Play uczy klientów, jak rozpoznawać fałszywe e-faktury. E-mailem

Klienci Play, podobnie jak i innych operatorów, otrzymywali ostatnio fałszywe powiadomienia o fakturach i płatnościach na swoje skrzynki e-mailowe. Podobnie jak inni operatorzy Play zwróciło uwagę na problem i postanowiło swoim użytkownikom pomóc. W ryzykowny, ale chyba skuteczny sposób.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Kurhan

Po pierwsze, Play wysłało korzystającym z e-faktury klientom e-mail z informacją, jak sprawdzać wiarygodność tej formy płatności. To jest właśnie ta ryzykowna część pomysłu. Dlaczego? Właśnie tą drogą otrzymują przecież fałszywki, które często są tak sprytnie skonstruowane, że adres nadawcy udaje właściwy. Jednak w wiadomości od firmy zawarte są najważniejsze dane - użytkownik dostaje proste wskazówki, jak w swoim telefonie sprawdzić numer faktury, kwotę do zapłaty czy też numer konta bankowego.

Po drugie, Play zamieściło na blogu swojego rzecznika dokładne informacje, krok po kroku, jak rozpoznawać fałszywki. To rozszerzona wersja tego, co przesłane zostało odbiorcom na ich adresy e-mail. Abonenci sieci dostali prostą instrukcję, jak samodzielnie zweryfikować prawdziwość rzekomej faktury.

Najważniejszymi i najprostszymi elementami wydają się być:

  1. sprawdzanie, czy rachunek rzeczywiście pojawił się poprzez serwis samoobsługowy w internecie; 2. przypomnienie o tym, aby mieć na komputerze (czy innym urządzeniu) aktualny program antywirusowy. Warto pamiętać, że te same sposoby dotyczą też wszystkich innych operatorów i dostawców usług. Za każdym razem, gdy przyjdzie do nas faktura na e-mail i mamy wątpliwości, czy jest ona prawdziwa, warto kierować się właśnie tymi wskazówkami.

Oczywiście, szczegółowe sposoby weryfikowania prawdziwości rachunku różnią się, w zależności od usługodawcy, ale podstawą jest sprawdzenie w serwisie samoobsługowym lub w biurze obsługi, czy ta faktycznie została wystawiona.

Swoich klientów uświadamia też Orange, które co jakiś czas na blogu umieszcza notki dotyczące bezpieczeństwa w sieci. W sierpniu operator wprost ostrzegał przed trojanami, a ostatnio umieścił informację o tym, jak nie dać nabrać się na socjotechniczne chwyty przestępców. Z kolei T-Mobile ostrzegało klientów choćby na swoim facebookowym fanpage'u.

Andrzej Mandel

Wybrane dla Ciebie

Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo