Perspektywy rozwoju kariery w branży odzieżowej
Praca sprzedawcy jest dobrym pomysłem na łączenie studiów z zarabianiem pieniędzy. Wielu pracodawców chętnie zatrudnia młodzież uczącą się ze względu na preferencyjne oskładkowanie umów, dostosowując jednocześnie ich czas pracy do godzin zajęć na uczelni
Wymagania stawiane sprzedawcom bazują głównie na umiejętnościach miękkich, takich jak komunikatywność i otwartość. Doświadczenie w sprzedaży niewątpliwie też jest atutem, jednak niektórzy pracodawcy są również skłonni przyjąć osoby bez doświadczenia. Oprócz kompetencji miękkich, ważna jest także znajomość języka angielskiego.
Praca w sklepie jest niewątpliwie wymagająca, natomiast warto rozważyć, czy nie postawić na zrobienie kariery w tej branży. Jedną z możliwości jest awans pionowy w kierunku menedżerskim na kierownika sklepu lub jego zastępcę. Wymagany staż pracy wynosi zazwyczaj odpowiednio 2-3 lata oraz 1-1,5 roku. Jest to jedna z nielicznych branż, gdzie objęcie stanowiska menedżerskiego jest możliwe w tak krótkim czasie. Kolejnym wymaganiem w przypadku stanowisk kierowniczych jest znajomość języka angielskiego, zwłaszcza w przypadku firm z centralą ulokowaną za granicą. Wiąże się to z obowiązkiem uczestniczenia w spotkaniach w międzynarodowym gronie oraz raportowaniem do przełożonych nieznających polskiego.
Jeśli firma pochodzi z nieanglojęzycznego kraju, znajomość jej rodzimego języka będzie stanowić dodatkowy atut, jednak nie jest ona niezbędna. Warto również wspomnieć o okazywaniu zaangażowania w wykonywane obowiązki, gdyż może ono w znaczący sposób zwiększyć nasze szanse na awans. Rozwój pionowy w branży odzieżowej nie kończy się na zarządzaniu sklepem. Następnym szczeblem w hierarchii jest kierownik regionalny, który zarządza kilkoma sklepami na podległym terenie.
Kolejną możliwością rozwoju, szczególnie atrakcyjną z perspektywy osób zainteresowanych modą, jest visual merchandising. Obszar ten dotyczy planowania aranżacji i wystroju sklepu. Sposób, w jaki towar powinien być wyeksponowany jest zazwyczaj ustalany przez centrale firmy, natomiast visual merchandiser, czyli inaczej dekorator, musi możliwie jak najwierniej go odwzorować, korzystając z dostępnego w danym momencie asortymentu sklepu.
Na tym stanowisku ważne są zatem duża kreatywność oraz zmysł artystyczny. W mniejszych firmach dekorator odpowiada też za witryny, podczas gdy w większych organizacjach jest to zadanie window dressera. Osoba ta opiekuje się witrynami w kilku sklepach lub na terenie całego kraju. Często firmy mają również w swoich strukturach osobę, która zajmuje się visualem z poziomu regionu. Jest to droga, którą może wybrać sklepowy dekorator.
Inną możliwością rozwoju jest przejście ze sklepu do działów wsparcia, znajdujących się w centrali, takich jak księgowość czy też kadry. Pożądanymi kompetencjami są wykształcenie kierunkowe, a także doświadczenie w branży. Możliwość ta najczęściej dotyczy kierowników, aczkolwiek zdarza się również w przypadku zastępców czy sprzedawców. Takie awanse zdarzają się jednak znacznie rzadziej.
Praca w sklepie jest na pewno wymagająca, zwłaszcza, jeśli chodzi o godziny pracy, zajęte weekendy, oraz wymagających klientów. Ma ona jednak dużo plusów, takich jak możliwość elastycznego układania grafiku, czy stosunkowo szybkie szanse na awans. Warto rozważyć tę branżę jako jeden z kierunków rozwoju, a jeśli już zdecydujemy się podjąć pracę w sklepie, najlepiej wykazać możliwie dużo zaangażowania, gdyż może to znacznie przyspieszyć tempo naszej kariery.
Katarzyna Słabik
Konsultant ds. rekrutacji Hays
[
]( http://hays.pl/ )