2000 zł od sieci IKEA? Pieniędzy nie dostaniesz, a możesz mieć kłopot
Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET zidentyfikowali nową kampanię spamową, która wykorzystuje logo IKEA, kusząc możliwością otrzymania karty podarunkowej o wartości 2000 zł. Szwedzka sieć stanowczo zaprzecza, jakoby miała jakikolwiek związek z akcją.
21.01.2021 12:12
Fałszywa kampania, która wabi internautów fikcyjnymi nagrodami przyznawanymi rzekomo przez znane marki handlowe, ma na celu wyłudzenie danych. – Nieświadomi użytkownicy mogą w ten sposób przekazać poufne informacje podmiotom, które będą je nieuczciwie wykorzystywać – wyjaśniają specjaliści z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Kampania "spamowa" od kilku dni trafia na skrzynki polskich użytkowników. Oszuści wykorzystują prosty mechanizm scamu, czyli oszustwa wzbudzającego zaufanie. Mail pułapka nosi zazwyczaj zachęcający tytuł pokroju gratulacji bądź też wezwania do odebrania nagrody. Nazwą nadawcy jest zwykle "Ikea", ale użycie znanej marki tylko maskuje prawdziwe adresy, z jakich maile napływają, założone m.in. na francuskich serwerach pocztowych.
Skuszeni scamem internauci trafiają następnie na stronę internetową, która zachęca do udzielenia odpowiedzi na kilka zamkniętych pytań. Oszustwo zostaje zwieńczone wypełnieniem formularza z danymi osobowymi internauty.
Już wcześniej podobne kampanie wykorzystywały loga innych popularnych sieci handlowych, takich jak m.in. Decathlon, Biedronka czy Amazon.