Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
09.05.2012 | aktual.: 09.05.2012 13:53
09.05. Warszawa - CIR informuje:
Rząd kontynuował posiedzenie rozpoczęte 8 maja br.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego i niektórych innych ustaw.
Została podjęta uchwała w sprawie aktualizacji Wieloletniego planu finansowego państwa na lata 2012-2015.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego i niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Założenia realizują postulat przyspieszenia (o jedną trzecią) i usprawnienia postępowania karnego zawarty w expos, premiera Donalda Tuska.
Przyjęte w dokumencie rozwiązania przewidują wyeliminowanie i skrócenie niektórych procedur sądowych oraz rezygnację z prowadzenia kosztownych dla Skarbu Państwa przesłuchań świadków i powoływania biegłych. Wpłynie to na przyspieszenie procesu postępowania karnego oraz jego skrócenie.
Najważniejsze propozycje zmian służących skróceniu postępowań:
Strony będą przeprowadzać dowody przed sądem i do nich ma należeć przede wszystkim inicjatywa dowodowa. W wyjątkowych przypadkach sąd będzie mógł to przeprowadzać z urzędu. Pozycja oskarżonego i pokrzywdzonego zostanie wzmocniona przez szerszy dostęp do obrońcy i pełnomocnika. Zgodnie z propozycjami - obrońca i pełnomocnik mają być wyznaczani z urzędu na wniosek strony (obciążenie kosztami materialnymi z tytułu obrony lub pełnomocnictwa będzie zależeć od wyniku procesu sądowego). Oskarżony i pokrzywdzony będą w szerszym niż dotąd stopniu pouczani o przysługujących im uprawnieniach i dokonywanych przez nich wyborach. Zdaniem resortu sprawiedliwości, zmiany te pozwolą skoncentrować się na najistotniejszych dowodach dla stron i zmniejszyć liczbę stosowanych obecnie czynności postępowania sądowego. Akta przekazane z prokuratury mają zawierać jedynie niezbędne dowody.
Rozszerzenie możliwości zakończenia postępowania na podstawie konsensu uczestniczących w nim stron - chodzi o zgodę oskarżonego, prokuratora, sądu i pokrzywdzonego na zastosowanie określonej sankcji karnej (chodzi o zgodę wyrażoną na etapie śledztwa lub dochodzenia w każdym występku, zgodę wyrażoną przed sądem w przypadku każdego przestępstwa, także zbrodni). Zdaniem projektodawców, umożliwi to rezygnację z rozprawy lub czynności dowodowych, co przełoży się na skrócenie czasu postępowań i ograniczenie ich kosztów.
Rezygnacja (w niektórych sytuacjach) z udziału oskarżonego w rozprawie. Będzie to związane z odpowiednim pouczeniem stron. Ograniczona będzie ponadto: zasada obowiązkowego odczytywania dowodów przez sąd (będzie to obowiązkowe tylko w przypadku, gdy strona nie była z tym zapoznana) oraz odczytywanie przez sąd aktu oskarżenia.
Zmienią się także przepisy dotyczące składu sądu - w większej niż do tej pory liczbie przypadków sąd będzie orzekał jednoosobowo. Dotyczy to również składu sądu odwoławczego orzekającego w sprawach, w których postępowanie przygotowawcze zakończyło się dochodzeniem.
Ponadto referendarze sądowi w postępowaniu karnym będą mogli wykonywać niektóre czynności zamiast sędziów, chodzi np. o postanowienia i zarządzenia dotyczące kosztów procesu.
Ograniczenie zatrzymań i aresztów - wykluczone będzie zastosowanie tymczasowego aresztu w przypadku przestępstw zagrożonych karą pozbawienia wolności do 2 lat. Ponadto zmienią się zasady dotyczące stosowania zabezpieczenia majątkowego. Ograniczenie liczby spraw rozpoznawanych w procesie karnym (zmiany w ustawie Kodeks karny). Chodzi tu o rozwiązania dotyczące przede wszystkim umorzenia postępowania karnego w sprawach, w których doszło do naprawienia szkody wyrządzonej przez sprawcę. Często koszt takiego postępowania przekracza wartość tego mienia. Zmiana poziomu penalizacji w przestępstwach przeciwko: bezpieczeństwu w komunikacji oraz mieniu (podniesienie granicy kwotowej między przestępstwem a wykroczeniem) wpłynie w sposób znaczący na ograniczenie liczby spraw rozpoznawanych w procesie karnym oraz przyniesie wymierne oszczędności.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie aktualizacji Wieloletniego planu finansowego państwa na lata 2012-2015, przełożoną przez ministra finansów.
Dobre wyniki gospodarcze oraz skuteczne działania konsolidacyjne rządu w 2011 r. doprowadziły do radykalnej zmiany w sytuacji finansów publicznych.
Przyrastający do 2010 r. deficyt sektora finansów publicznych, w 2011 r. zmniejszył się rekordowo - o 2,7 pkt. proc. do 5,1 proc. PKB. Spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2011 r. był przede wszystkim wynikiem spadku wydatków w relacji do PKB. Wzrost dochodów związany był ze zmianami systemowymi i efektami koniunktury. Zmiany po stronie wydatkowej dotyczyły wydatków socjalnych i spożycia publicznego. Wyraźny spadek deficytu sektora oznaczał również spadek deficytu strukturalnego. W efekcie kontynuacja spadkowego trendu deficytu umożliwi Polsce w 2012 r., zgodnie z zaleceniami Rady UE, zredukowanie nadmiernego deficytu w sposób wiarygodny i trwały. Przewiduje się, że 2012 r. deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,9 proc. PKB. Począwszy od 2012 r. również relacja długu do PKB będzie się zmniejszać, tak aby w 2013 r. zejść poniżej progu 50 proc., a w 2015 r. osiągnąć nieco ponad 47 proc.
Cele polityki społeczno-gospodarczej państwa
Główne priorytety polityki społeczno-gospodarczej związane są z konsolidacją fiskalną, wzrostem aktywności zawodowej, poprawą warunków prowadzenia działalności gospodarczej i zwiększeniem poziomu innowacyjności gospodarki oraz prywatyzacją, a także poprawą zarządzania aktywami Skarbu Państwa.
Cele polityki fiskalnej państwa
Celem rządu jest zlikwidowanie nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r., a następnie kontynuowanie konsolidacji fiskalnej i osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego w 2015 r. Termin likwidacji nadmiernego deficytu, jak również skala już wdrożonych i planowanych działań, stawiają Polskę wśród liderów konsolidacji fiskalnej.
Kluczową zmianą w stosunku do obecnych ram fiskalnych będzie położenie większego nacisku na zapewnienie trwałej równowagi sektora instytucji rządowych i samorządowych przez wprowadzenie stabilizującej reguły wydatkowej obejmującej cały sektor finansów publicznych. Dopełnieniem tej reguły będzie wprowadzenie prawnie wiążącego limitu dla deficytu podsektora samorządowego.
Zgodnie z prognozami, relacja państwowego długu publicznego do PKB nie przekroczy w latach 2012-2013 progu ostrożnościowego 55 proc.
Należy zatem przyjąć, że stawki VAT w 2014 r. ulegną obniżeniu z 23 na 22 proc. oraz z 8 na 7 proc. W latach 2012-2015 nastąpią stopniowe, coroczne podwyżki stawek podatku akcyzowego na papierosy (wynika to z konieczności osiągnięcia minimalnego poziomu opodatkowania wymaganego w UE).
Z kolei projektowane na 2013 r. zmiany w podatku PIT polegają na wprowadzeniu rocznego limitu w zakresie stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów dla podatników osiągających przychody z praw autorskich (wprowadzenie limitu zwiększy dochody sektora finansów publicznych już w 2013 roku). Kolejne zmiany w PIT będą miały skutek finansowy wraz z rozliczeniem zobowiązań podatkowych w 2014 r. Chodzi o przewidywane zmiany zasad przyznawania ulgi na dzieci i likwidację ulgi na internet. W perspektywie zakłada się także objęcie podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych z działalności rolniczej.
Również inne zmiany, w tym reforma systemu emerytalnego będą sprzyjać poprawie sytuacji finansów publicznych.
Sytuacja makroekonomiczna
Ministerstwo Finansów prognozuje, że realny wzrost PKB w 2012 r. wyniesie 2,5 proc., w 2013 - 2,9 proc., w 2014 - 3,2 proc, a w 2015 - 3,8 proc. Przewiduje się, że średnioroczna inflacja w roku bieżącym wyniesie 4,0 proc. Na skutek szybko zmieniającej się sytuacji w Europie możliwe jest, że inflacja w drugiej połowie roku znacząco spadnie, co będzie miało wpływ na inflację w całym roku. Oczekuje się, że w kolejnych latach, przy założeniu stabilizacji cen na rynkach surowcowych, presja inflacyjna będzie się zmniejszać. W 2013 r. inflacja będzie na poziomie 102,7 proc. w 2014 r. - 102,3 proc. i w 2015 r. - 102,5 proc. Jeśli chodzi o stopę bezrobocia rejestrowanego przewiduje się, że w 2012 r. osiągnie ono 12,6 proc.; w 2013 r. - 12,4 proc., w 2014 r. - 11,9 proc, a w 2015 r. - 11,4 proc.
Budżet państwa w latach 2012-2015
Dochody budżetu państwa:
w 2012 r. dochody ogółem wyniosą 293,8 mld zł:
- dochody podatkowe - 264,8 mld zł: podatki pośrednie: 196,1 mld zł (VAT, akcyza, podatek od gier), podatki bezpośrednie: 66,9 mld zł (CIT i PIT), inne dochody podatkowe - 1,8 mld zł;
- dochody niepodatkowe - 25,3 mld zł,
- cło - 1,8 mld zł,
- dochody z Unii Europejskiej i inne bezzwrotne - 1,8 mld zł.
w 2013 r. dochody ogółem wyniosą 305,4 mld zł:
- dochody podatkowe - 277,0 mld zł: podatki pośrednie - 199,3 mld zł, podatki bezpośrednie - 75,5 mld zł, inne dochody podatkowe - 2,2 mld zł),
- dochody niepodatkowe - 24,6 mld zł,
- cło - 2,1 mld zł,
- dochody z UE i inne bezzwrotne - 1,8 mld zł.
w 2014 r. dochody ogółem wyniosą 312,7 mld zł: - dochody podatkowe - 284,5 mld zł (podatki pośrednie - 199,2 mld zł, podatki bezpośrednie - 83,2 mld zł, inne dochody podatkowe - 2,1 mld zł),
- dochody niepodatkowe - 24,5 mld zł,
- cło - 2,2 mld zł,
- dochody z UE i inne bezzwrotne - 1,5 mld zł.
w 2015 r. dochody ogółem wyniosą 330,3 mld zł: - dochody podatkowe - 302,3 mld zł (podatki pośrednie - 208,9 mld zł, podatki bezpośrednie - 91,3 mld zł, inne dochody podatkowe - 2,1 mld zł),
- dochody niepodatkowe - 24,3 mld zł,
- cło - 2,4 mld zł,
- dochody z UE i inne bezzwrotne - 1,3 mld zł.
Wydatki budżetu państwa:
w 2012 r. wyniosą 328,8 mld zł (20,4 proc. PKB),
w 2013 r. - 337,4 mld zł (19,9 proc. PKB),
w 2014 r. - 340,7 mld zł (19,1 proc. PKB),
w 2015 r. - 352,3 mld zł (18,5 proc. PKB).
Deficyt budżetu państwa:
w 2012 r. - 35,0 mld zł (potrzeby pożyczkowe netto budżetu państwa: 46,2 mld zł),
w 2013 r. - 32,0 mld zł (39,1 mld zł),
w 2014 r. - 28,0 mld zł (41,8 mld zł),
w 2015 r. - 22,0 mld zł (45,3 mld zł).
Na lata 2012-2015 zaplanowano łącznie wydatki budżetu środków europejskich w wysokości 264,5 mld zł, a dochody na 265,5 mld zł.
Określono także następujący deficyt sektora finansów publicznych:
w 2012 r. - 46,5 mld zł;
w 2013 r. - 25,2 mld zł;
w 2014 r. - 22,0 mld zł;
w 2015 r. - 22,5 mld zł.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/