Powstanie tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku

W ciągu trzech lat hiszpańskie konsorcjum Obrascon Huarte Lain wykona 2,4-kilometrowy odcinek Trasy Słowackiego w Gdańsku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu, w tym tunel pod Martwą Wisłą. Inwestycja ma kosztować 885,6 mln zł.

W ciągu trzech lat hiszpańskie konsorcjum Obrascon Huarte Lain wykona 2,4-kilometrowy odcinek Trasy Słowackiego w Gdańsku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła ku Ujściu, w tym tunel pod Martwą Wisłą. Inwestycja ma kosztować 885,6 mln zł.

Umowę w tej sprawie, określanej jako zadanie IV Trasy Słowackiego, podpisano w piątek w Gdańsku między przedstawicielami konsorcjum a spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK). Najważniejszym partnerem Obrascon Huarte Lain (OHL) w konsorcjum jest Hydrobudowa Polska.

Przetarg na wykonanie tego odcinka Trasy Słowackiego, w którym decydowały dwa kryteria: w 90 proc. cena, a w 10 proc. czas wykonania, został rozstrzygnięty pod koniec czerwca. Termin podpisania umowy na wykonanie inwestycji przedłużał się jednak z powodu dwukrotnego oprotestowania przetargu przez jedną z przegranych firm.

Budowa Trasy Słowackiego o łącznej długości ok. 10 kilometrów, podzielonej na cztery zadania, ma m.in. usprawnić połączenie gdańskiego lotniska z portem. Trzy pierwsze odcinki nowej trasy są już realizowane.

Konsorcjum OHL zbuduje dwujezdniowy odcinek drogi o długości około 2,4 km, poprowadzony nowym śladem, w tym tunel o długości ok. 1378 metrów pod dnem rzeki Martwa Wisła.

Będzie to pierwszy tunel w Polsce wykonany pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta", który wraz z osprzętem może osiągąć długość nawet kilkudziesięciu metrów. Sama tarcza wiercąca będzie miała średnicę ponad 12 metrów.

Maszyna do drążenia zostanie wykonana na zamówienie; czas jej produkcji szacuje się na około rok. W zależności od rodzaju gruntów, prędkość drążenia może wynieść 6-8, a nawet 10 metrów na dobę. Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 metrów pod lustrem Martwej Wisły. Będzie się składał z dwóch rur, po jednej dla każdego kierunku ruchu.

Węzeł Marynarki Polskiej ze względu na liczbę podłączonych do niego ulic ma być jednym z największych rond w kraju i Europie - średnica zewnętrzna wyniesie 130 metrów. Na węźle przewidziano budowę siedmiu obiektów inżynierskich, w tym dwóch tuneli pieszo-rowerowych oraz dwóch wiaduktów drogowych. Węzeł powstanie w pobliżu zbudowanego na EURO 2012 stadionu piłkarskiego.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Były siedzibą Amber Gold. Czeka je rozbiórka. Oto plany dewelopera
Były siedzibą Amber Gold. Czeka je rozbiórka. Oto plany dewelopera
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Chcą zmian w waloryzacji. Emerytury skoczą w górę
Chcą zmian w waloryzacji. Emerytury skoczą w górę
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥