Perspektywy rozwoju kariery w branży odzieżowej

Praca sprzedawcy jest dobrym pomysłem na łączenie studiów z zarabianiem pieniędzy. Wielu pracodawców chętnie zatrudnia młodzież uczącą się ze względu na preferencyjne oskładkowanie umów, dostosowując jednocześnie ich czas pracy do godzin zajęć na uczelni

Perspektywy rozwoju kariery w branży odzieżowej
Źródło zdjęć: © newspix.pl

Wymagania stawiane sprzedawcom bazują głównie na umiejętnościach miękkich, takich jak komunikatywność i otwartość. Doświadczenie w sprzedaży niewątpliwie też jest atutem, jednak niektórzy pracodawcy są również skłonni przyjąć osoby bez doświadczenia. Oprócz kompetencji miękkich, ważna jest także znajomość języka angielskiego.

Praca w sklepie jest niewątpliwie wymagająca, natomiast warto rozważyć, czy nie postawić na zrobienie kariery w tej branży. Jedną z możliwości jest awans pionowy w kierunku menedżerskim na kierownika sklepu lub jego zastępcę. Wymagany staż pracy wynosi zazwyczaj odpowiednio 2-3 lata oraz 1-1,5 roku. Jest to jedna z nielicznych branż, gdzie objęcie stanowiska menedżerskiego jest możliwe w tak krótkim czasie. Kolejnym wymaganiem w przypadku stanowisk kierowniczych jest znajomość języka angielskiego, zwłaszcza w przypadku firm z centralą ulokowaną za granicą. Wiąże się to z obowiązkiem uczestniczenia w spotkaniach w międzynarodowym gronie oraz raportowaniem do przełożonych nieznających polskiego.

Jeśli firma pochodzi z nieanglojęzycznego kraju, znajomość jej rodzimego języka będzie stanowić dodatkowy atut, jednak nie jest ona niezbędna. Warto również wspomnieć o okazywaniu zaangażowania w wykonywane obowiązki, gdyż może ono w znaczący sposób zwiększyć nasze szanse na awans. Rozwój pionowy w branży odzieżowej nie kończy się na zarządzaniu sklepem. Następnym szczeblem w hierarchii jest kierownik regionalny, który zarządza kilkoma sklepami na podległym terenie.

Kolejną możliwością rozwoju, szczególnie atrakcyjną z perspektywy osób zainteresowanych modą, jest visual merchandising. Obszar ten dotyczy planowania aranżacji i wystroju sklepu. Sposób, w jaki towar powinien być wyeksponowany jest zazwyczaj ustalany przez centrale firmy, natomiast visual merchandiser, czyli inaczej dekorator, musi możliwie jak najwierniej go odwzorować, korzystając z dostępnego w danym momencie asortymentu sklepu.

Na tym stanowisku ważne są zatem duża kreatywność oraz zmysł artystyczny. W mniejszych firmach dekorator odpowiada też za witryny, podczas gdy w większych organizacjach jest to zadanie window dressera. Osoba ta opiekuje się witrynami w kilku sklepach lub na terenie całego kraju. Często firmy mają również w swoich strukturach osobę, która zajmuje się visualem z poziomu regionu. Jest to droga, którą może wybrać sklepowy dekorator.

Inną możliwością rozwoju jest przejście ze sklepu do działów wsparcia, znajdujących się w centrali, takich jak księgowość czy też kadry. Pożądanymi kompetencjami są wykształcenie kierunkowe, a także doświadczenie w branży. Możliwość ta najczęściej dotyczy kierowników, aczkolwiek zdarza się również w przypadku zastępców czy sprzedawców. Takie awanse zdarzają się jednak znacznie rzadziej.

Praca w sklepie jest na pewno wymagająca, zwłaszcza, jeśli chodzi o godziny pracy, zajęte weekendy, oraz wymagających klientów. Ma ona jednak dużo plusów, takich jak możliwość elastycznego układania grafiku, czy stosunkowo szybkie szanse na awans. Warto rozważyć tę branżę jako jeden z kierunków rozwoju, a jeśli już zdecydujemy się podjąć pracę w sklepie, najlepiej wykazać możliwie dużo zaangażowania, gdyż może to znacznie przyspieszyć tempo naszej kariery.

Katarzyna Słabik
Konsultant ds. rekrutacji Hays

[

Obraz

]( http://hays.pl/ )

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)