Powstanie tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku
W ciągu trzech lat hiszpańskie konsorcjum Obrascon Huarte Lain wykona 2,4-kilometrowy odcinek Trasy Słowackiego w Gdańsku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu, w tym tunel pod Martwą Wisłą. Inwestycja ma kosztować 885,6 mln zł.
14.10.2011 | aktual.: 14.10.2011 14:56
W ciągu trzech lat hiszpańskie konsorcjum Obrascon Huarte Lain wykona 2,4-kilometrowy odcinek Trasy Słowackiego w Gdańsku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła ku Ujściu, w tym tunel pod Martwą Wisłą. Inwestycja ma kosztować 885,6 mln zł.
Umowę w tej sprawie, określanej jako zadanie IV Trasy Słowackiego, podpisano w piątek w Gdańsku między przedstawicielami konsorcjum a spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK). Najważniejszym partnerem Obrascon Huarte Lain (OHL) w konsorcjum jest Hydrobudowa Polska.
Przetarg na wykonanie tego odcinka Trasy Słowackiego, w którym decydowały dwa kryteria: w 90 proc. cena, a w 10 proc. czas wykonania, został rozstrzygnięty pod koniec czerwca. Termin podpisania umowy na wykonanie inwestycji przedłużał się jednak z powodu dwukrotnego oprotestowania przetargu przez jedną z przegranych firm.
Budowa Trasy Słowackiego o łącznej długości ok. 10 kilometrów, podzielonej na cztery zadania, ma m.in. usprawnić połączenie gdańskiego lotniska z portem. Trzy pierwsze odcinki nowej trasy są już realizowane.
Konsorcjum OHL zbuduje dwujezdniowy odcinek drogi o długości około 2,4 km, poprowadzony nowym śladem, w tym tunel o długości ok. 1378 metrów pod dnem rzeki Martwa Wisła.
Będzie to pierwszy tunel w Polsce wykonany pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta", który wraz z osprzętem może osiągąć długość nawet kilkudziesięciu metrów. Sama tarcza wiercąca będzie miała średnicę ponad 12 metrów.
Maszyna do drążenia zostanie wykonana na zamówienie; czas jej produkcji szacuje się na około rok. W zależności od rodzaju gruntów, prędkość drążenia może wynieść 6-8, a nawet 10 metrów na dobę. Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 metrów pod lustrem Martwej Wisły. Będzie się składał z dwóch rur, po jednej dla każdego kierunku ruchu.
Węzeł Marynarki Polskiej ze względu na liczbę podłączonych do niego ulic ma być jednym z największych rond w kraju i Europie - średnica zewnętrzna wyniesie 130 metrów. Na węźle przewidziano budowę siedmiu obiektów inżynierskich, w tym dwóch tuneli pieszo-rowerowych oraz dwóch wiaduktów drogowych. Węzeł powstanie w pobliżu zbudowanego na EURO 2012 stadionu piłkarskiego.