Polskim drukarzom wiedzie się dobrze
Jak twierdzą eksperci z KPMG, branża poligraficzna będzie jednym z motorów wzrostu eksportu - donosi "Puls Biznesu".
05.06.2014 | aktual.: 05.06.2014 06:22
Czytelnictwo w Polsce może spadać, ale drukarniom to w żadnym stopniu nie przeszkadza. Branża poligraficzna w ostatnich latach dynamicznie rośnie i nie zanosi się, by miała zwalniać. Takie wnioski zawarto w czwartej edycji raportu "Rynek poligraficzny i opakowań w Polsce", przygotowywanego przez KPMG we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga.
Branża w Polsce jest już warta 11,7 mld zł. Składa się na to praca 8,6 tys. przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 46 tys. osób. Coraz większą część sprzedaży zapewniają rynki zagraniczne. W latach 2009-13 eksport produktów poligraficznych wzrósł o prawie o połowę. Motorem była sprzedaż etykiet i papierowych oraz kartonowych opakowań, których eksport skoczył w tym czasie aż o 68 proc. i wartościowo zbliża się do eksportu książek, gazet czy obrazków.
Nastroje w branży są coraz lepsze. Spośród 300 przebadanych przez KPMG przedsiębiorców co trzeci uważa sytuację za "dobrą" lub "bardzo dobrą" - rok temu sądził tak co piąty. Przeciwnego zdania jest dziś 22 proc. przedsiębiorców. Aż 60 proc. firm spodziewa się, że ten rok przyniesie im wzrost sprzedaży.