Program lojalnościowy dla pracowników nie musi być opodatkowany

Otrzymywanie przez pracownika od firmy upustów cenowych towarów czy usług w ramach programu lojalnościowego nie będzie tworzyło przychodu, jeśli program ten nie jest adresowany jedynie do pracowników.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Przepisy podatkowe za przychody pracownika podlegające opodatkowaniu uznają wszelkie wypłacone mu środki pieniężne oraz pieniężną wartość otrzymanych rzeczy. W szerokim katalogu tychże ustawodawca wymienia m.in. różnego rodzaju dodatki i nagrody. Nie wskazuje jednak jednoznacznie, iż opodatkowaniu podlegać miałyby korzyści materialne wynikające z programów lojalnościowych.

Kluczem do prawidłowego zakwalifikowania danego świadczenia wynikającego z programu lojalnościowego do przychodów lub nie, jest pytanie o adresata programu.

Nieograniczony krąg beneficjentów

Jeśli program lojalnościowy nie jest zaadresowany wyłącznie do pracowników firmy, uzyskiwane upusty nie będą stanowiły przychodu. Innymi słowy, jeżeli rabaty udzielane są zarówno pracownikom, jak i klientom czy kontrahentom, pozostają one neutralne podatkowo. Stanowisko to potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30.08.2011 r. o sygn. IBPBII/1/415-562/11/ASz, w której podkreśla, iż korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego zarówno przez pracowników jak i inne uprawnione podmioty (np. pracowników podmiotów trzecich) będzie neutralne podatkowo dla wszystkich jego uczestników. Skutkiem uzyskania rabatu w programie lojalnościowym bowiem, jest obniżenie ceny zakupu towarów, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W konsekwencji zatem, po stronie pracowników firmy nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

Adresatem wyłącznie pracownik

W sytuacji, gdy dane upusty cenowe czy towarowe skierowane są tylko do pracowników, powinny one co do zasady generować podlegający opodatkowaniu przychód, gdyż oznacza to, że pracownicy traktowani są w uprzywilejowany sposób. Co jednak warte uwagi, istnieje orzecznictwo, które i w takich okolicznościach nie uznaje rabatów za przychód. WSA w Warszawie w wyroku z 14.01.2010 r. wskazuje, iż preferencje cenowe towarów czy usług udzielane jedynie pracownikom, jeżeli nie różnią się (w wysokości udzielanego upustu) od preferencji skierowanych do innych grup, nie będą powodować powstania przychodu.

Katarzyna Miazek
Dominik Mędrzycki
księgowy
Tax Care

Źródło artykułu: Tax Care

Wybrane dla Ciebie

Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu