PKP Intercity odnotowało w zeszłym roku ok. 9,2 mln zł straty
Około 9,2 mln zł straty odnotowało w zeszłym roku PKP Intercity - poinformował we wtorek dziennikarzy członek zarządu spółki ds. finansowych Paweł Hordyński. PKP Intercity przewiozło w 2012 r. 30,5 mln pasażerów, czyli o ok. 600 tysięcy mniej niż w 2011 r.
26.02.2013 | aktual.: 26.02.2013 15:25
Hordyński zaznaczył jednocześnie, że wynik finansowy za zeszły rok nie został potwierdzony przez audyt, więc może on jeszcze podlegać korektom.
Spółka systematycznie poprawia swoje wyniki finansowe. W 2010 r. PKP Intercity odnotowało ponad 136,2 mln zł straty, a w 2011 r. było to już 22,4 mln zł straty. Pytany przez dziennikarzy, kiedy spółka może osiągnąć dodatni wynik finansowy, albo chociaż nie notować straty, Hordyński ocenił, że nastąpi to najwcześniej w 2014 r. Jego zdaniem 2013 rok prawdopodobnie spółka również zamknie na minusie; przy niesprzyjających okolicznościach strata może sięgnąć nawet 100 mln zł.
Prezes spółki Janusz Malinowski wyjaśnił dziennikarzom, że ujemne wyniki spółki spowodowane są głownie remontami prowadzonymi na torach i wymuszonymi przez nie częstymi zmianami rozkładów jazdy pociągów. - W zeszłym roku mieliśmy 12 tysięcy zmian w rozkładzie - zaznaczył prezes. Dodał, że najbardziej dotkliwymi dla przewoźnika remontami są prace prowadzone na liniach Warszawa-Łódź, Rzeszów-Kraków, Warszawa-Gdańsk i Wrocław-Poznań.
Wśród przyczyn spadku liczby pasażerów wskazał również spadek tempa wzrostu PKB w trzecim i czwartym kwartale ub.r., rozbudowę dróg szybkiego ruchu i zatrzymanie w połowie roku wzrostu cen paliw. Prezes wskazał, że prywatny transport samochodowy jest największą konkurencją dla przewoźnika.
Na remonty taboru PKP Intercity przeznaczyło w ubiegłym roku 189 mln zł. W 2011 r. spółka wydała na to 163 mln zł, a w 2010 r. - 117 mln zł. W zeszłym roku spółka wysłała do remontu 797 wagonów i 132 lokomotywy. - W tym roku odbierzemy około 100 nowych i wyremontowanych wagonów. To przełoży się na komfort podróżowania - zapowiedział Malinowski. Wskazał, że od 2010 r. liczba sprawnych wagonów zwiększyła się od 1100 do 1600.