Polacy wybrali. Oto najlepsze sklepy w Polsce
OC&C Strategy Consultants po raz kolejny przeprowadziło badanie odbioru marek detalicznych wśród polskich konsumentów. Klienci ocenili 50 sklepów działających w Polsce.
Jakie sklepy lubią Polacy? Czym się kierują przy wyborze miejsca swoich zakupów? Większość z nas pomyślałaby, że odpowiedź na te pytania jest prosta - ceną. Okazuje się jednak, że nie do końca...
Polacy wybrali. Oto najlepsze sklepy w Polsce
OC&C Strategy Consultants po raz kolejny przeprowadziło badanie odbioru marek detalicznych wśród polskich konsumentów. Klienci ocenili 50 sklepów działających w Polsce. Jakie sklepy lubią Polacy? Czym się kierują przy wyborze miejsca swoich zakupów? Większość z nas pomyślałaby, że odpowiedź na te pytania jest prosta - ceną. Okazuje się jednak, że nie do końca...
Respondenci wybierali 10 firm prowadzących sprzedaż detaliczną, w których kupowali lub które odwiedzili w ostatnich trzech miesiącach. Oceniali je następnie (w skali 1-5) biorąc pod uwagę 10 elementów oferty, w tym: cenę, jakość produktów, szerokość asortymentu, adekwatność produktów do potrzeb czy jakość obsługi.
Poza ścisłą dziesiątką znalazły się tak rozpoznawalne marki jak: H&M (20. miejsce), Lidl (12. miejsce), Reserved (17. miejsce), Biedronka (11. miejsce), Tesco (30. miejsce), Carrefour (39. miejsce), Żabka (48. miejsce).
Miejsce 10: RTV Euro AGD
Branża: elektronika
Ocena: 77,6
Miejsce w 2013 r.: 28
W ogólnej ocenie RTV Euro AGD otrzymało 77,6 punktów i jest jedynym sklepem z kategorii elektronika, który załapał się do pierwszej dziesiątki. Przeskoczył aż o 18 miejsc. Do tego sieć zajęła 9. miejsce w kategoriach "jakość produktów" i "stosunek cena / jakość".
Jest to sieć, która najlepiej stosuje strategię "dwóch witryn". To zintegrowanie oferty w sklepach stacjonarnych i internecie. Dzięki tej strategii sieć RTV Euro AGD najwięcej zyskała w opinii konsumentów w tegorocznym rankingu detalistów.
Miejsce 9: Orlen
Branża: stacje benzynowe
Ocena: 78
Miejsce w 2013 r.: 17
Orlen konsekwentnie piął się w rankingu preferencji zakupowych, w tym roku po raz pierwszy awansując do pierwszej dziesiątki. To także najlepiej oceniana sieć stacji benzynowych w kraju. Od dłuższego czasu rozwija sieć sklepów na stacjach benzynowych, a ich wizerunek jest prosty w przekazie: tylko ściśle wybrane kategorie produktów, kawa, przekąski i w drogę. W sklepie można też zrobić zakupy na rodzinny obiad.
Sieć zajęła piąte miejsce w kategorii: "obsługa" i dziewiąte, jeśli chodzi o "zaufanie".
Miejsce 8: Castorama
Branża: budowlano-dekoracyjna
Ocena: *78,1
*Miejsce w 2013 r.: 10
Poza ósmym miejscem w ogólnej kategorii, sieć zajęła także ósmą pozycję w kategorii "niskie ceny", siódme pod względem "szerokości asortymentu", szóste, jeśli chodzi o "adekwatność produktów" i ósme w ocenie stosunku ceny do jakości.
Castorama jest lepiej oceniana niż OBI (27. miejsce) oraz Leroy Merlin, który zajął 24. pozycję.
Miejsce 7: Super-Pharm
Branża: zdrowie i uroda
Ocena: 78,2
*Miejsce w 2013 r.: *14
Super-Pharm bardzo szybko rozwija się na polskim rynku i zdobywa zaufanie polskich konsumentów.
Sieć wygrała w kategorii "jakość produktów". Do tego zajęła piąte miejsce w kategoriach "szerokość asortymentu", "zaufanie" i "stosunek cena/ jakość", trzecie pod względem "adekwatności produktów", drugie, jeśli chodzi o "obsługę" i dziewiąte w kategorii "wygląd sklepu".
Miejsce 6: Alma Market
Branża: art. spożywcze
Ocena: 78,3
*Miejsce w 2013 r.: *7
Delikatesy Alma Market, co roku plasują się wysoko w rankingu preferencji zakupowych ze względu m.in. na oferowanie ekskluzywnej żywności. Proponuje produkty niedostępne w innych sieciach, zaś wystrój wnętrza podkreśla ekskluzywną specjalizację.
Alma Market zajął pierwszą pozycję, jeśli chodzi o "wygląd sklepu", do tego czwarte miejsce w kategoriach "jakość produktów" i "adekwatność produktów". Co ciekawe, jeśli chodzi o "szerokość asortymentu", sieć zajęła dopiero szóstą pozycję. Tak samo pod względem obsługi. Nieco niepokojący może być fakt, że pod względem zaufania market znalazł się dopiero na dziesiątej pozycji.
Miejsce 5: Apart
Branża: *jubilerska
*Ocena: *78,8
*Miejsce w 2013 r.: 1
Apart wciąż jest na czele, jeśli chodzi o usługi jubilerskie, ale stracił w ocenie klientów w stosunku do poprzedniego roku. Po piętach depcze mu konkurencja w postaci Pandory, której oferta indywidualizacji produktów przypadła do gustu wielu kupującym.
Zajmuje drugie miejsce w kategorii "zaufanie", trzecie w ocenie obsługi, piąte w ocenie jakości produktów i szóste, jeśli chodzi o wygląd sklepu. Zaskakujące jest to, że jak na tak wysoką ogólną pozycję, w badaniu stosunku ceny do jakości, sieć zajęła dopiero dziesiąte miejsce.
Miejsce 4: Empik
Branża: rozrywka
Ocena: 80,5
*Miejsce w 2013 r.: *4
Empik, gigantyczna sieć sprzedaży książek, płyt, filmów, prasy i gier, a także mnóstwa innych przedmiotów jest bardzo dobrze oceniana przez Polaków. Gigant rozrywki i kultury posiada w kraju prawie 190 sklepów, a rocznie odwiedza go około 30 milionów klientów.
Najwyższą pozycją w indywidualnych kategoriach jest czwarte miejsce w ocenie wyglądu sklepu. Empik cieszy się także sporym zaufaniem klientów - pod tym względem zajął piąte miejsce. Z istotniejszych zostały jeszcze: siódma pozycja w kategorii "obsługa", ósme za adekwatność produktów i dziewiąte za szerokość asortymentu.
Miejsce 3: IKEA
Branża: budowlano-dekoracyjna
Ocena: 81,3
Miejsce w 2013 r.: -
Szwedzka sieć, która słynie nie tylko z mebli, ale także klopsików w poprzednim rankingu nie była analizowana, ale jej wysoka pozycja nie powinna dziwić. W badaniu z 2012 r. zajęła drugie miejsce.
Pod względem szerokości asortymentu zajęła drugie miejsce. Piąte - za adekwatność produktów i szóste w dwóch kategoriach: niskie ceny i stosunek ceny do jakości.
Miejsce 2: Rossmann
Branża: *zdrowie i uroda
*Ocena: 82,7
Miejsce w 2013 r.: 2
Jak przekonują autorzy raportu, Rossmann i Ikea, które od kilku lat zawsze plasują się w pierwszej trójce badania preferencji zakupowych OC&C, podkreślają swoją "kompetencję" przede wszystkim poprzez dobór - ilościowy i jakościowy - asortymentu produktów i usług w branżach, w których się specjalizują.
Rossmann zajął pierwsze miejsce pod względem obsługi i zaufania klientów; drugie w aż trzech kategoriach: jakość produktów, adekwatność produktów i stosunku ceny do jakości. Do tego trzecie miejsce za szerokość asortymentu i piąte za wygląd sklepu.
Miejsce 1: Allegro
Branża: *wielobranżowy
*Ocena: 84,2
*Miejsce w 2013 r.: *3
Allegro, które zwyciężyło w tegorocznym rankingu, perfekcyjnie odpowiada na indywidualne potrzeby klientów. Pośród milionów oferowanych produktów znajdzie się prawdopodobnie ten jeden, spełniający preferencje kupującego - choćby guziki napoleońskie w dziale militaria. Transakcja kupna-sprzedaży, mimo iż przebiegająca wirtualnie i przy pomocy cyfrowych kanałów komunikacji i płatności, ma najbardziej "pierwotny" charakter - człowiek kupuje od człowieka. I wreszcie cena, możliwa do ustalenia poprzez aukcję.
Allegro w trzyletniej historii badań preferencji zakupowych Polaków dwukrotnie było na pierwszym miejscu rankingu, raz na miejscu trzecim. Portal ten uzyskuje najwyższe oceny kupujących niemal we wszystkich parametrach badania - od niskich cen, poprzez szerokość asortymentu aż po stosunek ceny do jakości.
Jednakże konsumenci coraz częściej migrują z Allegro w kierunku portali specjalistycznych, poświęconych tylko wybranej branży - modzie, wyposażeniu domu, elektronice, itp.