PRRF: Nowoczesna powierzchnia centrów hand. to 10,9 mln m2 GLA na koniec I półr.

Warszawa, 05.09.2016 (ISBnews) - Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych (włącznie z parkami handlowymi i centrami wyprzedażowymi) w Polsce wyniosły 10,9 mln m2 GLA w ramach 467 obiektów handlowych na koniec czerwca 2016 roku, wynika z danych rynkowych Polish Retail Research Forum (PRRF).

05.09.2016 | aktual.: 05.09.2016 11:53

"Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (niemal 1,5 mln m2 GLA) oraz konurbacja katowicka (ponad 1,1 mln m2 GLA). Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (273 tys. m2 GLA)" - czytamy w analizie.

Wśród ośmiu największych rynków handlowych w Polsce największym poziomem nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową charakteryzują się aglomeracja wrocławska (817 m2/1 000 mieszkańców) oraz poznańska (764 m2/1 000 mieszkańców). Najniższy poziom wskaźnika notowany jest natomiast w aglomeracji szczecińskiej (489 m2/1 000 mieszkańców), podano.

W I połowie 2016 r. zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce wzrosły o 83 tys. m2 powierzchni najmu. Otwarte zostały trzy centra handlowe (w miejscowościach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys.) o łącznej powierzchni najmu 39 tys. m2 - Galeria Glogovia (21,5 tys. m2) w Głogowie, centrum Karuzela we Wrześni (12 tys. m2) i Galeria Awangarda w Bartoszycach (6 tys. m2). Zamknięte zostało pierwsze centrum handlowe - Centrum Sosnowiec w Sosnowcu (17 tys. m2).

"Na koniec I poł. 2016 roku w budowie pozostawało ok. 620 tys. m2 nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, z czego oddanie ok. 48% planowane jest do końca br. Największa ilość podaży w budowie zlokalizowana była w ramach ośmiu największych aglomeracji (82%). Rozbudowy obiektów istniejących stanowią 13% powierzchni w budowie. Największe projekty będące w budowie to centrum handlowe Posnania (99 tys. m2 GLA), Wroclavia (64 tys. m2 GLA), Galeria Północna (64 tys. m2 GLA) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m2 GLA). Kontynuowany jest trend przebudowy i rozbudowy starszych obiektów handlowych. Gruntownie zostało przebudowane stare centrum handlowe ETC Gdańsk, działające w nowej odsłonie pod szyldem Galeria Zaspa (9 tys. m2). Powiększone zostały także Atrium Promenada w Warszawie oraz Auchan w Gdańsku" - podano także.

Z analizy wynika, że współczynnik pustostanów dla największych 15 rynków handlowych w Polsce na koniec I poł. 2016 r. wzrósł do 3,3% z odnotowanego na koniec 2015 roku poziomu 3,1%. Najbardziej istotne wzrosty wskaźnika powierzchni niewynajętej nastąpiły w miastach, w których poziom konkurencji na rynku handlowym znacznie się ostatnio nasilił bądź sytuacja taka będzie wkrótce miała miejsce (np. Poznań, Bydgoszcz). Wśród ośmiu największych aglomeracji najwyższy poziom wskaźnika pustostanów odnotowano w Poznaniu (5,2%) oraz Łodzi (4%). Najniższym poziomem współczynnika charakteryzowały się aglomeracja warszawska (1,6%) oraz szczecińska (2%).

"Wśród siedmiu rynków handlowych obejmujących miasta o populacji 199-399 tys. mieszkańców najwięcej powierzchni niewynajętej znalazło się w Radomiu (9,3%) i Bydgoszczy (7,6%), natomiast najmniej w Lublinie (2,1%). W stosunku do ostatniego pomiaru, wyraźną poprawę odnotowano w Toruniu, gdzie wskaźnik pustostanów na koniec I poł. 2016 spadł do 3,1% (o 2,1 pkt proc.)" - czytamy

W dołączonych do grupy badawczej miastach 150-200 tys. mieszkańców sytuacja wygląda na stabilną, a wskaźniki powierzchni niewynajętej wahają się od 1,5% do 2,6%, podano także.

Polish Retail Research Forum zrzesza sześć firm doradczych działających na rynku nieruchomości: CBRE, Colliers International, Cushman & Wakefield, JLL, Knight Frank i Savills.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)