Polacy mają dość Black Friday? Załamujące wyniki dla firm
Ponad połowa Polaków nie ma zamiaru skorzystać z promocji urządzanych przez sprzedawców w trakcie Black Friday - wynika z sondażu przeprowadzonego przez firmę Komputronik. Zdecydowana większość ankietowanych uznała też, że "święto konsumentów" nie będzie dobrą okazją do kupienia prezentów pod choinkę.
27.11.2024 08:18
Wśród przeszło tysiąca ankietowanych osób prawie 55 proc. wskazało, że nie zamierza polować na promocje w trakcie Black Friday. Jeszcze większy odsetek, bo niemla 75 proc. "nie postrzega Czarnego Piątku jako okazji do zakupu prezentów bożonarodzeniowych".
Krytycznych głosów wobec Black Friday jest zresztą więcej. Siedmiu na dziesięciu Polaków "nie wierzy, że Black Friday w Polsce to tak naprawdę okazja zakupowa".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trzy czwarte respondentów mówi natomiast, że nie zauważyło pozytywnych zmian w Black Friday po wejściu w życie Dyrektywy Omnibus w 2023 roku. Wprowadziła ona obowiązek informowania konsumenta o najniższej cenie danego produktu w ostatnich 30 dni, co ma zapobiegać sztucznemu podnoszeniu cen przed Czarnym Piątkiem.
Konsumenci rozczarowani promocjami
Z czego wynika sceptycyzm Polaków dotyczący Black Friday? Przyczyna może leżeć w zbyt małej skali rabatów. W trakcie Black Weeks (czyli Black Friday "rozciągniętego w czasie) wiele sklepów oferuje promocję rzędu 20-30 proc. Z badania UCE Research i Grupy Offerista wynika natomiast, że najwięcej konsumentów poluje na rabaty od 40-50 proc. wzwyż. Ośmiu na dziesięciu Polaków wskazywało, że do zakupów zachęcą ich promocje od co najmniej 30 proc. w górę.
Rzeczywistość nie zawsze odpowiada tym oczekiwaniom. W 2021 r. firma Deloitte podała, że Black Friday przyniósł symboliczne obniżki cen, średnio na poziomie 3,6 proc. Blisko 60 proc. sklepów internetowych w Polsce nie zmieniło w tym czasie cen.