Oszustwo na PIT. Resort finansów alarmuje przed fałszywymi e-mailami
Rozliczenia ze skarbówką zbliżają się wielkimi krokami, więc oszuści zwietrzyli okazję. Przed ich nową akcją ostrzega Ministerstwo Finansów. Jak wyjaśnia, wiadomości dotyczące korekty PIT-17 są fałszywe i nie pochodzą od Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Ministerstwo Finansów wydało ostrzeżenie dotyczące fałszywych wiadomości, które sugerują konieczność dokonania korekty PIT-17. Oszuści podszywają się pod pracowników KAS.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozmowa z oszustem, część druga. Tak wyciągają od ludzi pieniądze
Fałszywe wiadomości o PIT-17
Resort wyjaśnia, że oszuści podający się za KAS rozsyłają e-maile z informacjami o rzekomej konieczności korekty PIT-17. Jak podkreśla, wiadomości są nieprawdziwe i nie pochodzą z oficjalnych serwerów.
Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, aby dokładnie sprawdzić nadawcę wiadomości. Adresy e-mail, takie jak: „prawdziwy_kas@gov.mof.pko360.pl” i „krajowaadministracjaskarbowa-kas@gov.mof.pekao.pl”, nie są autentyczne. Otwieranie załączników lub linków z tych wiadomości może prowadzić do zainfekowania komputera lub kradzieży danych.
W związku z tym resort apeluje o zachowanie ostrożności i zgłaszanie podejrzanych wiadomości za pośrednictwem platformy CERT. Platforma ta umożliwia zgłaszanie fałszywych domen i incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem.
Ministerstwo przypomina, że formularz PIT-17 nie istnieje w systemie e-deklaracji, co dodatkowo potwierdza fałszywość rozsyłanych wiadomości.
Twój e-PIT będzie czasowo niedostępny
Okres rozliczania się ze skarbówka startuje 15 lutego. Przed tym, w dniach 4-14 lutego KAS przeprowadzi prace w usłudze Twój e-PIT. Mają one pozwolić "przygotować rozliczenia zasilone milionami informacji od płatników". W związku z tym usługa będzie czasowo niedostępna.
Pierwszym krokiem w rozliczeniach jest przesłanie formularz PIT-11. Płatnik (pracodawca) ma obowiązek wysłać podatnikowi (pracownikowi) ten dokument najpóźniej do końca lutego.
Podatnicy mogą skorzystać z automatycznie przygotowanej deklaracji przygotowanej przez MF - mają prawo nanieść poprawki, odrzucić lub zaakceptować dokument. Termin składania deklaracji podatkowych mija 30 kwietnia 2025 r.