Prymusi czy oszuści?
Nasi polscy menedżerowie mają dość wysokie mniemanie na swój temat. Pytanie tylko czy słuszne?
19.11.2009 | aktual.: 19.11.2009 15:16
Nasi polscy menedżerowie mają dość wysokie mniemanie na swój temat. Pytanie tylko czy słuszne?
Z raportu „Polski menedżer w dobie kryzysu” wynika, iż menedżerowie obawiają się wpływu spowolnienia gospodarczego na swoją sytuację zawodową - utraty pracy oraz obniżenia poziomu zarobków.
Są jednak skłonni do bardziej intensywnej pracy, jeśli to wpłynęłoby na poprawę sytuacji ich firmy. Pomimo braku przygotowania, polscy menedżerowie sprawnie zarządzają przedsiębiorstwami w tych trudnych dla gospodarki czasach.
Duże obawy, niska efektywność
Niepewność rynku oraz spowolnienie gospodarcze powodują, że wśród przebadanych menedżerów aż 46 proc. obawia się utraty pracy, w tym 36 proc. zakłada całkowitą stratę zatrudnienia. Niemal co drugi (49 proc.) respondent uważa, że spowolnienie gospodarcze nie wpłynie w żaden sposób na poziom ich zarobków. Natomiast 13 proc. respondentów w kryzysie gospodarczym dostrzega szansę na zwiększenie dochodów.
Z drugiej jednak strony z badań Talent Club wynika, że mimo to respondenci mają bardzo niską efektywność w pracy. Jedynie 23 proc. z nich określiło ją na poziomie 100 proc.. Z kolei u co drugiej osoby wynosi ona 60-70 proc.. Aż 82 proc. respondentów przyznaje, że są skłonni do bardziej wytężonej pracy, gdyby ich działania miały przysłużyć się niwelowaniu zagrożeń ograniczających działalność firmy.
Niska efektywność w pracy oraz deklaracje o chęci jej zwiększenia, jeśli miałoby to poprawić kondycję w firmie w czasie dekoniunktury gospodarczej, tylko pozornie stoją w sprzeczności. Efektem tych rozbieżności może być niedoinformowanie badanych co do wpływu ich pracy na działalność całego przedsiębiorstwa oraz szans na przezwyciężenie kryzysu – mówi Marek Smolarz, Dyrektor Generalny firmy Diners Club Polska, która udostępniła wyniki badania Talent Club.
Polskie firmy a kryzys
Respondenci badania pomimo międzynarodowego kryzysu gospodarczego i załamania wielu rynków wewnętrznych oceniają sytuację swoich przedsiębiorstw jako dobrą. Niespełna połowa badanych (48 proc.) twierdzi, że ich przedsiębiorstwo nadal działa dobrze, albo jeszcze lepiej. Jedynie 17 proc. badanych przyznało, że ich firma znajduje się w złej (12 proc.) lub bardzo złej (5 proc.) sytuacji.
Istotnym wydaje się pytanie jak sami menedżerowie postrzegają swoją pracę i przygotowanie do wypełniania swoich obowiązków w trudnych czasach. Niewiele ponad połowa badanych (53 proc.) uważa, że jest wystarczająco przygotowana do wykonywania swej pracy. Jedynie 16 proc. menedżerów stwierdziło, że nie są odpowiednio przygotowani do pełnienia swojej funkcji w okresie spowolnienia. Na dobre przygotowanie w czasach kryzysu wpływa przede wszystkim wcześniej zdobyte doświadczenie (29 proc.). Na drugim miejscu znalazły się takie cechy jak intuicja i zaradność, które wskazało 19 proc. respondentów. Analiza pokazała bardzo niską ocenę wykształcenia formalnego, jako źródła wiedzy i umiejętności niezbędnych do działania (5 proc. badanych).
Cechy menedżerów w dobie kryzysu
Za najważniejsze cechy menedżera czasów kryzysu badani uznali elastyczność w podejściu do problemu (65 proc.) oraz umiejętność zarządzania ludźmi (64 proc.). U skutecznego menedżera niezbędne są także kreatywność (51 proc.), doświadczenie (51 proc.) oraz umiejętność podejmowania ryzyka (45 proc.). Mimo funkcjonowania w trudnej sytuacji, menedżer nie powinien działać bezpardonowo, manipulować, autorytarnie rozwiązywać problemów, ani bezwzględnie dążyć do celu.
Wyniki raportu „Polski menedżer w czasach kryzysu” są uzupełnieniem badania w ramach programu Talent Club – Polski Menedżer 2009. Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiet internetowych zamieszczonych na stronie www.talentclub.pl w miesiącach marzec – wrzesień 2009. Łącznie wzięło w nim udział 285 respondentów.
W badaniu „Polski Menedżer 2009” zostało przebadanych 1 461 menedżerów, uczestników programu Talent Club. Badanie zostało przeprowadzone w dniach: 19.09.2008 – 30.09.2009r.
O programie Talent Club Talent Club to ogólnopolski program edukacyjny dla polskiej kadry menedżerskiej. Celem programu jest zachęcanie menedżerów do rozwijania swoich talentów, umiejętności i pogłębiania wiedzy przy wykorzystaniu specjalnych testów i platformy e-learningowej dostępnej na stronie www.talentclub.pl.
Partnerami merytorycznymi programu są: Extended Disc Polska, Learn Up, Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Morgan Brown Group oraz Kancelaria Malinowski, Płachta & Wspólnicy. Program wspiera PKPP Lewiatan.
Organizatorem i pomysłodawcą Talent Club jest firma Diners Club Polska.