Play uczy klientów, jak rozpoznawać fałszywe e-faktury. E-mailem

Klienci Play, podobnie jak i innych operatorów, otrzymywali ostatnio fałszywe powiadomienia o fakturach i płatnościach na swoje skrzynki e-mailowe. Podobnie jak inni operatorzy Play zwróciło uwagę na problem i postanowiło swoim użytkownikom pomóc. W ryzykowny, ale chyba skuteczny sposób.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Kurhan

Po pierwsze, Play wysłało korzystającym z e-faktury klientom e-mail z informacją, jak sprawdzać wiarygodność tej formy płatności. To jest właśnie ta ryzykowna część pomysłu. Dlaczego? Właśnie tą drogą otrzymują przecież fałszywki, które często są tak sprytnie skonstruowane, że adres nadawcy udaje właściwy. Jednak w wiadomości od firmy zawarte są najważniejsze dane - użytkownik dostaje proste wskazówki, jak w swoim telefonie sprawdzić numer faktury, kwotę do zapłaty czy też numer konta bankowego.

Po drugie, Play zamieściło na blogu swojego rzecznika dokładne informacje, krok po kroku, jak rozpoznawać fałszywki. To rozszerzona wersja tego, co przesłane zostało odbiorcom na ich adresy e-mail. Abonenci sieci dostali prostą instrukcję, jak samodzielnie zweryfikować prawdziwość rzekomej faktury.

Najważniejszymi i najprostszymi elementami wydają się być:

  1. sprawdzanie, czy rachunek rzeczywiście pojawił się poprzez serwis samoobsługowy w internecie; 2. przypomnienie o tym, aby mieć na komputerze (czy innym urządzeniu) aktualny program antywirusowy. Warto pamiętać, że te same sposoby dotyczą też wszystkich innych operatorów i dostawców usług. Za każdym razem, gdy przyjdzie do nas faktura na e-mail i mamy wątpliwości, czy jest ona prawdziwa, warto kierować się właśnie tymi wskazówkami.

Oczywiście, szczegółowe sposoby weryfikowania prawdziwości rachunku różnią się, w zależności od usługodawcy, ale podstawą jest sprawdzenie w serwisie samoobsługowym lub w biurze obsługi, czy ta faktycznie została wystawiona.

Swoich klientów uświadamia też Orange, które co jakiś czas na blogu umieszcza notki dotyczące bezpieczeństwa w sieci. W sierpniu operator wprost ostrzegał przed trojanami, a ostatnio umieścił informację o tym, jak nie dać nabrać się na socjotechniczne chwyty przestępców. Z kolei T-Mobile ostrzegało klientów choćby na swoim facebookowym fanpage'u.

Andrzej Mandel

Wybrane dla Ciebie
Złe wieści dla fanów Nutelli. Szykują się duże podwyżki
Złe wieści dla fanów Nutelli. Szykują się duże podwyżki
Polacy znaleźli sposób na dentystów. Oszczędzają tak tysiące złotych
Polacy znaleźli sposób na dentystów. Oszczędzają tak tysiące złotych
Kupił paczki niespodzianki w galerii handlowej. Oto co było w środku
Kupił paczki niespodzianki w galerii handlowej. Oto co było w środku
Hit z PRL-u wraca do łask. Ceny koszyczków zaskakują
Hit z PRL-u wraca do łask. Ceny koszyczków zaskakują
Miały być zdrowe. Znaleźli metale ciężkie w warzywach z ogródków
Miały być zdrowe. Znaleźli metale ciężkie w warzywach z ogródków
Nie więcej niż 48 tys. zł miesięcznie? Lekarz zabrał głos
Nie więcej niż 48 tys. zł miesięcznie? Lekarz zabrał głos
Nowy trend pochówków w Polsce. Ta usługa kosztuje niecałe 500 zł
Nowy trend pochówków w Polsce. Ta usługa kosztuje niecałe 500 zł
Zuchwały napad na sklep Swarovski w Paryżu. Straty na 200 tys. euro
Zuchwały napad na sklep Swarovski w Paryżu. Straty na 200 tys. euro
Dostał gotówkę od ojca. Co z podatkiem? Skarbówka wydała stanowisko
Dostał gotówkę od ojca. Co z podatkiem? Skarbówka wydała stanowisko
Debiut rywala KFC w kolejnym mieście. Rozda roczne vouchery na kanapki
Debiut rywala KFC w kolejnym mieście. Rozda roczne vouchery na kanapki
Sprzedał 13 mieszkań. Inwestował latami. Tłumaczy powody
Sprzedał 13 mieszkań. Inwestował latami. Tłumaczy powody
Cała prawda o Dino. Komu sieć zabiera klientów?
Cała prawda o Dino. Komu sieć zabiera klientów?