Przegląd wiadomości ze spółek, środa godz. 15
Przegląd wiadomości ze spółek, środa 30 lipca godz. 15
mBANK
W ocenie prezesa mBanku Cezarego Stypułkowskiego, zakładając utrzymanie obecnych tendencji w zakresie przychodów, w zasięgu banku jest wypracowanie w 2014 r. 1,3 mld zł zysku netto.
"1,3 (mld zł zysku netto - PAP) jest w zasięgu banku, zakładając utrzymanie obecnych tendencji w zakresie przychodów" - powiedział na konferencji Stypułkowski, pytany o to, czy w drugiej połowie roku wynik netto może być zbliżony do tego, który bank wypracował w pierwszej połowie roku.
Zysk netto grupy mBanku wzrósł w pierwszym półroczu 2014 roku do 662,6 mln zł z 603,6 mln zł rok wcześniej.
Zysk netto grupy mBanku w drugim kwartale 2014 roku wzrósł do 324,8 mln zł z 278 mln zł rok wcześniej - podał bank w środowym raporcie. Zysk banku okazał się nieznacznie niższy od oczekiwań analityków, który spodziewali się, że wyniesie on 326,6 mln zł. Wynik odsetkowy banku był wyższy od konsensusu, natomiast w dół wyniki pociągnęły koszty oraz odpisy.
Oczekiwania czternastu biur maklerskich co do zysku netto banku za drugi kwartał wahały się od 308 mln zł do 349 mln zł.
Wynik odsetkowy banku w drugim kwartale wyniósł 617,2 mln zł i był wyższy od średniej oczekiwań rynkowych na poziomie 605,5 mln zł (w przedziale oczekiwań 598-620 mln zł). Wynik poprawił się o 4 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku i o 12 proc. rok do roku.
Wynik z prowizji wyniósł 243,7 mln zł i był zbliżony od oczekiwań rynku, który spodziewał się 244,8 mln zł (oczekiwania wahały się od 240 mln zł do 254 mln zł). Wzrost wyniku prowizyjnego w ujęciu kwartalnym wyniósł 1 proc., a w ujęciu rok do roku wzrósł on o 17 proc.
Bank wypracował ponadto 110,2 mln zł wyniku na działalności handlowej (wobec 92,1 mln zł w pierwszym kwartale) oraz 125,8 mln zł pozostałych przychodów operacyjnych (73,3 mln zł w I kw.).
Koszty administracyjne (razem z amortyzacją) wyniosły 455,3 mln zł i były o ponad 2 proc. wyższe od oczekiwań na poziomie 445,3 mln zł. Koszty wzrosły o 6 proc. kwartalnie i 9 proc. w ujęciu rocznym.
Odpisy z tytułu utraty wartości kredytów zaskoczyły negatywnie i wyniosły minus 155,9 mln zł. Rynek oczekiwał tymczasem odpisów na poziomie minus 134,8 mln zł. Rezerwy były wyższe o 75 proc. kwartalnie. Spadły natomiast o 2 proc. w ujęciu rocznym.
W całym pierwszym półroczu bank wypracował 1,21 mld zł wyniku odsetkowego i 486,1 mln zł wyniku z opłat i prowizji. Oba wyniki wzrosły z poziomów odpowiednio 1,07 mld zł i 395 mln zł przed rokiem. Łącznie te dwie pozycje były w pierwszej połowie tego roku o ponad 15 proc. wyższe niż przed rokiem.
Z drugiej strony koszty funkcjonowania banku (razem z amortyzacją) również wzrosły w I półroczu do 885,9 mln zł z 819,6 mln zł przed rokiem, czyli o 8,1 proc. Wzrost dotyczył wszystkich pozycji kosztowych, przy czym najmocniej o 37,7 mln zł wzrosły koszty rzeczowe, głównie w obszarach marketingu, IT oraz logistyki.
Odpisy w pierwszym półroczu tego roku wyniosły 245,3 mln zł wobec 187,1 mln zł rok wcześniej, przy czym prawie za cały wzrost odpowiadał segment korporacyjny, który w efekcie wypracował niższy o 26 proc. rdr wynik brutto. Bankowość detaliczna poprawiła z kolei ten wynik o ponad 32 proc.
Łącznie zysk netto grupy mBanku wzrósł w pierwszym półroczu tego roku do 662,6 mln zł z 603,6 mln zł rok wcześniej. Marża odsetkowa banku wzrosła w pierwszym półroczu do 13,6 proc. z 13 proc. w analogicznym okresie 2013 roku.
Wskaźnik kredytów do depozytów mBanku wyniósł na koniec półrocza 110,8 proc. Bank potwierdził cel wzrostu tego wskaźnika do około 115 proc. do 2016 roku.
Koszty do dochodów wyniosły 44,7 proc., wobec maksymalnie 48 proc. prognozowanych na 2016 rok.
Zwrot na kapitale własnym banku (ROE) netto wyniósł 13,6 proc. wobec 13,0 proc. na koniec czerwca 2013 roku.
Bank osiągnął łączny współczynnik kapitałowy na poziomie 15,79 proc., wobec 18,18 proc. przed rokiem. Współczynnik kapitału podstawowego Tier I wyniósł 13,20 proc., rosnąc z 13,1 proc.
Bank podał w raporcie, że baza klientów indywidualnych wzrosła od początku roku o 122 tys. do 4,49 mln. Na koniec czerwca bank miał ponadto 17.006 klientów korporacyjnych.
Wartość kredytów i pożyczek netto na koniec półrocza wzrosła o 2,8 proc. od początku roku, do 70,14 mld zł. Wartość depozytów klientów sięgnęła 63,29 mld zł, co oznacza wzrost o 2,6 proc. od początku roku.
Wartość umów leasingowych zawartych przed bank w pierwszej połowie tego roku wzrosła o 17,9 proc. rdr do 1,5 mln zł. Wzrost w faktoringu wyniósł 13,3 proc., a obroty w tym segmencie osiągnęły wartość 4 mld zł.
JERONIMO MARTINS POLSKA
Sprzedaż like-for-like Biedronki w pierwszej połowie 2014 roku spadła o 1,2 proc. Całkowite przychody Biedronki w tym okresie wzrosły o 9,1 proc. w ujęciu rok do roku do poziomu 4.029 mln euro - poinformowało Jeronimo Martins Polska w komunikacie prasowym.
"Wyniki Biedronki w pierwszej połowie roku okazały się gorsze od moich oczekiwań i negatywnie wpłynęły na poziom zysków całej grupy. Podjęliśmy działania w spółce mające na celu powrót do optymalnych dla nas poziomów sprzedaży like-for-like. Chcemy w pełni wykorzystać naszą mocną pozycję rynkową" - powiedział cytowany w komunikacie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins.
Zysk netto Jeronimo Martins, przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej, spadł w pierwszym półroczu 2014 roku o 12,4 proc. do 144,9 mln euro z 165,3 mln euro rok wcześniej.
EBITDA grupy Jeronimo Martins w pierwszej połowie 2014 roku spadła o 2,3 proc. do 341,4 mln euro z 349,5 mln euro rok wcześniej. Wysokość marży EBITDA wyniosła 5,6 proc., wobec 6,2 proc. rok wcześniej.
Przychody Jeronimo Martins w pierwszym półroczu wzrosły o 7,2 proc. do 6.051,7 mln euro wobec 5.643 mln euro w pierwszej połowie 2013 roku. Z kolei dług netto spółki wzrósł do poziomu 606,5 mln euro wobec 461 mln euro na koniec pierwszego półrocza roku ubiegłego.
W komunikacie podano, że w drugiej połowie 2014 roku Jeronimo Martins spodziewa się podobnej do pierwszego półrocza dynamiki EBITDA.
ZM MYSŁAW
ZM Mysław, producent wyrobów mięsnych, który w środę zadebiutował na rynku NewConnect, myśli o przejściu na rynek główny GPW. Nie wyklucza, że ten plan uda się zrealizować jeszcze w tym roku. Zmianie parkietu może towarzyszyć nowa emisja akcji - powiedziała dziennikarzom prezes spółki Teresa Jochemczyk.
"Rozpoczęliśmy przygotowania do przejścia na rynek główny GPW. W tym roku chcemy złożyć prospekt i prawdopodobnie zadebiutować także na rynku głównym. Myślę, że wiązałoby się to też z emisją publiczną. Na razie trudno mówić o szczegółach, jesteśmy dopiero na etapie uzgadniania celów emisyjnych" - powiedziała Jochemczyk.
Dodała, że środki z nowej emisji, podobnie jak te pozyskane przy okazji debiutu na NewConnect, zostałyby przeznaczone na wsparcie dystrybucji i sprzedaży.
"Nasz zakład ma wolne moce produkcyjne, więc nie musimy przeznaczać środków na jego rozbudowę, choć mamy taką możliwość. Obecnie produkujemy ok. 60 ton dziennie, a w tym obiekcie możemy wytwarzać ok. 80 ton. Posiadamy również wszystkie potrzebne nam na chwilę obecną linie produkcyjne" - powiedziała.
Celem spółki jest rozwój tradycyjnego kanału sprzedaży, którego udział, po pożarze zakładu w 2009 r., zmalał do 27 proc. z ok. 60 proc. ZM Mysław zamierzają także pozyskiwać nowych klientów w kanale nowoczesnym, który odpowiada obecnie na ok. 70 proc. sprzedaży.
Eksport stanowi ok. 3 proc. w strukturze sprzedaży spółki. Kraje, do których dostarcza ona swoje wyroby to: Węgry, Rumunia, Czechy, Estonia.
W I kwartale 2014 r. ZM Mysław wypracowały 23,6 mln zł przychodów, 1,9 mln zł EBITDA oraz 0,8 mln zł zysku netto. W całym 2013 r. obroty ZM Mysław wyniosły 118,4 mln zł, EBITDA 11,1 mln zł, a zysk netto 5,7 mln zł. Prezes poinformowała, że celem spółki nie jest generowanie obrotu "za wszelką cenę". Zamierza ona skupić się na rentowności.
ZM Mysław zadebiutowały w środę na NewConnect. Do obrotu trafiło 14.301.082 akcji. Przy okazji debiutu spółka pozyskała z rynku ok. 2 mln zł, które zamierza przeznaczyć na zwiększenie sprzedaży produktów o najwyższej rentowności oraz na sfinansowanie prac związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowej grupy produktowej - świeżych jednodaniowych dań obiadowych.
W środę na otwarciu notowań na NewConnect kurs spółki spadł o 4,86 proc. do 3,33 zł. Około godz. 13.00 traci on na wartości już niemal 24 proc., jedna akcja kosztuje 2,67 zł.
W 2013 r. ZM Mysław wyemitowały obligacje o wartości 3 mln zł. Jochemczyk zapowiada, ze wkrótce trafią one do obrotu na Catalyst.
Pytana o kolejne emisje obligacji, prezes odpowiedziała: "To się okaże w przyszłości".