PKP mają już 80% nieruchomości z uregulowanym stanem prawnym
Warszawa, 09.01.2015 (ISBnews) - Polskie Koleje Państwowe (PKP) mają już 80% nieruchomości z uregulowanym stanem prawnym, co otwiera przed kolejową spółką deweloperską XCity Investments "o wiele większe" możliwości inwestycyjne, poinformował wiceprezes PKP Jarosław Bator.
09.01.2015 12:33
"Na początku tego wieku tylko 20% nieruchomości PKP miało uregulowany stan prawny. A wiadomo, że bez tego nikt nie zainwestuje przysłowiowej złotówki. W tej chwili mamy 80% nieruchomości z uregulowanym stanem prawnym i to nam daje o wiele większe możliwości" - powiedział Bator podczas konferencji agencji ISBnews pt. "Majątek byłych i obecnych państwowych spółek - co dalej? Sprzedaż - Nowe zagospodarowanie - Wspólne projekty z innymi podmiotami".
"Przy braku uregulowania stanu prawnego nie ma możliwości dysponowania nieruchomościami. Nie da się na przykład zagospodarować takiego terenu we współpracy z prywatnym inwestorem. Wcześniej tempo tego regulowania było zbyt małe, podejmowanie decyzji trwało zbyt długo. Teraz ten proces znacznie przyspieszył. Ponadto zintensyfikowaliśmy współpracę z samorządami. Przy naszych inwestycjach kluczowa jest planistyka, czy wręcz cała koncepcja urbanistyczna, np. sieci dróg miejskich. Przykładem tak złożonego projektu jest chociażby Łódź Fabryczna" - dodał wiceprezes PKP.
Przyznał, że współpraca w władzami miast, wcześniej niejednokrotnie opierała się na sprawach sądowych.
"To się zmieniło. Obecnie staramy się osiągać porozumienie i kompromis. W samorządach również dostrzegamy zmiany na lepsze, a tam, gdzie jest kompromis otwierają się możliwości inwestycyjne" - podsumował Bator.
PKP na początku 2015 r. uruchomiły spółkę XCity Investments, dedykowaną zarządzaniu nieruchomościami i projektami deweloperskimi. Nowy podmiot będzie mógł samodzielnie pozyskiwać finansowanie z rynku.
"Zależało nam na stworzeniu podmiotu wyspecjalizowanego w działalności deweloperskiej. Mam nadzieję, że oprócz inwestycji, na które już zawarliśmy umowy, spółka będzie koordynować także nowe projekty" - powiedział Bator.
Zaznaczył, że ta spółka docelowo może stać się funduszem inwestycyjnym. Nie wykluczył również możliwości jej debiutu na warszawskiej giełdzie w przyszłości.
"Na razie będziemy ją profesjonalizować, co wymaga wytworzenia lub pozyskania z rynku określonych kompetencji. Mamy strategię dalekosiężną. Nie wszystko, co wybudujemy musimy od razu sprzedawać. Części projektów nigdy nie sprzedamy. Spółka będzie miała możliwość samodzielnego pozyskiwania finansowania poprzez instrumenty rynkowe" - dodał członek zarządu PKP.
Podkreślił, że w Polsce brakuje inwestorów - polskich funduszy, które inwestują w polskie nieruchomości. "Znamienne, że wszystkie są kupowane przez zagranicznych inwestorów. Nie ma w Polsce funduszy, które osiągnęły sukces na rynku w tym sensie, że zgromadziły ciekawy portfel nieruchomości i nim zarządzają" - ocenił Bator.
Według niego, plany PKP w kwestii nowych projektów deweloperskich w 2015 r. obejmują zakończenie i rozstrzygnięcie postępowań na wybór partnerów.
"Niedługo będziemy wybierali inwestorów dla terenów Gdyni Międzytorza i ulicy Bosackiej w Krakowie. Na początku roku chcielibyśmy 'dograć' dwa duże projekty. Pierwszy z nich to inwestycja w okolicach dworca Wrocław Świebodzki, gdzie mamy ok. 28 ha i szukamy pomysłu na zagospodarowanie. Drugi to zagospodarowanie terenu stacji Warszawa Główna. Następnie będziemy realizować kolejne projekty. W Łodzi, wraz z władzami miasta, planujemy szeroko zakrojoną inwestycję, w ramach której powstanie nowe centrum miasta. Chcielibyśmy wykorzystać tam dobry moment i być jedną z pierwszych spółek, które zrealizują nie tylko zabudowę kolejową, ale też komercyjną" - wymienił członek zarządu PKP.
Przypomniał jednocześnie, że obok megainwestycji PKP szykuje też dużą liczbę mniejszych projektów deweloperskich.
"Jest chociażby Olsztyn - chcemy porozumieć się z władzami miasta i rozpocząć budowę dużego centrum komunikacyjnego z częścią handlową. Tych projektów jest naprawdę dużo. Będą to cele dla menadżerów naszej nowej spółki deweloperskiej" - podsumował Bator.
PKP S.A. to właściciel i zarządca istotnej części infrastruktury dworcowej i kolejowej w Polsce. Spółka zarządza ok. 2300 dworcami. Ponadto należy do niej blisko 30 tys. mieszkań i 100 tys. działek nieruchomościowych, z czego ok. 10 tys. ma potencjał komercyjny lub jest przeznaczona na sprzedaż.
(ISBnews)