Oszustwo na PIT. Resort finansów alarmuje przed fałszywymi e‑mailami
Rozliczenia ze skarbówką zbliżają się wielkimi krokami, więc oszuści zwietrzyli okazję. Przed ich nową akcją ostrzega Ministerstwo Finansów. Jak wyjaśnia, wiadomości dotyczące korekty PIT-17 są fałszywe i nie pochodzą od Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Ministerstwo Finansów wydało ostrzeżenie dotyczące fałszywych wiadomości, które sugerują konieczność dokonania korekty PIT-17. Oszuści podszywają się pod pracowników KAS.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozmowa z oszustem, część druga. Tak wyciągają od ludzi pieniądze
Fałszywe wiadomości o PIT-17
Resort wyjaśnia, że oszuści podający się za KAS rozsyłają e-maile z informacjami o rzekomej konieczności korekty PIT-17. Jak podkreśla, wiadomości są nieprawdziwe i nie pochodzą z oficjalnych serwerów.
Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, aby dokładnie sprawdzić nadawcę wiadomości. Adresy e-mail, takie jak: „prawdziwy_kas@gov.mof.pko360.pl” i „krajowaadministracjaskarbowa-kas@gov.mof.pekao.pl”, nie są autentyczne. Otwieranie załączników lub linków z tych wiadomości może prowadzić do zainfekowania komputera lub kradzieży danych.
W związku z tym resort apeluje o zachowanie ostrożności i zgłaszanie podejrzanych wiadomości za pośrednictwem platformy CERT. Platforma ta umożliwia zgłaszanie fałszywych domen i incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem.
Ministerstwo przypomina, że formularz PIT-17 nie istnieje w systemie e-deklaracji, co dodatkowo potwierdza fałszywość rozsyłanych wiadomości.
Twój e-PIT będzie czasowo niedostępny
Okres rozliczania się ze skarbówka startuje 15 lutego. Przed tym, w dniach 4-14 lutego KAS przeprowadzi prace w usłudze Twój e-PIT. Mają one pozwolić "przygotować rozliczenia zasilone milionami informacji od płatników". W związku z tym usługa będzie czasowo niedostępna.
Pierwszym krokiem w rozliczeniach jest przesłanie formularz PIT-11. Płatnik (pracodawca) ma obowiązek wysłać podatnikowi (pracownikowi) ten dokument najpóźniej do końca lutego.
Podatnicy mogą skorzystać z automatycznie przygotowanej deklaracji przygotowanej przez MF - mają prawo nanieść poprawki, odrzucić lub zaakceptować dokument. Termin składania deklaracji podatkowych mija 30 kwietnia 2025 r.