Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
12.06. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- propozycje średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2013 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2013;
- propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r.;
- propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2013 r.;
- założenia do projektu budżetu państwa na rok 2013.
Zaakceptowano:
projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię; projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego na 31 grudnia 2011 r.
Rada Ministrów przyjęła propozycje średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2013 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2013, przedłożoną przez ministra finansów.
Prognozowane wskaźniki makroekonomiczne na 2013 r.:
- realny wzrost produktu krajowego brutto - 2,9 proc.;
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 2,7 proc.;
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - 5,6 proc.;
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw - 5,7 proc.;
- poziom przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej - 9.982 tys. osób;
- stopa bezrobocia rejestrowanego - 12,4 proc.;
- prognozowane zatrudnienie ogółem w państwowej sferze budżetowej - 542.116 osób (z uwzględnieniem dotychczas dokonanego rozdysponowania zatrudnienia zaplanowanego w rezerwach celowych na 2012 r.);
- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej - 100,0 proc. (w ujęciu nominalnym; co oznacza, że wynagrodzenia w przyszłym roku nie będą waloryzowane automatycznie jednym wskaźnikiem).
Takie propozycje wskaźników makroekonomicznych rząd przedstawi Komisji Trójstronnej do spraw Społeczno-Gospodarczych do 15 czerwca br.
Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r., przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd proponuje, aby minimalne wynagrodzenie za pracę w 2013 r. wynosiło 1600 zł (wzrost o 6,7 proc.). Taką propozycję przedstawi Komisji Trójstronnej do spraw Społeczno-Gospodarczych do 15 czerwca br. Ta kwota stanowiłaby 42,5 proc. prognozowanego przez Ministerstwo Finansów przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na ten rok (3 765 zł.). Obecnie wynagrodzenie minimalne wynosi 1500 zł.
Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2013 r., przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd proponuje Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2013 r. na ustawowym minimum wynoszącym 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2012 r.
Przedstawiając tę propozycję wzięto pod uwagę: sytuację finansów publicznych, w tym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych; potrzebę podejmowania działań służących racjonalnemu schodzeniu z deficytu sektora finansów publicznych; cel obecnie realizowanej polityki rządu, którym jest zlikwidowanie nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r., a następnie kontynuowanie konsolidacji fiskalnej i osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego w 2015 r.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu budżetu państwa na rok 2013, przedłożone przez ministra finansów.
Na potrzeby projektu budżetu na 2013 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych:
- PKB w ujęciu realnym: wzrost o 2,9 proc.,
- PKB w cenach bieżących: 1 694,8 mld zł,
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych: 2,7 proc.,
- przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej: 3 765 zł,
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 5,6 proc.,
- realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 2,8 proc.,
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw: 5,7 proc.,
- przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej - wzrost o 0,6 proc.,
- stopa bezrobocia rejestrowanego: 12,4 proc.
Założenia makroekonomiczne
W latach 2012-2013 sytuacja gospodarcza w Polsce będzie wypadkową koniunktury w Unii Europejskiej, realizowanej w naszym kraju konsolidacji finansów, a także tendencji demograficznych, a zwłaszcza przedłużenia aktywności zawodowej Polaków (tj. podniesienia wieku emerytalnego). Ponadto, ze względu na dobre wykorzystanie środków z obecnej perspektywy finansowej, zostało ich mniej, co dla Polski oznacza spadek udziału inwestycji publicznych w PKB w 2013 r. do 3,9 proc. (w 2011 r. - 5,8 proc. , w 2012 r. - 5,2 proc.).
Podstawowe uwarunkowania prognozy dochodów budżetu państwa
W 2013 r. na poziom dochodów budżetowych będą wpływać przede wszystkim czynniki makroekonomiczne. Przewiduje się przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego do 2,9 proc. (w 2012 r. - 2,5 proc.), jednak nie przełoży się ono w takim samym stopniu na wzrost dochodów podatkowych. Jednocześnie, ze względu na prognozowane ograniczenie inwestycji publicznych, należy spodziewać się też z tej strony mniejszej bazy podatkowej.
Na wysokość dochodów budżetowych będą miały także wpływ planowane zmiany w systemie podatkowym.
Przewidywana jest podwyżka akcyzy na wyroby tytoniowe, co wynika z konieczności dostosowania naszych stawek do minimalnego poziomu unijnego.
W podatku PIT zostanie ograniczony przywilej podatkowy dla umów autorskich. Odpisanie 50 proc. kosztów uzyskania przychodów ograniczone będzie limitem wynoszącym ok. 42 tys. zł rocznie. Na dochody budżetu państwa z PIT będzie miała również wpływ, wprowadzona w 2012 r., nowa ulga podatkowa promująca dodatkowe indywidualne ubezpieczenie emerytalne (w ramach Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego). Na wysokość wpływów z CIT będzie wpływać z kolei zmiana sposobu płacenia grudniowej zaliczki podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą.
Sytuacja dochodowa budżetu państwa zmieni się także pod wpływem dodatkowych środków ze sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych i opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami radiowymi dotychczas zarezerwowanymi na potrzeby obronności.
Podstawowe uwarunkowania dotyczące wydatków budżetu państwa
Dążenie do ograniczenia deficytu w relacji do PKB wymaga w 2013 r. oszczędnego wydawania pieniędzy budżetowych. Szczególnie istotne będzie ścisłe przestrzeganie tymczasowej reguły wydatkowej (ograniczającej wzrost wydatków publicznych). Dzięki niej następować będzie stopniowe ograniczenie udziału sektora publicznego w gospodarce i zahamowanie szybkiego wzrostu długu publicznego. Reguła wydatkowa odnosi się do wydatków elastycznych, które stanowią ok. 25 proc. wszystkich wydatków budżetowych, nie stosuje się jej natomiast do wydatków prawnie zdeterminowanych. Np. nie podlegają jej wydatki na obsługę długu publicznego i obronę narodową.
Na 2013 r. deficyt budżetu państwa przewidziano nie wyższy niż 32 mld zł (taką propozycję zawarto w aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2012-2015, przyjętej przez rząd 9 maja br.)
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię, przedłożony przez ministra gospodarki.
Więcej produktów wykorzystujących energię zostanie objętych obowiązkowym etykietowaniem, obecnie ograniczonym do urządzeń AGD. Wśród nowych produktów znajdą się telewizory. Jest to jedno z ważniejszych rozwiązań ustawowych, realizujących wymagania dyrektywy 2010/30/WE w sprawie wskazania przez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią. Obowiązkowe etykietowanie produktu ma zapewnić racjonalne zużycie energii i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Etykieta energetyczna zawiera informacje o klasie energetycznej i podstawowych parametrach urządzenia, np. zużyciu energii i poziomie hałasu.
Projekt ustawy nakłada na dostawcę produktu wykorzystującego energię obowiązek dołączania do niego (przy wprowadzaniu do obrotu lub oddawaniu do użytku) - etykiety i karty produktu sporządzonych w języku polskim. Dostawca będzie musiał dołączyć także broszury i inną dokumentację, a także umieścić na etykiecie i karcie dane, zgodne z parametrami technicznymi produktu. Dostawca dostarczy etykiety dystrybutorowi bezpłatnie. Dystrybutor będzie musiał zamieścić etykietę w widocznym miejscu na produkcie, a konsumentowi udostępnić kartę. Nałożenie tych obowiązków na dostawców i dystrybutorów umożliwi konsumentom uzyskiwanie rzetelnych informacji o produktach i ich porównywanie pod kątem zużycia energii. Powinno też zachęcić klientów do wyboru produktów energooszczędnych, a producentów skłonić do wytwarzania wyrobów zużywających mniej energii, a tym samym sprzyjać innowacyjności i podniesieniu ich efektywności energetycznej.
Zgodnie z projektem, dostawca produktu będzie musiał sporządzić dla niego dokumentację techniczną i przechowywać ją przez 5 lat od daty wyprodukowania ostatniego egzemplarza.
Przewidziano również zakaz wprowadzania do obrotu produktów, do których nie dołączono etykiety i karty oraz dla których nie sporządzono dokumentacji technicznej. Zakaz obejmuje także umieszczanie na produkcie: etykiet, znaków, symboli lub napisów, które mogą błędnie informować o zużyciu energii. Nie będzie też można posługiwać się etykietą w sposób nieuprawniony.
Określono również wymagania dotyczące reklamowania produktu przez dostawcę lub dystrybutora. Jeśli w reklamie produktu (prasowej, elektronicznej, radiowej lub telewizyjnej) pojawi się informacja o jego cenie lub zużyciu energii, to musi tam być też zawarta informacja o klasie jego efektywności energetycznej. Chodzi o to, aby reklama rzetelnie i wiarygodnie informowała o produkcie, a konsument zwrócił uwagę na dane dotyczące oszczędności energii.
Projekt zakłada stworzenie systemu kontroli, przeciwdziałającego wprowadzaniu do obrotu lub oddawaniu do użytku produktów, do których nie dołączono etykiety i karty oraz nie wykonano dokumentacji technicznej, a także na których umieszczono etykiety i karty zawierające dane niezgodne z parametrami technicznymi.
System kontroli produktów będą tworzyć: wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej i prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Ich zadaniem będzie informowanie prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o wynikach przeprowadzonych kontroli produktów (wprowadzanych do obrotu lub oddanych do użytku) i przekazywanie mu rocznych sprawozdań z tych działań.
System kontroli produktów ma być monitorowany przez prezesa UOKiK. Będzie on m.in. nadzorował stosowanie przepisów zobowiązujących do dostarczania informacji o zużyciu energii, współpracował z instytucjami kontrolującymi, gromadził informacje w wynikach kontroli. Prezes UOKiK będzie także sporządzał i przekazywał Komisji Europejskiej, co cztery lata, sprawozdania z wykonania obowiązków ustawowych - do 30 czerwca danego roku.
W projekcie uregulowano także zasady odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przepisów ustawy. Założono, że sankcje powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Przyjęto administracyjny tryb nakładania kar pieniężnych. Ustalono, że w zależności od rodzaju naruszenia, wysokość kary pieniężnej będzie wynosiła od pięciokrotnego do dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za poprzedni rok, ogłaszanego przez GUS w "Monitorze Polskim". Pieniądze z kar będą wpływać do budżetu państwa. Kary będą wymierzane w drodze decyzji przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Ustawa ma obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Zaproponowano rozwiązania, które wprowadzają do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (dyrektywa ITS).
Projektowane przepisy wprowadzają obowiązek stosowania przez zarządców infrastruktury drogowej zasad wdrażania usług i aplikacji ITS (przedstawionych w dyrektywie) na drogach publicznych, a w przyszłości specyfikacji ITS (po przyjęciu ich przez Komisję Europejską).
Inteligentne Systemy Transportowe (ITS) - zgodnie z dyrektywą, służą informatyzacji zarządzania transportem drogowym (chodzi np. o systemy zarządzania ruchem drogowym) i zapewnieniu wymiany informacji również z innymi gałęziami transportu (korzystają z tego pasażerowie). Z badań wynika, że wykorzystanie systemów ITS może istotnie zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, efektywność systemu transportowego oraz ochronę środowiska naturalnego. W praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skrócenie czasu podróży i redukcję emisji spalin do powietrza.
Zaproponowane regulacje będą służyć budowaniu interoperacyjnego systemu zarządzania transportem drogowym na drogach publicznych w wymiarze krajowym i europejskim. Powinny też zapewnić poprawę funkcjonowania transportu drogowego i jakości usług transportowych.
W Polsce systematycznie wprowadzane są rozwiązania ITS, ale nie są jeszcze tak powszechne jak w "starych" państwach Unii Europejskiej. W naszym kraju projekty ITS - uruchamiane głównie w miastach wojewódzkich z inicjatywy ich samorządów - wspierają miejskie systemy zarządzania ruchem drogowym i transportem publicznym. Przy realizowaniu tych projektów wykorzystuje się głównie środki europejskie.
Znowelizowane przepisy mają obowiązywać po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Do ustawy zostanie wydane rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - po wypracowaniu przez Komisję Europejską specyfikacji i wytycznych do budowania ITS.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego na 31 grudnia 2011 r., przedłożoną przez ministra finansów.
Rząd zatwierdził roczne sprawozdanie finansowe Narodowego Banku Polskiego za 2011 r. Składa się ono z bilansu sporządzonego na koniec grudnia 2011 r., który po stronie aktywów i pasywów wykazuje sumę 336.772.267,1 tys. zł (tj. o 20,6 proc. więcej w porównaniu z końcem 2010 r.), a także rachunku zysków i strat za 2011 r., wykazującego dodatni wynik finansowy w wysokości 8.637.141,6 tys. zł (tj. o 32,3 większy wobec osiągniętego w 2010 r.). Oznacza to, że w 2012 r. - po dokonaniu odpisu na fundusz rezerwowy NBP w kwocie 431.857,1 tys. zł - do budżetu państwa trafi 8.205.284,5 tys. zł.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ wni/