Polskie kurorty z płatnym parkowaniem. Sejm uchyla furtkę
Strefy płatnego parkowania nie tylko ograniczają ruch w centrach miast, ale także zwiększają dochody samorządów. Dzięki nowelizacji ustawy o drogach publicznych również mniejsze miasta będą mogły pobierać opłaty za parkowanie.
22.11.2024 12:33
Jak wynika z poselskiego projektu nowelizacji ustawy o drogach publicznych, miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania. Tym samym opłaty za parkowanie w centrum miast wzrosną.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zaproponowana zmiana oznacza rezygnację z dotychczasowego przepisu, który pozwalał na ustanowienie śródmiejskiej strefy parkowania tylko w miastach o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców.
Jak podaje portal prawo.pl, propozycję zmian w ustawie o drogach publicznych zgłosili posłowie Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy. W czwartek (21 listopada) projekt złożyli w Sejmie.
Autorzy projektu podkreślają, że miasta od wielu lat borykają się z nadmiernym natężeniem ruchu samochodowego, który ma negatywny wpływ na środowisko i mieszkańców. Ten problem dotyczy także mniejszych miejscowości, w tym gmin uzdrowiskowych i turystycznych.
"Kierowcy w centrach miast wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską. Tak duże natężenie ruchu to również istotne zanieczyszczenia środowiskowe, związane z emisją spalin samochodowych i hałasu" – wskazano w uzasadnieniu do projektu, cytowanego przez portal.
Wysokość opłat za parkowanie
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych rada gminy na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta może ustalić strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania oraz wysokość pobieranych opłat za postój w tych strefach.
W przypadku strefy płatnego parkowania wysokość opłaty za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego nie może przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania maksymalna wysokość opłat za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego może wynosić 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.
Wyższe opłaty za parking w Białymstoku
Przypomnijmy, że od początku listopada mieszkańcy oraz odwiedzający Białystok płacą więcej za postój w strefie płatnego parkowania.
Po podwyżce z lutego 2020 roku, stawki wynosiły: w podstrefie A za pierwszą godzinę 2,8 zł, za drugą 3,2 zł, a za trzecią 3,6 zł. W podstrefie B są to odpowiednio: 1,6 zł, 1,8 zł i 2 zł. Stawka za czwartą godzinę jest taka sama jak za pierwszą.
Nowe stawki to 4,4 zł za pierwszą godzinę w podstrefie A, 5,2 zł za drugą godzinę i 6,2 zł za trzecią. W podstrefie B będą to odpowiednio: 2,8 zł, 3,2 zł i 3,6 zł. Parkowanie do 15 minut kosztuje 1,1 zł w strefie A i 0,7 zł w strefie B. Wzrosły również opłaty abonamentowe oraz wysokość kar za brak opłaty za parkowanie, które wyniosą 150 zł lub 100 zł, jeśli kara zostanie uiszczona w ciągu tygodnia.