Operatorzy telefoniczni czekają na ustawę jak na wyrok

Wciąż nie wiadomo, czy operatorzy telefoniczni, internetowi czy dostawcy usług komunalnych będą musieli informować miliony klientów o zmianie VAT. Choć sejmowa komisja finansów zadecydowała ostatnio o zwolnieniu ich z tego obowiązku, to wciąż nie ma wiążącej decyzji sejmu i prezydenta.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Wciąż nie wiadomo, czy operatorzy telefoniczni, internetowi i dostawcy usług komunalnych będą musieli informować miliony klientów o zmianie VAT. Choć sejmowa komisja finansów zadecydowała ostatnio o zwolnieniu ich z tego obowiązku, to wciąż nie ma wiążącej decyzji Sejmu i Prezydenta.

Bez względu na to, czy tak się stanie, czy nie. Rząd podwyższając stawki VAT, uwolni miliony abonentów od konieczności wypełnienia umów zawartych z operatorami.

- Oczywiście, klient będzie miał prawo wypowiedzenia umowy o świadczeniu usług, jeśli w związku z podwyżką VAT wzrośnie jej cena. Jednak będzie musiał zwrócić operatorowi ulgę, jaką uzyskał podczas zawierania umowy - podsumowuje ekspert prawa telekomunikacyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Stanisław Piątek..

W praktyce oznacza to, że po zakupieniu telefonu w promocji i wypowiedzeniu umowy w związku z podwyżką wywołaną zmianą stawki VAT, operator będzie miał prawo domagać się od klienta zwrotu kosztu subsydiowanego telefonu komórkowego. Częstokroć jego wartość na rynku może sięgać nawet 2 tys. złotych. W nieco lepszej sytuacji są abonenci platform cyfrowych i sieci kablowych. W tym wypadku wystarczy zwrócić dzierżawione dekodery.

Wciąż pozostaje jeszcze problem okresów rozliczeniowych stosowanych przez operatorów w umowach z klientami. Rzadko pokrywają się z miesiącami kalendarzowymi. Nie wiadomo, jak rozliczyć podatek, za okresy rozliczeniowe przypadające na połowę grudnia i stycznia 2011 roku, kiedy to zacznie obowiązywać 23 proc. VAT. Podobnie jest w przypadku operatorów, którzy pobierają abonament z góry za kolejny okres rozliczeniowy, natomiast kosztu usługi dotyczą poprzedniego.

Pracodawcy RP obawiają się, że na posiedzeniu plenarnym proponowane wcześniej ułatwienia dla spółek mogą zostać wycofane z projektu ustawy. Dla firm oznaczałoby wielomilionowe nakłady na zakup papieru, druk aneksów do umów, wysyłkę. Operatorzy najprawdopodobniej przerzuciliby wówczas część kosztów na klientów, podnosząc ceny usług. Jeśli zmiany nie wejdą w życie przed końcem listopada, to operatorzy muszą być przygotowani do wysłania ok. 35 mln przesyłek. - W sprawie zmian nie przeprowadzono niezbędnych konsultacji. W tej chwili po apelach naszych i spółek sytuacja przedstawia się nieco lepiej. Póki jednak ustawa nie znajdzie się w dzienniku ustaw, będziemy działać, by zmiany zaproponowane przez sejmową komisję finansów utrzymać w mocy - powiedział Wirtualnej Polsce prezydent organizacji Pracodawcy RP Andrzej Malinowski.

Jak dodał, mimo pozytywnego sygnału, jaki dotarł z Ministerstwa Finansów i Sejmowej komisji Finansów Publicznych, przedsiębiorcy wciąż muszą przygotowywać się do wysyłki informacji o zmianie stawki podatkowej.

Nie ma czasu na zmiany

Aby operatorzy telefoniczni uniknęli ogromnych kosztów, niezbędne jest uchwalenie na kolejnym posiedzeniu Sejmu w połowie listopada znowelizowanej ustawy. Jeśli nie będzie poprawek i posłowie zagłosują za jej przyjęciem, wtedy niezbędny będzie już tylko podpis prezydenta.
Przypomnijmy jednak, że na przyszły miesiąc zaplanowano tylko jedno posiedzenie parlamentu, więc w przypadku ewentualnych niejasności wymagane terminy na pewno nie zostaną zachowane. Niezbędne byłoby w tym przypadku zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Sejmu.

Zmieniona ustawa zakłada, że przesyłki do każdego abonenta może zastąpić krótki komunikat w prasie i telewizji. Powinien on zawierać informacje, gdzie można znaleźć szczegóły na temat podwyżki VAT, a co za tym idzie zmianie cen usług.

Zdaniem Roberta Oliwy, doradcy ds. podatkowych Pracodawców RP, rozwiązanie kwestii informowania abonentów o zmianach nie wystarczy. Potrzebne jest jeszcze doprecyzowanie przepisów, by interpretacje przedsiębiorców i fiskusa były jednolite.

- Może być problem z zachowaniem miesięcznego okresu, w którym trzeba powiadomić abonentów o szykowanych zmianach, bo wciąż nie ma wiążącej ustawy. Jeśli ustawa zostanie ogłoszona zbyt późno, na koniec listopada, to operatorzy na pewno nie zdążą spełnić obowiązku informacyjnego - powiedział Łukasz Tomczyk, radca prawny operatora sieci Play (P4).

Obawy podziela ekspert prawa telekomunikacyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Stanisław Piątek.
- To, co jest zaproponowane w ustawie w odniesieniu do prawa telekomunikacyjnego, zdejmuje problemy z operatorów i zachowuje prawa abonentów. Jedyne co należy postulować, to aby zaproponowana zmiana została doprowadzona do końca w takiej postaci jak obecnie - komentuje Stanisław Piątek.

Jednocześnie dodaje, że zakładając podwyżki podatku również w 2012 i 2013 roku aż do 25 proc. nie trzeba będzie wprowadzać kolejnych zmian w prawie.

Kamil Jakubczak, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie

Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Allegro nakazuje pracownikom powrót do biur. Mocna odpowiedź związku zawodowego
Allegro nakazuje pracownikom powrót do biur. Mocna odpowiedź związku zawodowego
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
ZUS przejmuje składki emerytalne. Straciła 350 tys. złotych
ZUS przejmuje składki emerytalne. Straciła 350 tys. złotych
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki