Polisolokata da więcej zysku niż depozyty

Lokaty bankowe opakowane w polisę ubezpieczeniową stają się coraz bardziej atrakcyjne. Zyski z nich są wyższe niż na lokatach, których oprocentowanie spada wraz z cięciami stóp procentowych w Polsce.

Polisolokata da więcej zysku niż depozyty
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Do tego forma polisy ubezpieczeniowej daje klientowi pewność, że w przypadku jego śmierci spadkobierca nie zapłaci podatku od spadku. Takiej możliwości nie dają zwykłe lokaty bankowe.

Dlatego, jeżeli chcesz bezpiecznie ulokować pieniądze na co najmniej rok, możesz śmiało pomyśleć o tego typu produkcie bankowym.

Firmy doradztwa finansowego Finamo i Open Finance szacują, że na polisolokatach Polacy mają już około 10 mld zł, podczas gdy gospodarstwa domowe w zwykłych lokatach trzymają ponad 340 mld zł.

Różnica ta będzie się jednak zmniejszać za sprawą szybko rosnącej popularności polisolokat (wciąż brakuje danych, jak szybko zwiększa się ich liczba), które w masowej ofercie pojawiły się dopiero przed dwoma laty. _ Oprocentowanie zwykłych lokat cały czas spada, więc z pewnością klienci będą rozglądać się za korzystniejszymi możliwościami inwestowania oszczędności _ - mówi Paweł Majtkowski, analityk firmy doradczej Finamo.

Nie dość, że oprocentowanie polisolokat jest zwykle nieco wyższe od zwykłego depozytu, to ich główną zaletą jest zwolnienie z 19-proc. podatku od zysków (tzw. podatek Belki). Taką daninę trzeba zawsze zapłacić od lokat bankowych, kont oszczędnościowych, obligacji, funduszy inwestycyjnych czy akcji. Tymczasem w przypadku polis ubezpieczeniowych nie ma takiego wymogu.

Załóżmy, że mamy do zainwestowania 10 tys. zł i decydujemy się skorzystać z oferty Getin Banku. Możemy pieniądze ulokować na zwykłej lokacie 12-miesięcznej, bądź w polisolokacie również na rok. Jeżeli zdecydujemy się na ten drugi wariant, czyli polisolokatę oprocentowaną na 5,67 proc., po 12 miesiącach czysty zysk wyniesie 567 zł. Jeżeli natomiast ulokujemy pieniądze na zwykłej lokacie oprocentowanej na 5,50 proc., to otrzymujemy kwotę 550 zł. Trzeba jednak pamiętać, że od niej trzeba jeszcze zapłacić podatek Belki, czyli 104,50 zł. Na czysto zostanie więc 445 zł. To aż o 122 mniej, niż mielibyśmy z polisolokaty.

To oznacza, że aby zyski z polisolokaty i lokaty były w tym przypadku takie same, ta ostatnia musiałaby być oprocentowana na 7 proc. A na rynku po czterech kolejnych obniżkach stóp procentowych taką ofertę już nie sposób znaleźć. W przypadku lokat 12--miesięcznych najwyższe dostępne oprocentowanie zwykłych depozytów wynosi w tej chwili 6-6,40 proc.

Właśnie w tym miejscu może czaić się pułapka, o której warto pamiętać, kupując polisolokatę. Może się bowiem zdarzyć, że bank będzie zachwalał, iż jest ona oprocentowana aż na 7 proc., dodając do faktycznego zysku oszczędność wynikającą z braku podatku Belki.

Jak zaznacza Paweł Majtkowski, lokaty opakowane w ubezpieczenie można polecić osobom, które szukają sposobu ulokowania pieniędzy co najmniej na rok. Nie znajdziemy bowiem obecnie na rynku oferty polisolokat tylko na trzy lub sześć miesięcy.

Dlatego klientom szukającym bezpiecznych produktów finansowych na krótszy czas pozostają teraz zwykłe lokaty bankowe. Pocieszające dla nich może być to, że oprocentowanie lokat krótkoterminowych spada wolniej niż tych na rok czy dwa lata. Deponując pieniądze na lokacie 3-miesięcznej, można jeszcze znaleźć oferty opiewające na 7 proc. w skali roku. Tymczasem średnie zyski z lokat 12- i 24-miesięcznych wahają się zaledwie w okolicach 4-5 proc. A mogą jeszcze spaść, jeśli Rada Polityki Pieniężnej zdecyduje się wkrótce na kolejne obniżki stóp.

Łukasz Pałka
POLSKA Dziennik Zachodni

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.