Problemy z budową kluczowych dróg. Kierowcy szybko nimi nie pojadą

Wykonawcy dróg znowu mają problemy. GDDKiA zrywa kluczowe kontrakty, szykują się spore opóźnienia. Szef Budimeksu mówi: To konsekwencja działań w latach 2016-17. Opóźnienia będą sięgały nawet 1,5 roku.

Kluczowe inwestycje drogowe w Polsce są zagrożone. Firmy nie radzą sobie z rosnącymi kosztami
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Paweł Orlikowski

Pod koniec kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zerwała kontrakty na budowę obwodnicy Częstochowy w ramach powstającej autostrady A1 oraz na odcinek trasy S3 w okolicach Polkowic. Generalnym wykonawcą było włoskie konsorcjum Salini.

W ubiegłym tygodniu GDDKiA zerwała kontrakty z Rubau Polska na budowę trasy S7 na odcinku węzeł Warszawa Lotnisko - węzeł Lesznowola oraz trasy S61 na odcinku Podborze – Śniadowo.

- Wykonawca mnożył przedstawiane problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty, czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez GDDKiA. Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadowala. W tej sytuacji Inwestor (GDDKiA) zdecydował o odstąpieniu od umowy – czytamy w komunikacie GDDKiA.

- To zawsze jest ryzyko, że czynności z otoczenia zewnętrznego mają wpływ na duże koncerny, firma Astaldi to jeden z największych koncernów budowlanych na świecie. Polscy podwykonawcy byli i są gotowi. Nie mają problemu z realizacją inwestycji - powiedział money.pl minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa obwodnicy Częstochowy będzie opóźniona. GDDKiA zerwała kontrakt z generalnym wykonawcą.
© GDDKiA

W obu przypadkach Generalna Dyrekcja twierdzi, że do zerwania umów doszło po "wielokrotnych wezwaniach generalnego wykonawcy do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów".

Ceny materiałów rosną, coraz więcej życzą sobie też budowlańcy. Optymizmem firm budowlanych z pewnością nie napawają poniedziałkowe doniesienia o rosnących cenach asfaltu. Wiele rozgrzebanych kontraktów jest niedoszacowanych.

Wszystko wskazuje na to, że to nie koniec problemów. Firmom budowlanym, w szczególności podwykonawcom, grożą bankructwa.

W rozmowie z money.pl Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, podkreśla, że w Polsce jest obecnie około dziesięciu kontraktów podwyższonego ryzyka. Co przekłada się na ok. 150 kilometrów budowanych dróg szybkiego ruchu, które najpewniej nie powstaną na czas.

Czy powstaną w ogóle? - Powstać to powstaną. Jeśli nie zrobią tego dzisiejsi wykonawcy, to zrobią to inni. Jednak są one mocno opóźnione w stosunku do harmonogramu i zamawiający, czyli GDDKiA, podejmuje trudne decyzje, czyli wypowiada umowy – podkreśla prezes Budimeksu.

Jak dodaje Blocher, to pokazuje, że wybór wykonawców jest kluczowy. - Należy wybierać firmy, które mają doświadczenie, rozumieją polski rynek i mają zasoby oraz identyfikują się z naszym krajem. To podnosi bezpieczeństwo zrealizowania kontraktu, w przeszłości tak się nie działo i teraz są tego konsekwencje – podkreśla.

Obejrzyj: CPK. W 2 godz. do Baranowa z największych miast Polski

Ktoś jednak te kontrakty będzie musiał wykonać. To oznacza opóźnienia i dokładanie pieniędzy na realizację inwestycji.

- Doświadczenia z lat poprzednich, bo kończyliśmy już po kimś kontrakty, pokazują, że generuje to opóźnienie realizacji inwestycji o minimum rok do półtora roku. I z reguły jest to o 70 proc. drożej niż oryginalnie przewidywała umowa – tłumaczy w rozmowie z money.pl Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Na przykładzie zerwanych kontraktów na budowę fragmentów tras A1 oraz S3 Dariusz Blocher tłumaczy, w czym rzecz.

- Problem leży po obu stronach. Wartość tych kontraktów to ok. 5 mld zł. Jeśli wszystkie będą kosztowały 50 proc. więcej, daje to 2,5 mld zł. Najgorszą rzeczą dla wszystkich: dla zamawiających, dla wykonawców i podwykonawców, a przede wszystkim dla kierowców jest zrywanie kontraktów. To – poza dodatkowymi kosztami – generuje znaczne opóźnienia – podkreśla

Koszt jednego kilometra autostrady czy drogi ekspresowej? – Trudno odpowiedzieć. Cały czas mamy magiczną liczbę między 8 a 10 mln euro za kilometr. My potrafimy realizować takie kontrakty, które kosztują 20 mln zł za kilometr, ale mamy też takie, które kosztują 150 mln zł za kilometr. W zależności, gdzie ta autostrada jest budowana – zaznacza Blocher.

- Jeżeli popatrzymy na oficjalną inflację cenową, czyli wzrost cen podawany przez Główny Urząd Statystyczny, to jest ok. 2-3 proc. rocznie. A realne ceny niektórych materiałów podrożały o 50-70 proc. – wylicza prezes Budimeksu.

I dodaje, że najwięcej problemów generują kontrakty z lat 2016-17, kiedy to było ich zawieranych najwięcej, a branża nie była w stanie przewidzieć drastycznego wzrostu cen.

- Luka w budżetach sięga między 30 a 40 proc. Część z tego firmy mogą wziąć na własne barki, mogą optymalizować projekty, zmieniać technologię. Ale nie są w stanie zoptymalizować aż 40 proc. – mówi Dariusz Blocher.

- Do tego potrzebna jest współpraca zamawiających. A ja nie zawsze to widzę. Czyli nie ma zorientowania na cel. Jest bardziej zorientowanie na papier niż na to, że mamy do wykonania jakieś zadanie w określonym czasie i za określone pieniądze – dodaje szef Budimeksu.

- Polscy budowlańcy nie dostali zadyszki, akurat włoscy wykonawcy mają problem. To są problemy wynikające z innej części Europy i innych kontynentów, nieudanych kontraktów w Ameryce Łacińskiej. Te problemy przywędrowały z tą firmą, nie dotyczą naszych wykonawców – stwierdził w rozmowie z money.pl minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

A tymczasem GDDKiA unieważniła przetarg na budowę drogi A18. Jak czytamy w komunikacie, w przetargu wpłynęło pięć ofert. Wszystkie przekroczyły kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Czesi szturmują polskie dyskonty. Przyciągają ich te produkty
Czesi szturmują polskie dyskonty. Przyciągają ich te produkty
Rok temu płonął ich zakład. Co słychać u producenta Beskidzkich?
Rok temu płonął ich zakład. Co słychać u producenta Beskidzkich?
Załamanie na rynku malin. Co się dzieje z cenami?
Załamanie na rynku malin. Co się dzieje z cenami?
Seniorzy oburzeni. Są wściekli na ministerstwo. "To dyskryminacja"
Seniorzy oburzeni. Są wściekli na ministerstwo. "To dyskryminacja"
Auchan w tarapatach finansowych. Lidl przejmie 19 sklepów sieci
Auchan w tarapatach finansowych. Lidl przejmie 19 sklepów sieci
Dino rusza na podbój Warszawy. Oto lokalizacje nowych sklepów
Dino rusza na podbój Warszawy. Oto lokalizacje nowych sklepów
Była godz. 9 rano. Pokazała, co się dzieje w hotelach na Krecie
Była godz. 9 rano. Pokazała, co się dzieje w hotelach na Krecie
Ten fotoradar jest bezlitosny. Złapał ponad 5,6 tys. kierowców
Ten fotoradar jest bezlitosny. Złapał ponad 5,6 tys. kierowców
Niemcy mają dość wyspy. Coraz więcej osób migruje do Polski
Niemcy mają dość wyspy. Coraz więcej osób migruje do Polski
Sprawdzili lody na Warmii i Mazurach. Oto czego nie powinno w nich być
Sprawdzili lody na Warmii i Mazurach. Oto czego nie powinno w nich być
Kolejni turyści odkryli Zakopane. Zjeżdżają autokarami, płacą fortunę
Kolejni turyści odkryli Zakopane. Zjeżdżają autokarami, płacą fortunę
Tarcza Wschód. Oto skąd mają pochodzić grunty
Tarcza Wschód. Oto skąd mają pochodzić grunty