Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek godz. 20
Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 17 czerwca godz. 20
ATREM
Akcjonariusze Atremu zdecydowali o przeznaczeniu na dywidendę 1,48 mln zł z zysku za 2013 rok. Dywidenda w przeliczeniu na jedną akcję to 0,16 zł - podał Atrem w komunikacie. Dniem dywidendy będzie 30 czerwca, a dniem jej wypłaty 17 lipca.
Zysk netto grupy Atremu w 2013 roku wyniósł 1,86 mln zł.
Atrem nie wypłacał dywidendy z zysków za lata 2008-2012.
MENNICA POLSKA
Akcjonariusze Mennicy Polskiej zdecydowali o wypłacie w formie dywidendy 23,1 mln zł z zysku za 2013 rok. Dywidenda na akcję wyniesie 0,45 zł - podała spółka w komunikacie. Dniem ustalenia prawa do dywidendy będzie 10 lipca, a dniem jej wypłaty 30 lipca.
Pozostała część zysku za 2013 rok została przekazana na pokrycie ujemnego kapitału związanego z przyjęciem sporządzania sprawozdań finansowych według standardów MSR w kwocie 7,4 mln zł, oraz na kapitał zapasowy w kwocie 24,7 mln zł.
Zarząd Mennicy rekomendował nie wypłacanie dywidendy z zysku za 2013 rok.
PKN ORLEN
PKN Orlen zawarł umowę typu spot (doraźną - PAP) z włoską spółką Eni Trading and Shipping na dostawę ropy naftowej do litewskiej rafinerii Orlen Lietuva. Wartość umowy to ok. 77 mln USD, czyli ok. 236 mln zł - poinformował we wtorek płocki koncern.
PKN Orlen podał, że szacunkowa łączna wartość umów zawartych pomiędzy tą spółką a podmiotami z grupy Eni w ciągu ostatnich 12 miesięcy wynosi ok. 2 mld 306 mln zł.
PKN Orlen posiada 100 proc. udziałów w Orlen Lietuva. To jedyna rafineria w krajach bałtyckich i największa spółka na Litwie.
Na kupno litewskiej rafinerii oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje PKN Orlen wydał ok. 4 mld USD. W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do Orlen Lietuva, tłumacząc to awarią rurociągu Przyjaźń-Północ. W związku z tym ropa do Orlen Lietuva dostarczana jest tankowcami i koleją.
W 2013 r. Orlen Lietuva zanotowała stratę netto w wysokości 94,3 mln USD. Ze względu na pogorszenie sytuacji makroekonomicznej, przerób w rafinerii ograniczony został do minimum, czyli do 60 proc. mocy produkcyjnych.
W opinii PKN Orlen, jednym z ważniejszych czynników przyczyniających się do strat Orlen Lietuva są wysokie koszty logistyczne - litewska spółka od lat płaci za przewozy kolejowe około 30 proc. więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Prowadzone ostatnio z kolejami litewskimi rozmowy w sprawie obniżenia stawek nie przyniosły rezultatu.
W przeszłości spółka Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, ale po zdemontowaniu w 2008 r. 19 km torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny. Jak informował ostatnio PKN Orlen, "strona litewska, pomimo licznych obietnic, nie wykonała żadnych prac związanych z odbudową torów".