Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
25.01.2011 | aktual.: 25.01.2011 16:08
25.01. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- informację na temat stanu prac nad Programem Polskiej Energetyki Jądrowej,
- projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo atomowe,
- projekt założeń do projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat przebiegu prac oraz planowanych dalszych działaniach PGE w związku z realizacją programu budowy elektrowni jądrowych.
Rada Ministrów przyjęła dokument: Ramy założeń polskiej polityki zagranicznej w 2011 roku. Był on rozpatrywany w trybie "zastrzeżony".
Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowych instytucjach filmowych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015".
Wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Rada Ministrów przyjęła informację na temat stanu prac nad "Programem polskiej energetyki jądrowej", przedłożoną przez ministra gospodarki.
Projekt "Programu polskiej energetyki jądrowej" został przygotowany przez pełnomocnika rządu ds. polskiej energetyki jądrowej.
Jego podstawowym celem jest budowa w Polsce elektrowni jądrowych, co przyczyni się do zapewnienia odbiorcom dostaw odpowiedniej ilości energii elektrycznej po rozsądnych cenach przy równoczesnym zachowaniu wymagań ochrony środowiska. Program zawiera szczegółową informację na temat działań, które będą realizowane do 2020 r., z perspektywą do 2030 r., koniecznych do wprowadzenia w Polsce energetyki jądrowej.
Działania te obejmują 5 etapów:
- przyjęcie programu przez rząd oraz uchwalenie i wejście w życie przepisów prawnych niezbędnych do rozwoju i funkcjonowania energetyki jądrowej (do 30 czerwca 2011 r.);
- ustalenie lokalizacji i zawarcie kontraktu na budowę pierwszej elektrowni jądrowej (1 lipca 2011 r. - 31 grudnia 2013 r.);
- wykonanie projektu technicznego i uzyskanie wymaganych prawem uzgodnień (1 stycznia 2014 r. - 31 grudnia 2015 r.);
- wydanie pozwolenia na budowę i budowa pierwszego bloku pierwszej elektrowni jądrowej, rozpoczęcie budowy kolejnych bloków/elektrowni (1 stycznia 2016 r. - 31 grudnia 2020 r.);
- kontynuacja i rozpoczęcie budowy kolejnych bloków/elektrowni jądrowych (1 stycznia 2021 r. - 31 grudnia 2030 r.).
W każdym z tych etapów przedstawiono planowane działania, ich zakres, terminy realizacji oraz efekty.
Od maja 2009 r. w ramach realizacji programu m.in.:
- wykonano analizy ekonomiczne niezbędne do zrealizowania zadań programu;
- opracowano prognozę oddziaływania na środowisko projektu programu;
- przygotowano 27 potencjalnych lokalizacji do budowy elektrowni jądrowych;
- na specjalistyczne szkolenia do Francji dwukrotnie wysłano pracowników wyższych uczelni (edukatorów);
- prowadzono prace nad rozwojem zaplecza naukowo-badawczego (trwa proces łączenia dwóch instytutów badawczych w Świerku);
- prowadzono prace przygotowawcze do rozpoczęcia wyboru firmy, która wytypuje potencjalną lokalizację dla nowego składowiska odpadów promieniotwórczych nisko- i średnio aktywnych (chodzi o odpady pochodzące nie tylko z energetyki jądrowej, ale także np. z diagnostyki medycznej);
- przygotowywany jest "Krajowy plan postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym";
- wywieziono do Rosji wypalone paliwo jądrowe z reaktora jądrowego "Maria";
- kontynuowano działania związane z wyborem firmy do przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat energetyki jądrowej;
- opracowano koncepcję funkcjonowania Państwowej Agencji Atomistyki, jako urzędu dozoru jądrowego i radiologicznego, z uwzględnieniem potrzeb energetyki jądrowej;
- przygotowano założenia do projektu nowelizacji ustawy Prawo atomowe i założenia do projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo atomowe, przedłożone przez ministra gospodarki.
W założeniach do projektu nowelizacji ustawy zawarto niezbędne rozwiązania regulujące funkcjonowanie przemysłu jądrowego w naszym kraju.
Zaproponowano zmiany dotyczące odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową. Wprawdzie ryzyko wystąpienia poważnej awarii jądrowej - przy założeniu właściwej konstrukcji i eksploatacji urządzeń - jest znikome, to jednak nie można wykluczyć takich zdarzeń. Dlatego w przepisach projektowanej nowelizacji podniesiony będzie poziom odpowiedzialności finansowej za szkodę jądrową ze 150 mln do 300 mln SDR (chodzi o międzynarodową umowną jednostkę monetarną, której wartość jest ustalana na podstawie koszyka walut). Odpowiedzialność tę będą ponosić podmioty eksploatujące urządzenia jądrowe, w tym operatorzy elektrowni jądrowych.
Zgodnie z założeniami, w znowelizowanej ustawie zostanie także wyraźnie napisane, że transport materiału jądrowego (z urządzenia jądrowego) wymaga odrębnego ubezpieczenia. Jednocześnie założono, że Skarb Państwa ma gwarantować wypłatę odszkodowania za szkodę jądrową jedynie w zakresie, w jakim nie będzie ona mogła być wypłacona przez zakład ubezpieczeń, jednak nie więcej niż 300 mln SDR. Uprawnienia do kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia ma otrzymać prezes Państwowej Agencji Atomistyki.
Takie regulacje mają zmniejszyć poczucie zagrożenia obywateli, którzy zyskają skuteczne środki ochrony prawnej na wypadek wystąpienia szkody jądrowej. Natomiast same przepisy odszkodowawcze zminimalizują ryzyko wystąpienia szkody. Przedsiębiorcy bowiem, ze względu na surową odpowiedzialność za spowodowanie ewentualnej szkody, będą zainteresowani zachowaniem odpowiednich standardów bezpieczeństwa. W efekcie powinno się zwiększyć zaufanie społeczeństwa do przemysłu jądrowego.
W założeniach przewidziano utworzenie Agencji Energetyki Jądrowej (AEJ). Jednym z jej najważniejszych zadań byłoby przygotowywanie planów oraz koordynowanie strategii rozwoju i funkcjonowania energetyki jądrowej w Polsce. Decyzja o jej utworzeniu zostanie podjęta na etapie prac nad projektem nowelizacji ustawy.
Założenia przewidują także istotne zmiany w informowaniu społeczeństwa o zagadnieniach związanych z energetyką jądrową. Według nowych przepisów, każdy inwestor zobowiązany będzie do utworzenia przy nowo powstałym obiekcie jądrowym - Lokalnego Centrum Informacji (LCI). Będzie to punkt informacyjny na terenie gminy, prowadzony przez inwestora oraz operatora obiektu jądrowego, realizujący zadania informacyjne, edukacyjne i promocyjne. Dopuszczalne ma być prowadzenie jednego LCI dla kilku obiektów jądrowych zlokalizowanych w jednym miejscu.
Zadaniem inwestora/operatora prowadzącego LCI będzie m.in. publikacja bieżących informacji o pracy obiektu jądrowego i współpraca z AEJ w zakresie upowszechniania rzetelnej wiedzy o energetyce jądrowej w Polsce i na świecie. Publikacja informacji przez LCI będzie realizowana elektronicznie (na stronach internetowych) i w formie drukowanej (w postaci lokalnego biuletynu informacyjnego).
Założenia przewidują, że w celu zapewnienia właściwego poziomu wiedzy na temat realizowanej inwestycji i bieżącej eksploatacji obiektu jądrowego społeczność lokalna będzie mogła powołać Lokalny Komitet Informacyjny (LKI). Ma on pełnić rolę łącznika między lokalną społecznością a inwestorem/operatorem. W skład komitetu będą wchodzić przedstawiciele: władz samorządowych (po 1 osobie z każdej gminy, w której powstanie obiekt jądrowy lub jego część) i społeczności lokalnej (w dowolnej liczbie). Zadaniem LKI będzie m.in. informowanie społeczności lokalnej o działalności obiektu jądrowego i reprezentowanie jej w kontaktach z przedstawicielami takiego obiektu.
Założono, że Lokalny Komitet Informacyjny będzie miał dostęp wyłącznie do danych, które są udostępniane przez LCI i AEJ. Przewiduje się, że osoby z LKI będą mogły wejść na teren obiektu jądrowego i jego pomieszczeń o dowolnej porze w towarzystwie wyznaczonego pracownika (z wyjątkiem pomieszczeń objętych szczególnym nadzorem). Zyskają prawo wglądu do dokumentów (z wyjątkiem tych zawierających tajemnice prawnie chronione i informacje wrażliwe), a także prawo domagania się wyjaśnień w uzasadnionych, interesujących ich kwestiach.
W projekcie nowelizacji ustawy przewidziano także, że rada gminy, na terenie której ma powstać obiekt jądrowy, będzie mogła utworzyć Gminny Punkt Informacyjny (GPI). Dzięki jego działalności będzie realizowała gminną strategię informacyjną, edukacyjną i informacyjną w zakresie energetyki jądrowej. Agencja Energetyki Jądrowej i Lokalne Centrum Informacji będą zobowiązane udostępniać GPI posiadane informacje.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, przedłożone przez ministra skarbu państwa.
Przyjęta przez rząd w listopadzie 2009 r. "Polityka energetyczna Polski do 2030 roku" oraz "Ramowy harmonogram działań na rzecz energetyki jądrowej" zakładały powstanie elektrowni jądrowych, które będą służyć wzmocnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dodatkowym argumentem przemawiającym za budową elektrowni jądrowych jest fakt, że rozwój gospodarczy Polski oznacza istotny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną, który - zgodnie z szacunkami - w roku 2030 zwiększy się o ok. 54 proc.
W założeniach do projektu ustawy określono, że celem tej regulacji jest stworzenie klarownych i stabilnych ram prawnych, obejmujących cały proces inwestycyjny związany z budową obiektów energetyki jądrowej. Nie znajdą się tu zagadnienia dotyczące eksploatacji obiektów, gospodarki odpadami promieniotwórczymi czy wypalonym paliwem jądrowym. Ustawa nie będzie też regulować zasad bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz kwestii odpowiedzialności za szkodę jądrową. Te zagadnienia są lub zostaną uwzględnione w nowelizacji Prawa atomowego.
Zgodnie z założeniami, projektowana ustawa będzie zawierać przede wszystkim przepisy związane bezpośrednio z budową i eksploatacją obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących. Obiektami tymi będą m.in.: elektrownia jądrowa, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego czy jego przechowalnik. Do inwestycji towarzyszących zaliczyć należy: inwestycje służące wyprowadzaniu mocy z elektrowni jądrowej, infrastrukturę komunikacyjną (drogi, koleje), wodociągi i zaplecze socjalne.
Inwestorem obiektu energetyki jądrowej oraz operatorem elektrowni jądrowej (będzie nim podmiot eksploatujący elektrownię) może zostać podmiot posiadający siedzibę w państwie członkowskim UE lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - będący stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Podmiot taki będzie musiał wykazać, że posiada doświadczenie i kompetencje dotyczące wytwarzania energii. W tym celu musi złożyć oświadczenie i wykazać, że w ostatnich 10 latach zajmował się - przynajmniej przez rok - eksploatacją bloków energetycznych o łącznej mocy co najmniej 1000 MWe, w tym co najmniej jednego bloku o mocy ponad 200 MWe.
Do lokalizacji i budowy obiektu energetyki jądrowej niezbędne będą: decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji, decyzja zasadnicza oraz pozwolenie na budowę obiektu. Konieczne będzie także, w fazie dokonywania pomiarów i innych prac przygotowawczych, uzyskanie zezwolenia na wejście na teren nieruchomości, do której inwestor nie ma prawa własności. Zezwolenie może być wydawane kilkakrotnie, w zależności od potrzeb.
Kolejną decyzją będzie pozwolenie na prace przygotowawcze. Inwestycja energetyki jądrowej musi posiadać ocenę oddziaływania na środowisko oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Te ostatnie decyzje będzie wydawał generalny dyrektor ochrony środowiska.
Wskazano ponadto, że decyzję o lokalizacji budowy na określonym terenie ma wydawać właściwy miejscowo wojewoda. Do jego kompetencji należeć będzie również wydanie inwestorowi pozwolenia na rozpoczęcie prac przygotowawczych na terenie objętym decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji oraz wydanie pozwolenia na budowę.
Do wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę elektrowni jądrowej inwestor musi dołączyć zezwolenie wydane przez prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) oraz decyzję zasadniczą. Decyzja zasadnicza oznaczać będzie zgodę państwa na budowę obiektu przez określonego inwestora, z wykorzystaniem konkretnej technologii.
Rozpoczęcie użytkowania elektrowni jądrowej i eksploatacja muszą zostać poprzedzone wydaniem pozwolenia na jej użytkowanie oraz zezwolenia na eksploatację obiektu. Decyzje w tych sprawach będą należały do prezesa PAA.
W projekcie ustawy znajdą się również przepisy regulujące postępowania dotyczące wywłaszczenia. Będzie ono dokonywane poprzez wypłaty odszkodowania przez Skarb Państwa za: nabycie nieruchomości, do których inwestor obiektu energetyki jądrowej nie posiada tytułu prawnego; wygaśnięciu hipotek i innych ograniczonych praw rzeczowych do nieruchomości, wygaśnięciu użytkowania wieczystego, wygaśnięciu trwałego zarządu i zarządu dla nieruchomości objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji, wygaśnięciu dzierżawy, najmu, użyczenia oraz innych praw obligacyjnych. Odszkodowanie nie będzie mogło przekraczać wartości nieruchomości.
Projektowane przepisy dokładnie określą obliczanie wysokości odszkodowań w zależności od rodzaju i formy prawnej nieruchomości. Uregulowane będą również zagadnienia dotyczące sytuacji, gdy inwestycja będzie obejmować tereny wód płynących, drogi publiczne i linie kolejowe, lasy oraz grunty pokryte wodami.
Projektowany akt prawny zakłada wyposażenie podmiotów mających zastrzeżenia co do wysokości zaproponowanego im odszkodowania w prawo żądania ustalenia jego wysokości przez sąd powszechny.
Przyjmuje się, że inwestycje dotyczące obiektów energetyki jądrowej i inwestycje towarzyszące będą finansowane ze środków własnych podmiotów oraz uzyskanych przez te podmioty kredytów bankowych i pożyczek. Mogą być również finansowane ze środków pochodzących z emisji obligacji; środków pochodzących z budżetu UE lub z innych źródeł. Skarb Państwa będzie mógł udzielać poręczeń i gwarancji.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat przebiegu prac oraz o planowanych dalszych działaniach PGE w związku z realizacją programu budowy elektrowni jądrowych, przedłożoną przez ministra skarbu państwa.
Rząd 13 stycznia 2009 r. podjął uchwałę w sprawie działań na rzecz energetyki jądrowej. Zobowiązał w niej ministra skarbu państwa do zapewnienia współpracy PGE Polska Grupa Energetyczna SA z pełnomocnikiem rządu ds. polskiej energetyki jądrowej, powołanym w maju 2009 r. Zgodnie z postanowieniami, w PGE utworzono departament energetyki atomowej oraz przystąpiono do realizacji programu budowy w Polsce elektrowni jądrowych.
PGE zawiązała spółkę akcyjną PGE Energia Jądrowa SA o kapitale zakładowym 25 mln zł. PGE posiada w niej 100 proc. udziałów. Kolejnym etapem działań było powołanie spółki celowej PGE EJ 1 sp. z o.o., z kapitałem w wysokości 38 mln zł. Spółka ta, zarejestrowana 27 stycznia 2010 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym, odpowiada za bezpośrednie przygotowanie procesu inwestycyjnego, prowadzi badania lokalizacyjne oraz wykonuje inne czynności operacyjne, odpowiada także za wybór technologii, która będzie wykorzystana do budowy elektrowni jądrowej.
PGE przygotowała analizę najlepszych rozwiązań (prawnych, organizacyjnych, korporacyjnych i finansowych) dotyczących prowadzenia projektów budowy elektrowni jądrowych. Na zlecenie PGE, Agencja Rynku Energii wykonała opracowanie, w którym przedstawiono długoterminową prognozę rozwoju źródeł energii elektrycznej z uwzględnieniem m.in. polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej.
Zbadano ponadto potencjalne możliwości rozwoju krajowego systemu elektroenergetycznego w latach 2010-2050 - każdy z zaprezentowanych wariantów wykazał konieczność rozwoju energetyki jądrowej.
W efekcie w zarysowała się linia podziału Grupy Kapitałowej PGE w sprawach dotyczących planowanej budowy elektrowni jądrowej:
- PGE Polska Grupa Energetyczna SA - podejmuje decyzje na poziomie strategicznym, współpracuje z rządem i zapewnia finansowanie inwestycji,
- PGE Energia Jądrowa SA - prowadzi działania operacyjne, w tym m.in. dokonuje wstępnych analiz lokalizacyjnych, współpracuje z partnerami i kontrahentami biznesowymi oraz organizacjami i instytucjami międzynarodowymi,
- PGE Energia Jądrowa 1 sp. z o.o. - prowadzi działania wykonawcze dotyczące przygotowania inwestycji, a w przyszłości będzie realizować budowę elektrowni jądrowej oraz pełnić rolę operatora elektrowni.
Prowadzono również prace związane z wyborem miejsca lokalizacji elektrowni. Z listy 27 potencjalnych lokalizacji nadesłanych przez pełnomocnika rządu ds. energetyki jądrowej wybrano 6 i dokonano stosownych analiz. Wnioski z tego raportu będą podstawą do dalszych prac.
Wykonano również ekspertyzy techniczno-ekonomiczne dotyczące wpływu warunków chłodzenia na efektywność budowy i eksploatacji bloku jądrowego. Było to związane z oszacowaniem nakładów inwestycyjnych dla otwartego i zamkniętego układu chłodzenia, w zależności od odległości obiektu od miejsca poboru wody.
W efekcie, spośród potencjalnych lokalizacji, jedynie Żarnowiec okazał się najlepszym miejscem na lokalizację elektrowni jądrowej. Fakt, że znajdują się w nim już obiekty, może wpłynąć na skrócenie czasu inwestycji oraz na obniżenie jej kosztów. W 2010 r. spółka PGE EJ 1 nabyła 113 ha w gminach Krokowa i Nadole. Negatywne decyzje o ulokowaniu tam elektrowni jądrowej nie wyeliminują Żarnowca, będzie on brany pod uwagę jako miejsce powstania elektrowni konwencjonalnej.
Zawarto porozumienia z partnerami zagranicznymi (Electricite de la France SA, GE-Hitachi Nuclear Energy Americas LLC, Westinghouse Electric Company LLC). Każdy z potencjalnych dostawców potwierdził możliwość wybudowania elektrowni jądrowej do 2020 r. w oferowanej technologii. Muszą być jednak spełnione określone warunki, takie m.in. jak: wdrożenie kompleksowych przepisów dotyczących energetyki jądrowej, niezwłoczne utworzenie dozoru jądrowego, czy wybudowanie sieci przesyłowych.
We wrześniu 2010 r. podpisano trójstronne porozumienie pomiędzy: PGE Polska Grupa Energetyczna SA, PGE Energia Jądrowa SA oraz PSE Operator SA. Nawiązano kontakty z kluczowymi organizacjami i stowarzyszeniami międzynarodowymi, w tym m.in. z: Międzynarodową Agencją Energii Atomowej, Agencją Energii Atomowej przy OECD, World Association of Nuclear Operators.
Na obecnym etapie przygotowań konieczne jest przyjęcie przez rząd (do połowy 2011 r.) "Programu polskiej energetyki jądrowej", wejście w życie kluczowych regulacji prawnych i ustalenie ostatecznej lokalizacji elektrowni (do końca 2013 r.), a także podjęcie decyzji związanych z wyborem dostawcy technologii.
W dokumencie podkreślono złożoność zadań, jakich wymaga przygotowanie tak skomplikowanego przedsięwzięcia. Konieczne będzie wypracowanie modelu współpracy, wybór partnera do budowy elektrowni oraz opracowanie zasad finansowania inwestycji. Niezbędne jest ponadto wyłonienie doradcy technicznego posiadającego doświadczenia w zakresie przygotowania i zarządzania dużymi projektami inwestycyjnymi z dziedziny energetyki jądrowej.
Koszty działalności operacyjnej spółek (PGE EJ SA oraz PGE EJ 1 sp. z o.o.) w 2010 r. wyniosły 13,8 mln zł. W 2011 r. na dalsze prace związane z projektem przewidziano wydatki w wysokości ok. 175 mln zł. Ocenia się, że koszty w następnych latach będą dużo wyższe. Najpoważniejsze obciążenia finansowe nastąpią w 2013 r. i będą związane z wyborem technologii i jej dostawcy, badaniami lokalizacyjnymi oraz z usługami świadczonymi przez doradcę technicznego.
Ocenia się, że do czasu wydania przez rząd decyzji zasadniczej (prawdopodobnie pod koniec 2013 r.) łączne nakłady PGE mogą sięgnąć 1 mld zł, a do czasu wylania pierwszego betonu pod obiekty, co nastąpi w połowie 2016 r. - wyniosą od 3 do 5 mld zł. Szacuje się, że łączne nakłady na budowę elektrowni jądrowej o mocy ok. 300 MW wyniosą ok. 35-55 mld zł.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowych instytucjach filmowych, przedłożony przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
W projekcie nowelizacji ustawy przewidziano wydłużenie o 2 lata (do końca 2012 r.) okresu przewidzianego na komercjalizację (a następnie prywatyzację) lub likwidację państwowych instytucji filmowych. Na podstawie obowiązującej ustawy termin ten upływa z końcem 2010 r. Zdaniem ustawodawcy, dodatkowy czas jest konieczny, aby bez ryzyka zbędnych kosztów przeprowadzić proces przekształceń, a także zachować dorobek państwowych instytucji filmowych, w tym ich potencjał twórczy i techniczny.
Projekt nowelizacji wprowadza także możliwość przekształcania państwowych instytucji filmowych w instytucje kultury. Obecnie mogą one być wyłącznie komercjalizowane lub likwidowane. Status instytucji kultury umożliwia bardziej efektywne realizowanie mecenatu ministra kultury w produkcji filmów.
Zgodnie z projektem, minister kultury będzie mógł w drodze zarządzenia przekształcić państwową instytucję filmową w państwową instytucję kultury. Zarządzenie o przekształceniu będzie jednocześnie aktem o utworzeniu nowej jednostki. Przy przekształceniu minister będzie zobowiązany uwzględnić potrzeby państwa wynikające z zadań dotyczących upowszechniania kultury filmowej, a także warunki finansowe, ekonomiczne, organizacyjne i techniczne niezbędne do funkcjonowania tworzonego podmiotu.
Nowe regulacje miałyby obowiązywać po dwóch miesiącach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015", przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Przyjęty przez rząd program będzie realizowany w okresie 5 lat. Zawiera on listę priorytetowych zadań inwestycyjnych, które zostaną rozpoczęte do 2013 r. Określono wielkość środków przeznaczonych na jego finansowanie, które będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) oraz z budżetu państwa. W uchwale przyjęto, że limit wydatków na realizację zadań finansowanych z KFD, liczony od stycznia 2010 r., wyniesie 82,8 mld zł.
W 2012 r. program zostanie poddany aktualizacji, której celem ma być określenie szczegółowej listy zadań oraz środków na ich realizację w okresie do 2015 r. Pieniądze na realizację programu będą corocznie zapewniane w planach finansowych KFD oraz kolejnych ustawach budżetowych.
Przewidywane efekty realizacji programu do końca roku 2013:
- stworzenie sieci autostrad o łącznej długości ok. 810,4 km (łącznie z odcinkami budowanymi w systemie koncesyjnym/ partnerstwa publiczno-prywatnego - 168,3 km),
- stworzenie sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 782,5 km,
- budowa 26 obwodnic drogowych (o łącznej długości 203 km) miejscowości dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę obwodnic przed nową zabudową,
- przebudowa odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu w ramach programu "Drogi zaufania" (program ochrony życia i zdrowia użytkowników dróg krajowych realizowany od 2007 r. przez GDDKiA),
- poprawa stanu nawierzchni na drogach krajowych tak, aby w 2012 roku 66 proc. sieci dróg krajowych było w stanie dobrym, a 34 proc. w stanie niezadowalającym i złym.
Priorytetami inwestycyjnymi do 2015 r. będzie budowa autostrad i dróg ekspresowych:
- autostrada A1 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- autostrada A2 - zakończenie budowy na odcinku Świecko-Mińsk Mazowiecki, rozpoczęcie (w miarę możliwości) budowy odcinka Mińsk Mazowiecki-wschodnia granica państwa,
- autostrada A4/A18 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- autostrada A8 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- drogi ekspresowe: S1,S2,S3,S5,S7,S8,S17,S19,S69.
Budowa autostrad i dróg ekspresowych będzie realizowana w trzech systemach:
- system koncesyjny/partnerstwo publiczno-prywatne;
- system tradycyjny - realizacja budowy przez GDDKiA;
- system tradycyjny - realizacja przez spółkę drogową specjalnego przeznaczenia powoływaną przez ministra infrastruktury.
Łączna wartość wydatków na realizację programu w latach 2011-2013 wynosi 72 430 378,8 tys. zł - 63 335 954,8 tys. zł pochodzić będzie z KFD, pozostałe 9 094 424,0 tys. zł - z budżetu państwa. Należy podkreślić, że wydatki na program w tych latach mogą ulec zmianie - np. z powodu zmiany warunków przetargu czy konieczności wykonania dodatkowych prac.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Z tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej wyłączone będzie 38,8766 ha, a włączone do niej zostanie 74,7435 ha gruntów, co oznacza, że jej powierzchnia zwiększy się o 35,8669 ha i wyniesie 1587,7800 ha.
Tereny włączane to: Stalowa Wola (miasto), Radom (miasto), Poniatowa (teren gminy), Siedlce (teren prywatny), Ryki (teren gminy), Łapy (teren gminy). Szacuje się, że na tych terenach może powstać ok. 2400 nowych miejsc pracy, a nakłady inwestycyjne wyniosą 620,08 mln zł. Poza strefą mogłoby powstać dodatkowe 479 nowych miejsc pracy.
W Siedlcach firma Zenits Polska sp. z o.o. zamierza wprowadzić innowacyjną technologię umożliwiającą produkcję preparatów owocowych wysokiej jakości, które nie są dostępne w Polsce. Inwestycja ta powinna zostać zrealizowana do końca 2013 r. W pozostałych przypadkach wybór projektów inwestycyjnych zostanie dokonany po włączeniu gruntów do strefy, w drodze przetargu.
Szacuje się, że na planowane przedsięwzięcia inwestorzy będą mogli uzyskać pomoc publiczną w wysokości 350,95 mln zł. W związku z realizowanymi projektami wpływy do kasy państwa i samorządów terytorialnych, pozyskane z podatków, mogłyby wynieść 1361,67 mln zł.
Te zmiany tworzą warunki do realizacji nowych inwestycji, które będą stymulować rozwój wielu dziedzin gospodarki, w tym wzrost zatrudnienia w budownictwie i usługach oraz zwiększenie popytu na usługi edukacyjne. W efekcie możliwy jest intensywniejszy rozwój gospodarczy regionów.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/