Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
10.07.2012 16:17
10.07. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.
Rada Ministrów wydała rozporządzenia:
- w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego;
- w sprawie przywrócenia miastu Wałbrzych statusu miasta na prawach powiatu i ustalenia granic powiatu wałbrzyskiego.
Podjęła uchwały:
- w sprawie zmiany programu wieloletniego pod nazwą "Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku;
- w sprawie zmiany programu wieloletniego pod nazwą "Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gdańsku";
- w sprawie zmiany programu wieloletniego pod nazwą "Centrum Kliniczno- Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi".
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji.
Projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne:
- implementuje zmienione przepisy pakietu dyrektyw (dyrektywa 2009/140/WE, dyrektywa 2009/136/WE);
- uwzględnia postanowienia wyroku TS UE w sprawie C-522/08, chodzi o zakaz uzależniania zawarcia umowy o świadczenie usług od zawarcia umowy o świadczenie innych usług;
- uwzględnia przepisy rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 717/2007 w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty w zakresie rozszerzenia uprawnień prezesa UKE do kontroli i egzekwowania wypełniania przez przedsiębiorców obowiązków informacyjnych wobec abonentów, a także stosowania stawek maksymalnych za roaming krajowy;
- zawiera zmiany niestanowiące bezpośredniej implementacji dyrektyw, związane jednak pośrednio z implantacją, wzmacniające ochronę praw konsumenta, ułatwiające prowadzenie działalności telekomunikacyjnej i inwestycyjnej, czy też zmiany związane z tzw. Green ICT.
Przepisy projektowanej nowelizacji ustawy przewidują rozwiązania zwiększające uprawnienia abonentów i użytkowników, optymalizują obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz usprawniają regulacje rynku telekomunikacyjnego.
Dla konsumentów szczególne znaczenie mają regulacje dotyczące umów, regulaminów i cenników. W projekcie wyraźnie zastrzeżono, że muszą one mieć jasną, zrozumiałą i dostępną formę. Klient powinien mieć pełne rozeznanie w zakresie usług, które oferuje mu przedsiębiorca telekomunikacyjny. Wprowadzono możliwość zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w formie elektronicznej, za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej dostawcy.
Dzięki nowym przepisom, osoby korzystające z Internetu w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej będą mogły wybrać jeden z oferowanych przez dostawcę pakietów transmisji danych, a w przypadku jego przekroczenia, dostawca świadczący tę usługę będzie zobowiązany do natychmiastowego i nieodpłatnego poinformowania abonenta o przekroczeniu limitu transmisji w ramach wybranego przez abonenta pakietu.
Wprowadzono także regulacje chroniące abonentów przed obniżaniem poziomu świadczonych usług przez dostawców Internetu, tj. zaniżaniem rzeczywistej prędkości transmisji danych w stosunku do tej określonej w umowie lub regulaminie. Jeżeli przedsiębiorca podaje do publicznej wiadomości prędkość transmisji danych lub np. wskazuje takie informacje w umowie, prezes UKE ma prawo skontrolować stosowaną przez przedsiębiorcę metodę pomiaru tej prędkości lub zbadać rzeczywistą prędkość transmisji danych.
Na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych zostanie nałożony obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Chodzi o to, by w miarę możliwości technicznych osoby te miały zapewniony dostęp do usług telefonicznych równoważny z tym, z którego korzysta większość użytkowników końcowych, w tym m.in. dostęp do służb ratunkowych i usług zakresu numeracyjnego zaczynającego się na "116". Dodatkowo, w celu zapewnienia użytkownikom niepełnosprawnym lepszego dostępu do numerów alarmowych wprowadza się możliwość kontaktowania się z służbami ratunkowymi za pomocą bezpłatnych sms-ów.
Usprawnione będą regulacje dotyczące działań przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa sieci i usług telekomunikacyjnych oraz walki ze zjawiskiem spamu, co ma duże znaczenie dla użytkowników. Przedsiębiorcy będą mieli obowiązki informacyjne, a prezes UKE będzie miał możliwość zakazania niedozwolonych praktyk. Projekt wprowadza także wymóg uzyskania uprzedniej zgody użytkownika na instalowanie w jego komputerze plików cookies. Dodatkowo zwiększona będzie ochrona danych wrażliwych użytkowników, szczególnie poprzez nałożenie obowiązku na przedsiębiorców informowania klientów i GIODO o przypadkach naruszenia danych osobowych. GIODO będzie miało w tym zakresie kompetencje kontrolne.
Odnośnie regulacji korzystnych dla przedsiębiorców, należy wskazać zmiany dotyczące usługi powszechnej. Uchylono obowiązek wyznaczenia do jej świadczenia przedsiębiorcy na rzecz powierzenia regulatorowi rynku telekomunikacyjnego uprawnienia do wyznaczenia takiego przedsiębiorcy, wyłącznie wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba, z uwzględnieniem faktycznych potrzeb użytkowników końcowych poszczególnych obszarów kraju. Zmodyfikowany został także katalog usług składających się na usługę powszechną. Nowy przepis wyraźnie wskazuje, że przyłączenie zakończenia sieci w stałej lokalizacji powinno umożliwiać przesyłanie danych, w tym funkcjonalny dostęp do sieci Internet, którego prędkość umożliwi korzystanie z aplikacji używanych powszechnie w bieżących sprawach życia codziennego, np. korzystanie z poczty elektronicznej, przeglądanie stron internetowych o charakterze informacyjnym (rozkłady jazdy komunikacji miejskiej, strony urzędowe), dokonywanie przelewów.
Istotną zmianą jest skrócenie okresu retencji danych telekomunikacyjnych z 2 lat do roku, co wpłynie na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców. Projektowane regulacje ograniczają także nadużywanie przepisów retencyjnych do rozstrzygania spraw cywilnych, przy jednoczesnej świadomości, że przepisy retencyjne dotyczą sprawy innej o dużo większym znaczeniu (zwalczanie terroryzmu, obronność, dobro publiczne, itp.).
Kolejne rozwiązania przewidziane w projekcie służą prowadzeniu efektywnej gospodarki widmem częstotliwości, co ma dla przedsiębiorców bardzo duże znaczenie. W tym celu wprowadzono instytucję aukcji, wtórnego obrotu częstotliwościami oraz zapewniono szeroką możliwość współkorzystania z częstotliwości. Projekt przewiduje także regulacje, które będą zapobiegać przetrzymywaniu i kumulowaniu widma.
Przepisy projektowanej nowelizacji ustawy wprowadzają również nowe zasady określania opłat za prawo do dysponowania częstotliwością oraz upraszczają regulacje dotyczące naliczania opłat. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwościami nie będzie zatem zależała od zastosowanej technologii, liczby stacji oraz parametrów technicznych stacji. Kryteriami ustalenia maksymalnych kwot opłat, zgodnie z nowym podejściem, będą wykorzystywane zakresy częstotliwości, szerokości kanałów częstotliwościowych oraz wielkość obszaru, na którym podmiot dysponuje rezerwacją częstotliwości.
Projekt zawiera także zmiany mające charakter deregulacyjny. Przykładowo można wskazać, że prezes UKE będzie mógł powierzyć organizacji zrzeszającej radioamatorów przeprowadzanie egzaminów na świadectwo operatora w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Z początkiem roku 2012 weszło w życie rozporządzenie Komisji (UE) nr 1006/2011 wprowadzające nowe oznaczenia kodów CN oleju napędowego. W związku z tym, oraz ze względu na ewentualne zmiany w oznaczeniach kodów w następnych latach, konieczne jest wprowadzenie zmian w ustawie. Zgodnie z nowym przepisem, zmiany oznaczeń kodów oleju napędowego w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie będą skutkować zmianami dotyczącymi zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Chodzi o olej napędowy oznaczony kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz biopaliwo oznaczone kodem CN 3824 90 91.
Wprowadzenie tej zmiany umożliwi producentom rolnym otrzymywanie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego w przypadku ewentualnych dalszych zmian w oznaczaniu kodem CN oleju napędowego.
Kolejna zmiana dotyczy dołączanej do wniosku o zwrot podatku faktur VAT lub kopii tych faktur. Zgodnie z propozycją, producent rolny będzie zobowiązany złożyć wniosek o zwrot podatku wraz z dołączonymi do niego fakturami lub ich kopiami stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku. Kopie tych faktur nie będą wymagały potwierdzenia ich zgodności z oryginałem przez upoważnionego przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta) pracownika urzędu gminy lub miasta.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Projekt nowelizacji ustawy ma umożliwić łatwiejszy i szybszy dostęp do jawnej księgi wieczystej za pośrednictwem Internetu, co powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami, a także poprawić sprawność i skuteczność postępowań, w tym egzekucyjnych.
Zgodnie z założeniami, nowym dokumentem wydawanym przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych (CIKW) będzie wyciąg z księgi wieczystej (obejmujący wskazane działy). Taki wyciąg będzie tańszy od odpisu, co prawdopodobnie spowoduje wzrost zainteresowania tą usługą. Cena za wydanie wyciągu zostanie określona w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości, wydanym w porozumieniu z ministrem finansów.
Przewidziano także przeglądanie księgi wieczystej za pośrednictwem Internetu. Będzie można to zrealizować po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze, księga musi mieć wersję elektroniczną, a dane muszą być zamieszczone w Centralnej Bazie Danych Ksiąg Wieczystych (CBDKW). Po drugie, wnioskodawca musi złożyć elektroniczny wniosek zawierający prawidłowy numer księgi wieczystej. Wtedy możliwe stanie się bezpłatnie przeglądanie księgi wieczystej na ekranie własnego monitora.
Nowe regulacje zakładają także możliwość wyszukania księgi wieczystej w CBDKW przez wskazane w ustawie podmioty publiczne, które będą mogły użyć do tego Internetu. Wśród nich będą np.: Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencja Wywiadu, NIK, ZUS, sądy, prokuratura i komornicy. Wykorzystanie prawa do wyszukania ksiąg wieczystych np. po danych osobowych właściciela, ułatwi i przyspieszy ustalenie majątku dłużnika, a w efekcie zwiększy efektywność egzekucji i bezpieczeństwo finansowe podmiotów gospodarczych. Zasadniczo usługa ta będzie płatana, ale wskazano podmioty zwolnione z ponoszenia opłaty, wśród który będą: sądy, prokuratura, ZUS i organy administracji rządowej.
Obecnie odpisy ksiąg wieczystych, wyciągi z ksiąg wieczystych oraz zaświadczenia o ich zamknięciu wydawane są po złożeniu i opłaceniu wniosku. Dokumenty te można odebrać osobiście w ekspozyturze CIKW lub otrzymać pocztą. Nowe przepisy przewidują możliwość uzyskiwania przez Internet: odpisu księgi wieczystej, wyciągu z księgi wieczystej i zaświadczenia o jej zamknięciu. Tak uzyskane dokumenty będzie można samodzielnie wydrukować i będą one pod względem prawnym równe dokumentom papierowym wydawanym przez CIKW. Będzie się nimi można posłużyć w obrocie prawnym tak samo jak dokumentami urzędowymi. Rozwiązanie to umożliwi szybsze i tańsze ich pozyskiwanie. Przyczyni się też do zmniejszenia liczby interesantów korzystających z ekspozytur CIKW istniejących przy wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych. Niektóre podmioty zostaną zwolnione z tych opłat. Ponadto CIKW zostanie zobowiązany do przyjmowania wniosków w postaci elektronicznej, co nie oznacza rezygnacji z formy papierowej.
Założono, że od 1 lipca 2013 r. możliwe będzie przeglądanie księgi wieczystej, wyszukanie księgi wieczystej, uzyskanie wyciągów z księgi wieczystej. Natomiast od 1 stycznia 2014 r. będzie można elektronicznie składać wnioski o wydanie odpisu księgi wieczystej, wyciągu z księgi wieczystej i zaświadczenia o jej zamknięciu.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, przedłożone przez ministra gospodarki.
Dotychczas obowiązujące rozwiązania, dotyczące egzekwowania należności w transakcjach handlowych między firmami oraz między przedsiębiorcami a organami publicznymi okazały się mało skuteczne i niewystarczające. Większość płatności dokonywana jest długo po uzgodnionych terminach, co negatywnie wpływa na płynność finansową i rentowność przedsiębiorstw. W założeniach do projektu ustawy wskazano, że nowe przepisy będą dyscyplinować opornych dłużników i poprawią sytuację ich wierzycieli. .
Wprowadzona zostanie zasada, że terminy zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami nie powinny przekraczać 60 dni kalendarzowych, chyba że strony ustalą inny termin i nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. Ustalenie w umowie terminu dłuższego niż 60 dni wierzyciel będzie mógł potraktować jako opóźnienie pod warunkiem, że udowodni, iż wydłużenie terminu było rażąco nieuczciwe w okolicznościach zawarcia danej umowy. Przysługiwać mu będą wówczas odsetki za opóźnienie w wysokości określonej w ustawie lub w wysokości uzgodnionej między stronami.
Przyjęto 30-dniowy termin zapłaty w transakcjach miedzy przedsiębiorcami a organami publicznymi. Możliwe będzie wydłużenie terminu zapłaty - maksymalnie do 60 dni kalendarzowych, jeśli będzie to uzasadnione szczególnym charakterem lub szczególnymi elementami umowy. Po tym terminie wierzycielowi będą przysługiwać odsetki za opóźnienie w wysokości określonej w ustawie. Termin 60-dniowy jako zasada przewidziany został jedynie dla jednostek publicznych udzielających świadczeń zdrowotnych (głównie szpitali).
Do projektu nowelizacji ustawy zostaną włączone przepisy określające terminy na dokonanie procedury weryfikacji lub przyjęcia. Jeśli w umowie strony zastrzegą sobie przeprowadzenie takiej procedury przez dłużnika - jej czas nie będzie mógł przekroczyć 30 dni kalendarzowych, licząc od daty otrzymania towaru lub usługi.
Zgodnie z założeniami, do ustawy włączone zostaną przepisy, dzięki którym wierzyciel będzie mógł odzyskać koszty poniesione podczas dochodzenia należnej mu kwoty. Będzie to stała rekompensata w wysokości równoważnej 40 euro. Naliczanie rekompensaty ma następować od momentu, gdy wymagalne staną się odsetki za opóźnienie w płatnościach. Rekompensata ma być naliczana bez konieczności wysłania dłużnikowi odrębnego wezwania do jej zapłaty. Gdy koszty odzyskania należności przekroczą kwotę stałej rekompensaty, wierzyciel będzie mógł wystąpić na drogę sądową o zwrot wszelkich należności, jakie poniósł w związku z próbą odzyskania należności.
Przepisy projektowanej nowelizacji ustawy nie obejmą konsumentów.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Powołanie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego umożliwi skupienie w jednym organie całości zadań związanych z szeroko pojętym procesem inwestycyjno-budowlanym. Chodzi o decyzje i regulacje prawne dotyczące m.in.: planowania przestrzennego na poziomie lokalnym, scalania i podziału gruntów czy zasad finansowania inwestycji. Obecnie zagadnienia te są uregulowane w różnych aktach prawnych wydanych przez różne resorty.
Utworzenie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego jest realizacją jednego z postulatów expos, premiera Donalda Tuska, który zapowiedział działania mające na celu skrócenie czasu uzyskiwania pozwolenia na budowę.
Komisja będzie utworzona przy ministrze do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. W jej skład wejdą: przewodniczący, jego zastępca, członkowie (od 8 do 14 osób) oraz sekretarz. Przewodniczącego, zastępcę oraz członków Komisji będzie powoływał i odwoływał prezes Rady Ministrów na wniosek ministra. Będą oni powoływani na okres nie przekraczający 4 lat. W skład Komisji wejdą przedstawiciele nauki oraz osoby posiadające wiedzę o procesie budowlanym, planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, gospodarce nieruchomościami, ochronie środowiska czy geodezji.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie przywrócenia miastu Wałbrzych statusu miasta na prawach powiatu i ustalenia granic powiatu wałbrzyskiego, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.
Rada Ministrów zdecydowała, że od 1 stycznia 2013 r. Wałbrzych znów będzie miastem na prawach powiatu. W związku z tym ustalone zostały granice powiatu wałbrzyskiego, który od początku przyszłego roku obejmować będzie następujące gminy o statusie miasta: Boguszów-Gorce, Jedlina Zdrój i Szczawno-Zdrój oraz gminy: Czarny Bór, Głuszyca, Mieroszów, Stare Bogaczowice i Walim.
W opinii mieszkańców, władz oraz przedstawicieli organizacji społecznych Wałbrzycha, utrata statusu miasta na prawach powiatu i połączenie go z powiatem wałbrzyskim wywarło negatywny skutek na wiele dziedzin życia lokalnej społeczności. Wśród negatywów wymienia się m.in. nieefektywny system zarządzania miastem. Nie bez znaczenia pozostawały również ograniczenia w zakresie możliwości uzyskania wsparcia finansowego ze środków pomocowych UE.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zmiany programu wieloletniego pod nazwą "Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku", przedłożoną przez ministra zdrowia.
Nowelizacja uchwały dotyczącej programu wieloletniego dotyczącego rozbudowy szpitala klinicznego w Białymstoku wynika ze zmian wysokości finansowania inwestycji w 2012 r. i w latach następnych. Program ma być realizowany do 2017 r.
Inwestor realizujący tę inwestycję skorygował możliwości wydatkowania środków w roku bieżącym ze względu na to, że prace budowlane i remontowe dokonywane są w czynnym obiekcie szpitalnym, udzielającym świadczeń zdrowotnych, który nie został wyłączony z działalności na czas modernizacji. To wpływa na konieczność dokonania korekt i wydłużenia pierwotnie przewidzianego terminu zakończenia inwestycji. Inwestor zadeklarował, że do końca 2012 r. przewidziane umową roboty zostaną wykonane w 60 proc.
Przyjęto, że w latach 2012-2017 pieniądze z budżetu państwa na realizację programu wieloletniego będą rozdysponowane następująco:
2012 r. - 125.911 tys. zł;
2013 r. - 60.127 tys. zł;
2014 r. - 131.507 tys. zł;
2015 r. - 55.602 tys. zł;
2016 r. - 40.239 tys. zł;
2017 r. - 41.912 tys. zł.
Po zmianie wielkości środków przeznaczonych na realizację programu w 2012 r. do wykorzystania pozostała kwota w wysokości 7.525 tys. zł. Pieniądze te zostaną przeznaczone na realizację programu wieloletniego "Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi".
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zmiany programu wieloletniego pod nazwą "Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gdańsku", przedłożoną przez ministra zdrowia.
W uchwale dokonano korekty wielkości dotacji na rok 2012. Jest to związane z dużym przyspieszeniem prac w roku 2011 (chodzi o procedury przetargowe, podpisane umowy i wykonane roboty).
Na realizację programu w latach 2007-2012 przeznaczono 500.940 tys. zł (w tym z budżetu państwa 500.660 tys. zł i 280 tys. ze środków własnych uczelni). Do wydatkowania w 2012 r. pozostaje 56.161 tys. zł. W ustawie budżetowej na rok 2012 przewidziano na ten cel 82.436 tys. zł. Niewykorzystane środki - w wysokości 26.275 tys. zł - będą przeniesione na finansowanie programu wieloletniego związanego z powstaniem Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zmiany programu wieloletniego pod nazwą Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi", przedłożoną przez ministra zdrowia.
W uchwale dokonano zmian wielkości dotacji przeznaczonej na tę inwestycje w 2012 roku. Korekta wynika ze zmian dotyczących stanu zaawansowania robót w stosunku do przewidzianych w 2011 r. (chodzi m.in. o opóźnienia w wykonawstwie prac).
Na realizację programu przeznaczono 481.178 tys. zł (z budżetu państwa 483.295 tys. i 883 tys. ze środków własnych uczelni). Po roku 2011 z budżetu państwa na realizację inwestycji należy przeznaczyć 76.358 tys. zł. W ustawie budżetowej na rok 2012 zarezerwowano kwotę 42.558 tys. zł. Należy więc zwiększyć kwotę dofinansowania o 33.800 tys. zł. Minister zdrowia zdecydował, by tę brakującą kwotę uzupełnić pieniędzmi pochodzącymi ze środków przeznaczonych na finansowanie programów wieloletnich dotyczących Akademickiego Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktycznego w Gdańsku i Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/