Portal dla bezdomnych - Emp@tia
Ministerstwo pracy wydało 49 milionów złotych na portal dla bezdomnych i innych osób potrzebujących pomocy.
Tymczasem popularność serwisu jest praktycznie zerowa - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".
W ciągu miesiąca za pośrednictwem działającej od grudnia Emp@tii przesłano jedynie kilkadziesiąt wniosków. Powód? Mało który bezdomny ma dostęp do internetu, profil w serwisie ePUAP lub podpis elektronicznych. Poseł Twojego Ruchu Wincenty Elsner komentuje, że portal powstał wyłącznie po to, by sięgnąć po środki unijne. Jak nieoficjalnie dowiedział się "DGP", faktura za najnowszy model iPada dla ministra pracy Władysława Kosiniaka-Kamysza opiewa na kilka tysięcy złotych - informuje IAR.
Czy ministerstwo robiło jakieś badania dotyczące tego, jak dużo bezrobotnych i bezdomnych skorzysta z portalu?
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej: Uprzejmie informujemy, że nieprawdziwe jest stwierdzenie jakoby jedynymi odbiorcami portalu Emp@tia były osoby bezrobotne i bezdomne. Z możliwości kontaktu z Ośrodkami Pomocy Społecznej może korzystać każdy obywatel, który dostrzeże w swoim otoczeniu osobę lub rodzinę potrzebującą pomocy i wykaże się w stosunku do nich empatią chcąc im pomóc w uzyskaniu instytucjonalnej pomocy państwa. Umożliwia to specjalny wniosek udostępniony na portalu „Informacja o potrzebie przyznania pomocy społecznej innej osobie/rodzinie”. Nie jest również właściwym, stygmatyzacja osób wykluczonych społecznie jako osób wykluczonych cyfrowo na co wskazują wyniki przeprowadzanej rokrocznie „Diagnozy społecznej”. Coraz częstsze są przypadki, gdy osoba potrzebująca instytucjonalnej pomocy państwa posiada kompetencje cyfrowe, czego dowodem jest liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych drogą elektroniczną w powiatowych urzędach pracy (prawie 90 tys. osób).
Informacje zamieszczone na portalu skierowane są do obywateli, urzędników i przedsiębiorców. W związku z tym, że portal ma służyć swoim odbiorcom będą na nim w 2014 roku udostępniane kolejne usługi dla obywateli i przedsiębiorców. Projekt ”Emp@tia - Platforma Komunikacyjna obszaru Zabezpieczenia Społecznego” to nie tylko portal, który jest tylko jednym z jego produktów.
Projekt Emp@tia to przede wszystkich Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego, który ma na celu:
1) utworzenie zaawansowanego rozwiązania informatycznego umożliwiającego integrację informacyjną obszarów zabezpieczenia społecznego i rodziny z innymi systemami informacyjnymi administracji publicznej – dzięki temu rozwiązaniu osoby ubiegające się o pomoc społeczna, świadczenia rodzinne lub świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie będą zmuszone pozyskiwać różnorakich zaświadczeń z innych urzędów administracji publicznej przykładowo: urzędu pracy, oddziału ZUS lub izby skarbowej, aby przedłożyć je w jednostce administracji publicznej obsługującej ich sprawę, wystarczającym będzie możliwość złożenia przez osobę ubiegającą się o pomoc jedynie oświadczenia o danym fakcie, a pracownik jednostki będzie mógł szybko w trybie on-line sprawdzić prawdziwość tego oświadczenia,
2) utworzenie informatycznych narzędzi statystycznych i analityczno-raportowych wspomagających podejmowanie strategicznych decyzji – to narzędzie pozwoli przede wszystkim podejmować decyzje prowadzące do lepszej dystrybucji środków przeznaczonych na udzielenie pomocy do środowisk gdzie ona jest potrzebna, będzie też możliwe efektywniejsze wykrywanie nadużyć osób usiłujących pozyskać świadczenie w sposób nieuprawniony i dzięki temu zwiększenie „szczelności” systemu udzielania pomocy, niemniej istotnym jest, że wdrożone w ramach projektu "Empatia…” narzędzia umożliwią bezproblemowe funkcjonowanie systemu pomocy społecznej w momencie, gdy zniesiony zostanie obowiązek meldunkowy,
3) umożliwienie komunikacji elektronicznej obywateli z jednostkami administracji publicznej – dzięki temu rozwiązaniu udostępniona została możliwość komunikacji z jednostkami dodatkowym, elektronicznym kanałem. Jest to bardzo istotne, gdyż w świetle obowiązującego prawa wniosek o udzielenie pomocy społecznej może być złożony do Ośrodka Pomocy Społecznej przez dowolną osobę, która uznała, że osobie z jej otoczenia taka pomoc jest potrzebna,
Portal jest także skierowany do pracowników socjalnych. Czy ministerstwo planuje wyposażyć ich w sprzęt elektroniczny (laptopy, tablety) i ile to będzie kosztowało?
MPiPS: Informacje zamieszczone na portalu skierowane są do obywateli, urzędników i przedsiębiorców. W grudniu 2013 r. została udostępniona możliwość wnioskowania o pomoc społeczną w sposób elektroniczny oraz część informacyjna portalu. W 2014 r. planowane jest umożliwienie elektronicznej obsługi sprawy o przyznanie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego. MPiPS ma nadzieję, że nowy sposób kontaktu z urzędem ułatwi życie ponad 2,1 mln rodzin korzystających ze świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego w Polsce. Celem dla MPiPS na 2014 rok jest również umożliwienie przedsiębiorcom w sposób elektroniczny ustawowego obowiązku dokonania wpisu do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz dokonania wpisu żłobka/klubu dziecięcego do rejestru centralnego prowadzonego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Dane z tych rejestrów zostaną również udostępnione dla obywateli w części informacyjnej portalu Emp@tia. W ramach realizacji projektu "Emp@tia - Platforma
komunikacyjna obszaru zabezpieczenia społecznego" MPiPS zakupiło 3500 sztuk terminali mobilnych (notebooków) dla pracowników socjalnych usprawniających pracę Ośrodków Pomocy Społecznej. Urządzenia mają służyć do przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych w formie elektronicznej.
Czy aktorka Katarzyna Maciąg, która jest ambasadorką programu i promuje przedsięwzięcie społecznie, otrzymuje honorarium? Jeśli tak, jakiego rzędu jest to kwota?
MPiPS: Pani Katarzyna Maciąg była ambasadorką projektu „Emp@tia - Platforma komunikacyjna obszaru zabezpieczenia społecznego”. Realizacja projektu zakończyła się w grudniu 2013 roku. Jednym z efektów projektu jest portal Emp@tia. Realizacja projektu była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej, dlatego też MPiPS było zobowiązane do informowania opinii publicznej o realizacji projektu, o pochodzeniu środków przeznaczonych na jego realizację. Jednym z działań promocyjnych wykonawcy wyłonionego w przetargu na przeprowadzenie działań promocyjnych projektu było zaangażowanie pani Katarzyny Maciąg jako ambasadorki projektu. W związku z tym, że działania promocyjne obejmowały kilka zadań, za którą wykonawca otrzymał jedną kwotę, MPiPS nie zna kwoty wynagrodzenia Pani Katarzyny Maciąg. Umowa z ambasadorem kampanii leżała po stronie wykonawcy kampanii.
AK, AS, WP.PL