PERN "Przyjaźń" - większe przychody i zysk ze sprzedaży

Przychody PERN "Przyjaźń" za pięć miesięcy tego roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym wzrosły o ponad 5 proc., a zysk ze sprzedaży o 11 proc. To efekt m.in. większej ilości tłoczonej ropy naftowej - podała w czwartek spółka.

03.07.2014 10:20

Przychody z działalności podstawowej PERN "Przyjaźń" w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku wyniosły 255 mln zł - w tym samym okresie 2013 r. osiągnęły one poziom 243 mln zł.

Spółka w ciągu pięciu miesięcy tego roku osiągnęła zysk ze sprzedaży na poziomie 104,5 mln zł - w analogicznym okresie 2013 r. było to 93,8 mln zł.

"Ten wynik finansowy za pierwsze pięć miesięcy to efekt nie tylko stosunkowo wysokich wolumenów transportowanej przez nas ropy, ale także zwiększenia efektywności i optymalizacji działania naszej spółki" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz.

Zysk netto spółki za 2013 r. wyniósł 215 mln zł, a przychody z działalności operacyjnej ok. 608 mln zł.

PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę naftową z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Spółka zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc.

Ostatnio PERN "Przyjaźń" rozpoczął budowę sześciu stalowych zbiorników na ropę naftową oraz rurociągów i pompowni do tłoczenia surowca na terenie przyszłego Terminalu Naftowego w Gdańsku. Terminal będzie służył do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także produktów chemicznych. To strategiczna inwestycja spółki. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Budowa terminalu będzie realizowana w dwóch etapach. Trwający obecnie pierwszy etap, który zakończyć się ma w 2015 r., obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastruktury potrzebnej do ich obsługi.

Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)