Przedstawiciel KE: dyrektywa ws. alternatywnych paliw możliwa w 2013 r. 

Niewykluczone, że dyrektywa UE ws. zwiększenia liczby stacji paliw alternatywnych będzie gotowa jeszcze w tym roku - ocenia przedstawiciel dyrekcji generalnej ds. transportu KE Jose Fernandez Garcia. W tym przypadku przepisy zaczęłyby obowiązywać w 2015 roku.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP/Fred Tanneau

W poniedziałek w warszawskim przedstawicielstwie KE odbyła się konferencja nt. strategii zwiększenia liczby stacji paliw alternatywnych w UE.

Pod koniec stycznia Komisja przyjęła tzw. pakiet "Czysta energia dla transportu". Ma on poprawić m.in. konkurencyjność UE na światowym rynku paliw alternatywnych oraz zwiększyć liczbę instalacji zaopatrujących pojazdy w te paliwa do 2020 roku. Pakiet składa się m.in. z projektu dyrektywy dotyczącej infrastruktury i norm technicznych oraz planu działania szerszego zastosowania skroplonego gazu ziemnego w żegludze.

KE jako główne paliwa alternatywne zaproponowała: energię elektryczną, wodór, biopaliwa, gaz ziemny skroplony (LNG) i sprężony (CNG) oraz płynny gaz ropopochodny (LPG).

Jose Fernandez Garcia poinformował, że prace nad strategią już się rozpoczęły i są prowadzone m.in. w PE oraz Komitecie Regionów. - Jest to jeden z priorytetów prezydencji irlandzkiej. Myślę, że w lipcu tego roku taka dyrektywa mogłaby być gotowa, a przepisy w państwach członkowskich zacząć obowiązywać w 2015 roku - ocenił przedstawiciel KE. - Mimo że zakładamy perspektywę 2020 roku, to wcale nie mamy aż tak dużo czasu - dodał.

Garcia wyjaśnił, że państwa członkowskie miałyby określić własne przepisy wprowadzające takie rozwiązania.

Dodał, że dyrektywa nakazywałaby stworzenie minimalnego poziomu infrastruktury. - Te cele są wyważone, tak aby obywatele UE mogli poruszać się za pomocą pojazdów na paliwa alternatywne nie tylko po swoim państwie, ale i także między krajami członkowskimi - powiedział Garcia.

KE zaproponowała dla każdego kraju minimalną liczbę punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z czego co najmniej 10 proc. miałoby być publicznie dostępnych. Określiła także minimalną liczbę stacji wodorowych wzdłuż głównych Sieci Transeuropejskich w krajach, które mają już taką infrastrukturę. Maksymalna odległość między stacjami miałaby wynosić 300 km. KE określiła także minimalne liczby stacji LNG dla pojazdów w transporcie drogowym (maks. między stacjami 400 km) czy minimalną liczbę stacji CNG (maks. między stacjami 150 km).

Komisja określiła także minimalne liczby stacji LNG dla statków morskich oraz śródlądowych.

Polska do 2020 roku musiałaby wybudować 460 tys. punktów do ładowania pojazdów elektrycznych (obecnie ok. 300). Szacowany koszt takich inwestycji jest liczony na 460 milionów euro. W naszym kraju powstać też miałyby dwa obiekty do zaopatrywania statków morskich w LNG (ok. 30 mln euro), 15 stacji LNG dla transportu drogowego (ok. 6 mln euro).

Musielibyśmy także wybudować dodatkowo 51 stacji CNG za ok. 13 mln euro. Obecnie posiadamy 46 takich instalacji, z czego 32 publicznych.

Ze względu na to, że w Polsce nie mamy instalacji wodorowych, do 2020 roku nie musielibyśmy takowych tworzyć.

Ponadto KE zaproponowała wprowadzenie norm ws. uniwersalnej wtyczki dla całej UE do ładowania pojazdów elektrycznych. Jeśli projekt zyska akceptację PE i państw członkowskich, samochody elektryczne będą ładowane najbardziej rozpowszechnioną w Europie wtyczką typu 2.

Europejski transport jest w 94 proc. zależny od paliw płynnych. Ponad 80 proc. z nich jest importowanych. UE chce zdywersyfikować źródła energii w transporcie nie tylko ze względu na ochronę środowiska, ale też ogromne koszty zakupu importowanej ropy (ok. 1 miliard euro dziennie).

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram