujące się już w obiegu legislacyjnym będą rozpatrywane na dotychczasowych zasadach.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ wni/

Źródło artykułu:PAP
rządcirposiedzenie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)