Play uczy klientów, jak rozpoznawać fałszywe e-faktury. E-mailem

Klienci Play, podobnie jak i innych operatorów, otrzymywali ostatnio fałszywe powiadomienia o fakturach i płatnościach na swoje skrzynki e-mailowe. Podobnie jak inni operatorzy Play zwróciło uwagę na problem i postanowiło swoim użytkownikom pomóc. W ryzykowny, ale chyba skuteczny sposób.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Kurhan

Po pierwsze, Play wysłało korzystającym z e-faktury klientom e-mail z informacją, jak sprawdzać wiarygodność tej formy płatności. To jest właśnie ta ryzykowna część pomysłu. Dlaczego? Właśnie tą drogą otrzymują przecież fałszywki, które często są tak sprytnie skonstruowane, że adres nadawcy udaje właściwy. Jednak w wiadomości od firmy zawarte są najważniejsze dane - użytkownik dostaje proste wskazówki, jak w swoim telefonie sprawdzić numer faktury, kwotę do zapłaty czy też numer konta bankowego.

Po drugie, Play zamieściło na blogu swojego rzecznika dokładne informacje, krok po kroku, jak rozpoznawać fałszywki. To rozszerzona wersja tego, co przesłane zostało odbiorcom na ich adresy e-mail. Abonenci sieci dostali prostą instrukcję, jak samodzielnie zweryfikować prawdziwość rzekomej faktury.

Najważniejszymi i najprostszymi elementami wydają się być:

  1. sprawdzanie, czy rachunek rzeczywiście pojawił się poprzez serwis samoobsługowy w internecie; 2. przypomnienie o tym, aby mieć na komputerze (czy innym urządzeniu) aktualny program antywirusowy. Warto pamiętać, że te same sposoby dotyczą też wszystkich innych operatorów i dostawców usług. Za każdym razem, gdy przyjdzie do nas faktura na e-mail i mamy wątpliwości, czy jest ona prawdziwa, warto kierować się właśnie tymi wskazówkami.

Oczywiście, szczegółowe sposoby weryfikowania prawdziwości rachunku różnią się, w zależności od usługodawcy, ale podstawą jest sprawdzenie w serwisie samoobsługowym lub w biurze obsługi, czy ta faktycznie została wystawiona.

Swoich klientów uświadamia też Orange, które co jakiś czas na blogu umieszcza notki dotyczące bezpieczeństwa w sieci. W sierpniu operator wprost ostrzegał przed trojanami, a ostatnio umieścił informację o tym, jak nie dać nabrać się na socjotechniczne chwyty przestępców. Z kolei T-Mobile ostrzegało klientów choćby na swoim facebookowym fanpage'u.

Andrzej Mandel

Wybrane dla Ciebie

Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę