Pomorskie ma nowe logo i strategię promocyjną

Znany grafik Andrzej Pągowski jest autorem nowego znaku promocyjnego woj. pomorskiego i strategii marki: pomorskie. Znakiem regionu jest hasło: "Pomorskie - życia pełne". Będą mogły je wykorzystywać jednostki samorządu i firmy utożsamiające się z regionem.

15.04.2015 15:20

Nowe logo będące elementem nowej strategii promocji regionu i cele promocji województwa pomorskiego na najbliższe lata zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku podczas konferencji pt. "Nowa jakość w promocji regionu".

Dyrektor departamentu turystyki i promocji pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, Marta Chełkowska powiedziała PAP, że nowe logo oznacza też "nowe otwarcie" w promocji regionu. W minionych kilku latach pomorskie reklamowało hasło: "Pomorskie-dobry kurs". Wyjaśniła, że "to co było dotychczas, było bardzo związane z turystyką, a władzom regionu zależy na tym, aby pokazać całą gospodarkę, nie tylko turystykę".

Tłumaczyła, że wykorzystany w grafice znaku granatowy kolor oznacza nadmorskie położenie, pomarańczowy symbolizuje bursztyn, a czerwony - siłę. Uważa, że nowe logo to wizerunek marki jaką jest region, pomorskie. Przyznała, że władze regionu chcą, aby marka była rozpoznawana nie tylko w kraju, ale też w Europie i na świecie.

"Jeżeli ktoś dzięki temu znakowi zwróci na nas uwagę, zapamięta, nie musi od razu nas lubić, to później zechce zobaczyć region, poznać jego kulturę, ofertę edukacyjną" - wyjaśniła. Przyznała, że proces budowania marki regionalnej jest skomplikowany, zarówno dla mieszkańców jak i władz. "Marka to tak naprawdę wszystko, co dzieje się w naszym województwie, co świadczy o naszej przewadze wobec innych, czyli gospodarka, biznes, turystyka, architektura, atrakcyjność naszych miejscowości" - wyjaśniła.

"Strategicznym wyzwaniem jest pokazanie takiego wizerunku marki aby zainteresować turystów, przedsiębiorców, inwestorów, wszystkich tych, których uwagę chcielibyśmy zwrócić, że to my mamy przewagę konkurencyjną i jesteśmy oczekiwani, rozpoznawani na wszystkich polach"- tłumaczyła Chełkowska.

Zastępca dyrektora Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego urzędu marszałkowskiego, Patrycja Szczygieł zwróciła uwagę, że regiony coraz częściej konkurują o klienta, ścigają się z pozostałymi regionami w kraju, w Europie i na świecie.

"Ta konkurencja ma trochę inny charakter, niż w przypadku przedsiębiorstw, a naszymi klientami są obecni i nowi mieszkańcy, inwestorzy, turyści" - dodała. Regiony konkurują między sobą np. o pieniądze z funduszy unijnych i publicznych, o inwestycje. Wyjaśniła, że "marka to wizerunek regionu, to coś, co mieszkańcy, region pokazują na zewnątrz; to wizja, według której postrzega nas Polska, Europa, świat".

Autor znaku, grafik Andrzej Pągowski zwrócił uwagę, że logo promocyjne "nie jest próbą zmiany godła województwa, czy zmniejszenia jego rangi". Wyjaśnił, że stworzenie znaku poprzedziła ponad półroczna praca, wywiady, rozmowy na temat funkcjonowania pomorskiego, tego, co jest w nim potrzebne.

"Wyszło np., że mieszkańcy pomorskiego należą do nielicznych w kraju zadowolonych z miejsca, w którym mieszkają więc skoro mieszkańcy są zadowoleni, to dlaczego ja miałbym tutaj nie przyjeżdżać czy prowadzić swego biznesu"- tłumaczył.

"To logo pokazuje, że każda działalność, turystyczna czy biznesowa jest tutaj mile widziana i będzie poważnie potraktowana i ma szanse na sukces" - podkreślił Pągowski. Ujawnił, że wykrzyknik specjalnie umieścił przed hasłem "Pomorskie-życia pełne" bo chciał zakłócić stereotypowe myślenie i automatycznie zwrócić uwagę.

"Specjalnie ten wykrzyknik, ten zachwyt, zainteresowanie nad Pomorskim jest na początku" - dodał. Podobną strategię autor zastosował też przy słowach - "życia pełne". "Zmiana szyku powoduje, że zwracamy uwagę na to życie, które się toczy, że mieszkańcy tutaj wymagają i realizują swoje własne życia" - wyjaśnił artysta.

Przyznał, że sukces znaku nie zależy tylko od twórcy, ale też od tego, jak samorząd, mieszkańcy, biznes wykorzystają go.

Rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Małgorzata Pisarewicz poinformowała PAP, że nie było konkursu na wybór logo regionu. "Przedstawiciele władz województwa zaprosili Andrzeja Pągowskiego do współpracy przy tworzeniu logo" - wyjaśniła. Podała, że artysta za stworzenie znaku i strategii marki: pomorskie otrzymał ok. 90 tys. zł.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)