Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 1 lipca godz. 15
Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 1 lipca godz. 15
01.07.2014 15:15
B2 HOLDING
"Akcjonariusze windykacyjnej spółki Ultimo podpisali umowę sprzedaży 100 proc. udziałów spółki na rzecz norweskiej firmy z branży usług finansowych, B2 Holding" - powiedziała na konferencji Monika Morali-Efinowicz, dyrektor zarządzająca Advent Interantional w Polsce.
Strony nie podały wartości umowy.
Fundusz Advent Intrernational przed transakcją posiadał około 90 proc. akcji Ultimo. Mniejszościowym akcjonariuszem spółki był jej założyciel Janusz Tchórzewski.
Ultimo zajmuje się zakupem portfeli oferowanych przez banki, firmy telekomunikacyjne i inne instytucje. Spółka oferuje również inne usługi związane z odzyskiwaniem wierzytelności masowych, jak obsługa wierzytelności na zlecenie, przede wszystkim dla funduszy sekurytyzowanych.
PWPW
Nowym prezesem spółki skarbu państwa Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) został Marek Siwiec dotychczasowy przewodniczący RN, wiceprezesami zostali Sławomir Grela i Rafał Magryś. Magryś zacznie pełnić swoje obowiązku po dezycji komisji, przy Komitecie Prezesa Rady Ministrów, która rozpatruje wnioski o wyrażenie zgody o zatrudnieniu osób, pełniących funkcje publiczne.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych od lipca 2013 roku posiada pełnomocnictwo ministra skarbu państwa do wykonywania uprawnień Skarbu Państwa w PWPW.
Jak poinformowała PAP Agnieszka Jabłońska-Twaróg rzeczniczka prasowa Ministerstwa Skarbu Państwa, pismem z 27 czerwca 2013r. Minister Spraw Wewnętrznych Bartłomiej Sienkiewicz zwrócił się do Ministra Skarbu Państwa Włodzimierza Karpińskiego na podstawie art. 18 ust 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, o przekazanie wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) dla Ministra Spraw Wewnętrznych.
MSP przekazało nadzór nad Spółką Polskiej Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie Ministrowi Spraw Wewnętrznych do wykonywania praw głosów z akcji, poprzez udzielenie Pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo takie zostało udzielone 25 lipca 2013 r. i upoważnia do wykonywania uprawnień Skarbu Państwa wynikających z praw z akcji w spółce Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. z siedzibą w Warszawie, łącznie z wynikającymi z nich prawami osobistymi oraz udzielania osobom prawnym lub fizycznym, z zachowaniem zasad, formy i trybu określonych w odrębnych przepisach, dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Skarbu Państwa celem dokonywania czynności prawnych związanych z wykonywaniem czynności nadzorczych.
HORTICO
Walne Hortico zdecydowało o wypłacie 0,07 zł dywidendy na akcję
Akcjonariusze Hortico zdecydowali o wypłacie 0,07 zł brutto dywidendy na akcję - podała spółka w komunikacie.
Dniem dywidendy jest 11 lipca 2014 r., a dniem jej wypłaty 28 lipca 2014 r.
MLEKPOL
Od 130-195 mln zł zainwestuje Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol z Grajewa (Podlaskie) w budowę nowoczesnego zakładu produkcji wyborów sproszkowanych, który powstanie w Mrągowie ( Warmińsko-Mazurskie) na terenie Warmińsko-Mazurskiej Specjalne Strefy Ekonomicznej. Pracę znajdzie 90 osób - poinformował we wtorek Mlekpol w przesłanym PAP komunikacie. Mlekpol jest jedną z największych w Polsce grup mleczarskich.
Pod koniec czerwca Mlekopol otrzymał od ministerstwa gospodarki zezwolenie na prowadzenie działalności w Warmińsko-Mazurskiej SSE. Ma tam powstać zakład, który będzie przerabiał 2 mln litrów serwatki dziennie. produkowane będą białka serwatkowe i mleczne. Budowa fabryki potrwa do końca marca 2018 r. Inwestycja powstanie na działce o powierzchni 4,3 ha, która do strefy ekonomicznej została włączona na początku czerwca 2014 r.
NOVITA
Poniedziałkowe zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy Novity nie podjęło uchwały w sprawie wypłaty 2 zł dywidendy na akcję, tym samym spełniony został warunek wezwania ogłoszonego przez Lentex - podał Lentex w komunikacie.
Akcjonariusze Novity mieli rozpatrzyć 30 czerwca uchwałę o wypłacie w formie dywidendy 5 mln zł, czyli 2 zł na akcję.
Wcześniej, 26 maja, nadzwyczajne walne zgromadzenie Novity zdecydowało o wypłacie dywidendy nadzwyczajnej, w wysokości 2,03 zł na jedną akcję.
"Tym samym, z uwagi na fakt niepodjęcia przez zwyczajne walne zgromadzenie Novita SA z dnia 30 czerwca 2014 roku uchwały w sprawie wypłaty dywidendy oraz nieogłoszenie do dnia 30 czerwca 2014 r. zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia Novity, w którego porządku obrad został umieszczony punkt dotyczący możliwości podjęcia uchwały w przedmiocie wypłaty dywidendy, spełniony został warunek wskazany w pkt. 25 ogłoszonego wezwania" - napisano w komunikacie.
Do 2 lipca trwa wezwanie na akcje Novity ogłoszone przez Lentex. Lentex wezwał do sprzedaży 825.001 akcji tej spółki, stanowiących 33 proc. kapitału zakładowego i łącznej liczby głosów na WZ spółki, po 35 zł za akcję.
Lentex w wyniku wezwania zamierza zdobyć kontrolę nad 1,65 mln akcji Novity, stanowiącymi 66 proc. kapitału zakładowego i głosów na WZ spółki. Obecnie Lentex kontroluje 33 proc. kapitału zakładowego Novity bez jednej akcji.
TELFORCEONE
Akcjonariusze TelForceOne przegłosowali wypłatę 0,1 zł dywidendy na akcję z zysku za 2013 r. - podała spółka w komunikacie. Łącznie na dywidendę trafi ok. 820 tys. zł.
Dniem dywidendy jest 26 września, a dniem jej wypłaty 10 października 2014 r.
PROJPRZEM
Program motywacyjny Projprzemu zakłada osiągnięcie min. 9 mln zł zysku w '14 r.
Walne zgromadzenie Projprzemu zdecydowało o zmianie założeń programu motywacyjnego. Według nowych ustaleń, warunkiem uruchomienia programu w 2015 r. jest wypracowanie przez spółkę nie mniej niż 9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2014 r. - podała firma w komunikacie.
Poprzednie założenia mówiły, że warunkiem jest osiągnięcie min. 10 mln zł zysku w 2014 roku.
PKP CARGO
PKP CARGO, drugi największy kolejowy przewoźnik towarowy w Europie, świadczy usługi przewozowe w zakresie transportu intermodalnego dla spółki PCC Intermodal S.A., wiodącego operatora przewozów kontenerowych. Współpraca obejmie przejazdy z Gdyni do Kutna, a w przyszłości zwiększenie liczby przewozów. Potencjał taborowy i kadrowy PKP CARGO oraz kompetencje logistyczne PCC Intermodal przyczyniają się do rozwoju branży intermodalnej w Polsce. Sprzyjają temu także inwestycje PKP CARGO w zakresie taboru - spółka odebrała właśnie kolejną partię zamówionych platform intermodalnych. W sumie PKP CARGO kupiła 330 platform 80-stopowych, najbardziej uniwersalnych i pożądanych przez klientów. Rozmowy na temat rozpoczęcia współpracy rozpoczęto kilka miesięcy temu. Pierwsze próbne przewozy zostały uruchomione w kwietniu 2014 roku. Obecnie w każdym tygodniu spółki uruchamiają z powodzeniem kilka regularnych pociągów.
- To bardzo owocna współpraca, na której korzystają obie strony. PKP CARGO rozwija działalność przewozową, a PCC Intermodal ma gwarancję wysokiej jakości i dostępu do największej bazy taborowej i najbardziej doświadczonej kadry. Warto podkreślić, że PKP CARGO wykazało się dużą elastycznością operacyjną, ponieważ rozpoczęcie regularnej współpracy z mocno zorientowanym na klienta operatorem wymagało opracowania wspólnych, jednolitych zasad współpracy na poziomie organizacji przewozów i dokumentacji przewozowej. Jestem przekonany, że współpraca z PCC Intermodal ma bardzo dobre perspektywy, o czym świadczą pozytywne doświadczenia z ostatnich tygodni - mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
PKP CARGO realizuje dla PCC przewozy z Gdyni do terminalu operatora intermodalnego w Kutnie w woj. łódzkim. Dodatkowo obie firmy współpracują przy przewozach na linii Brześć-Małaszewicze-Kutno. Jest to regularne połączenie, które PCC Intermodal włączyło z powodzeniem do swojej sieci w marcu 2014 roku. Oprócz świadczenia usług przewozowych, przy obsłudze partnera biznesowego PKP CARGO wykorzystuje swoje centrum logistyczne w Małaszewiczach, przy granicy z Białorusią.
Przewozy intermodalne są strategicznym obszarem działalności PKP CARGO, ponieważ jest to najdynamiczniej rozwijająca się branża rynku. Obecnie poziom tzw. konteneryzacji przewozów w Polsce jest sześciokrotnie niższy, niż średnia europejska. Według ekspertów PKP CARGO, w najbliższych latach ta różnica będzie się zmniejszać. PKP CARGO ma ambicje wyznaczania trendów na tym rynku w kraju.
- Przewozy intermodalne są bardzo ważne dla PKP CARGO. Chcemy być liderem w tym segmencie rynku, ponieważ przewidujemy jego dynamiczny wzrost w kolejnych latach, szczególnie po zakończeniu remontów i modernizacji linii kolejowych w Polsce. Już dzisiaj wykorzystujemy nasze przewagi i szukamy możliwości stałej współpracy z partnerami takimi jak PCC Intermodal - mówi Jacek Neska. - Jako lider inwestujemy też w park taborowy oraz terminale przeładunkowe. Oceniamy, że rynek intermodalny będzie nadal dynamicznie się rozwijał wraz z rozszerzaniem oferty przewozowej o nowe produkty, takie jak na przykład tzw. trójkąty intermodalne - dodaje.
W ostatnich latach rynek intermodalny w Polsce rósł w tempie dwucyfrowym, jedynie w 2013 roku wzrost był niższy niż 10 proc.
PKP CARGO jest liderem w segmencie przewozów intermodalnych w Polsce, z około 60-procentowym udziałem w rynku. Firma stale inwestuje w zwiększanie swoich możliwości: jesienią 2013 roku podpisała umowę na zakup 330 platform uniwersalnych platform 80-stopowych do przewozu m.in. kontenerów. Kontrakt opiewał na ponad 117 mln zł. Już prawie połowa platform trafiła do PKP CARGO.
Dzięki posiadanemu taborowi, know-how i dużemu doświadczeniu spółka oferuje swoim klientom kompleksową obsługę w zakresie przewozów intermodalnych. Oprócz taboru firma dysponuje też własną infrastrukturą, pozwalającą na składowanie, magazynowanie i przeładunek towarów na placach i terminalach kontenerowych. Łącznie możliwości składowania terminali PKP CARGO wynoszą ok. 11 500 TEU, a maksymalna techniczna zdolność przeładunkowa to blisko 890 000 TEU rocznie.
Transport intermodalny to przewóz ładunków z wykorzystaniem jednej jednostki ładunkowej za pośrednictwem różnych rodzajów transportu. Jego zaletą jest brak konieczności przeładunku towarów w trakcie zmiany środków transportu - przeładunkowi podlega całą jednostka ładunkowa, np. kontener, co usprawnia i przyśpiesza proces przewozu. Od 2004 roku średnioroczny wzrost wielkości pracy przewozowej kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce wynosił prawie 15,5 proc., i z wyjątkiem Litwy był najwyższy spośród państw regionu. Dynamiczny rozwój segmentu intermodalnego w Polsce przekłada się na rozwój rynku kolejowych przewozów intermodalnych - pod względem udziału w ogólnym kolejowym transporcie towarowym urósł z ok. 2 proc. w 2004 roku do ponad 6 proc. w 2012 roku.
MERCATOR MEDICAL
ZWZ Mercator Medical zdecydowało o przeznaczeniu 295,3 tys. zł na wypłatę dywidendy z zysku za '13, czyli 3 gr na jedną akcję - poinformowała spółka w komunikacie.
Dzień dywidendy został ustalony na 8 lipca, a dzień wypłaty na 25 lipca 2014 r.
MILKPOL
Akcjonariusze Milkpolu zdecydowali o wypłacie 0,02 zł dywidendy na akcję - podała spółka w komunikacie.
Zysk za 2013 rok wyniósł 292,2 tys. zł, z czego 237,1 tys. zł trafi na dywidendę.
Dniem dywidendy jest 11 lipca, a dniem jej wypłaty 25 lipca 2014 roku.