Nie odbieraj połączeń z tego numeru. Atakuje Polaków od miesięcy
Polacy od miesięcy otrzymują podejrzane połączenia z numeru 732 202 060. W słuchawce słychać głos informujący o rzekomym zadłużeniu we frankach. Przy próbie oddzwonienia numer okazuje się niedostępny.
Według serwisu nieznany-numer.pl, numer 732 202 060 został wyszukany ponad 500 tys. razy, co tylko świadczy o skali problemu. Komentarze użytkowników potwierdzają, że numer jest nadal aktywny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
85 złotych za kilogram. Zawrotne ceny owoców na początku kwietnia
Ten numer należy zablokować
Większość komentarzy ostrzega przed oszustwem i podaje, że po odebraniu rozmówca informuje o możliwości odzyskania rekompensaty za kredyt zaciągnięty we frankach.
"Naciągaczka, dzwoni w sprawie rekompensaty za wzięcie kredytu we frankach, którego oczywiście nie brałem, bo bym musiał go wziąć już w przedszkolu. Przy próbie otrzymania informacji, skąd mają takie dane o mnie, pani twierdzi, że nie posiadają żadnych danych... No to skąd niby wie, gdzie dzwonić?" – tak brzmi jeden z ostatnich komentarzy na ten wspomnianego numeru w serwisie nieznany-numer.pl.
Celem połączenia z tego numeru jest prawdopodobnie wyłudzenie danych, np. do zaciągnięcia kredytu. Niektórzy internauci twierdzą, że proszono ich od razu o numer PESEL lub o numer konta bankowego.
Jak podaje polsatnews.pl, po odebraniu połączenia z tego numeru słychać kobiecy głos. Gdy rozmówca zaprzecza w sprawie posiadaniu kredytu, połączenie jest natychmiast przerywane, a próba oddzwonienia kończy się komunikatem o niedostępności numeru. Może to wskazywać na zastosowanie techniki CLI spoofingu.
Na czym polega CLI spoofing?
CLI spoofing to metoda manipulacji numerem wyświetlanym na ekranie telefonu, co zwiększa szansę na odebranie połączenia. Oszuści podszywają się pod zaufane instytucje, takie jak banki czy urzędy.
W lutym 2024 r. prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisał porozumienie z operatorami telekomunikacyjnymi w celu przeciwdziałania takim nadużyciom. Mimo to, egzekwowanie przepisów bywa trudne. W pierwszej połowie 2024 r. odnotowano blisko 56 tys. przypadków oszustw telefonicznych, co pokazuje, jak powszechne stały się te praktyki.
Oszustwo na "pracownika banku"
Brak zachowania odpowiedniej ostrożności może spowodować, że staniemy się ofiarami sprytnych oszustów. Policja regularnie informuje o różnego rodzaju oszustwach telefonicznych, na które najczęściej padają seniorzy. Na przykład, seniorka z Podkarpacia w wyniku takiego oszustwa straciła aż 110 tys. zł.
Kobieta uwierzyła oszustom, którzy podawali się za pracownika Biura Informacji Kredytowej i prokuratora z Warszawy. Za ich namową kobieta wzięła kredyt, a pieniądze wpłaciła na podane przez oszustów konto.