Trwa ładowanie...
d3mfsdk
28-09-2015 16:28

Port Kraków-Balice otworzył terminal, ogłosi przetarg na nowy pas startowy

Kraków, 28.09.2015 (ISBnews) - Po otwarciu nowego terminala pasażerskiego krakowskiego lotniska, kluczową potrzebą dla portu jest budowa nowego pasa startowego. Przetarg na jego budowę zostanie ogłoszony na początku przyszłego roku, poinformował prezes Jan Pamuła.

d3mfsdk
d3mfsdk

"Mamy już decyzję zarządu portu o budowie pasa startowego. Wybierzemy jeszcze najkorzystniejszy pod kątem ochrony środowiska jeden z trzech wariantów. Będzie dłuższy i nowocześniejszy, będzie mógł także obsługiwać cięższe samoloty. Myślę, że pas zostanie wybudowany w ciągu 2017 r. Przetarg będzie ogłoszony na początku przyszłego roku" - powiedział Pamuła podczas uroczystości oddania do użytku nowej części terminala.

Od dzisiejszego poranka pasażerowie zarówno lotów krajowych, jak i międzynarodowych mogą korzystać z nowej części terminalu pasażerskiego Kraków Airport. Oddanie obiektu kończy pierwszy, kluczowy etap inwestycji Landside, obejmującej rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowę przystanku kolejowego wraz z kładką łączącą go z terminalem.

"Obecnie oddawany do użytku obiekt ma 33 tys. m2 powierzchni użytkowej. Po zakończeniu całej inwestycji łączna powierzchnia nowej i starej części wyniesie 56 tys. m2, prawie cztery razy więcej niż przed rozbudową. Przepustowość terminalu wzrośnie do 1800 pasażerów odlatujących/godz. i 1800 pasażerów przylatujących/godz." - czytamy w komunikacie.

Budowa nowej części terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku od przekazania terenu generalnemu wykonawcy - firmie Astaldi. Na początku konieczna była rozbiórka obiektów, które znajdowały się na planie przyszłego terminalu. Były to m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże, warsztaty. Pierwszy etap budowy obejmował prace ziemne, które trwały do jesieni 2013. Następnie prace skupiały się na stawianiu konstrukcji żelbetowej i betonowaniu. Jesienią 2014 r. budynek był w stanie surowym. Kolejne kilka miesięcy do wiosny tego roku zajęły prace związane z zamknięciem budynku oraz wykonaniem fasady. Latem zostały przeprowadzone odbiory i testy, przypomina port.
"W ramach trwającego już drugiego etapu budowana jest nowa część budynku, wypełniająca przestrzeń pomiędzy starym a nowym obiektem oraz przebudowywana dawna sala odbioru bagażu, w której powstaną stanowiska odpraw check-in. Etap trzeci zakłada modernizację obecnie funkcjonującego terminalu oraz rozbudowę elewacji frontowej w kierunku zachodnim. Docelowo obie części terminalu zostaną połączone w jedną bryłę. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na rok 2016" - czytamy dalej.

d3mfsdk

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu jest kładka, która tworzy bezpośrednie kryte przejście z poziomu +1 terminalu do garażu wielopoziomowego oraz przystanku kolejowego, podano także.

Koszty budowy terminalu (wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa) to 412 mln zł, przystanku 13,5 mln zł, wewnętrznego układu komunikacyjnego 12,4 mln zł, zaś kładki 12,2 mln zł (wszystkie kwoty brutto). Inwestycje są finansowane ze środków własnych spółki, obligacji oraz funduszy unijnych.

Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W 2015 r. obsłuży ponad 4 mln pasażerów. Oferuje prawie 70 połączeń regularnych, obsługiwanych przez 17 linii lotniczych - 11 tradycyjnych i 6 niskokosztowych.

(ISBnews)

d3mfsdk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3mfsdk