Polacy wciąż nie kasują biletów. Ta grupa z roku na rok coraz bardziej

Dane Krajowego Rejestru Długów (KRD) ujawniają spadek ogólnej liczby zadłużonych pasażerów, ale zauważalny wzrost w grupie osób do 18. roku życia. Wpływają na to zarówno zmiany w liczbie dłużników, jak i całkowita kwota zaległości.

Rosną długi młodych pasażerów
Rosną długi młodych pasażerów
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac. KRWL

24.06.2024 | aktual.: 15.07.2024 13:04

W Krajowym Rejestrze Długów obecnie figuruje 290,6 tys. osób za jazdę bez biletu, a ich łączny dług wynosi niemal 417,8 mln zł. Oznacza to spadek liczby zadłużonych pasażerów i wartości długu w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy liczba zadłużonych wynosiła prawie 369 tys., a ich dług 499,5 mln zł. Średnia kwota długu na osobę w tym roku to 1437 zł.

Wzrost zadłużonych młodocianych pasażerów

Choć ogólna liczba zadłużonych osób za jazdę bez biletu maleje, w przypadku młodocianych pasażerów (do 18. roku życia) zanotowano wzrost o 60%. W 2024 r. doliczono się 2288 zadłużonych osób z tej grupy, co stanowi wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to liczba ta wynosiła 1417 osób. Zadłużenie tej grupy to 1,14 mln zł, a średni dług na osobę wynosi 500 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skuteczność egzekwowania należności

Prezes KRD, Adam Łącki, zauważył, że samorządy coraz efektywniej egzekwują mandaty od pasażerów jeżdżących bez biletów. Zmniejszenie zaległości o ponad 81 milionów złotych w ciągu roku umożliwiło na przykład zakup nowych tramwajów.

Profile najbardziej zadłużonych

Najbardziej zadłużone grupy wiekowe to osoby w wieku 26-35 lat i 36-45 lat. Pasażerowie z pierwszej grupy mają łącznie dług wynoszący 118 mln zł (średnio 1489 zł na osobę), a z drugiej 119,4 mln zł (średnio 1570 zł na osobę). Osoby w wieku 18-25 lat mają 32,6 mln zł długu (średnio 939 zł na osobę), a wśród emerytów figuruje tylko 15,1 tys. osób z kwotą 17,4 mln zł długu.

Czynniki wpływające na niższe zadłużenie

Mateusz Wrona, zastępca rzecznika prasowego ZTM Katowice, podkreślił, że działania organizatorów transportu miejskiego, takie jak różnorodne kanały dystrybucji biletów i uszczelnienie systemu kontroli biletowej, sprzyjają zmniejszaniu liczby długów. Wzrost liczby zadłużonych młodych osób może być także wynikiem nieznajomości taryf. Przykładem jest ZTM Katowice, gdzie darmowe przejazdy przysługują młodzieży do 16 roku życia, co może powodować pomyłki w innych regionach.

Źródło artykułu:PAP
wiadomościgospodarkaprawo
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (7)
Zobacz także