Przerwy w dostawach słodyczy znanej polskiej marki. Pat w negocjacjach ze sklepami
Ogromne podwyżki cen produktów i mediów uderzają nie tylko w gospodarstwa domowe, ale też w producentów. Przyznała to ostatnio firma Wawel, znana z wyrobu czekolad i szeregu innych słodyczy. Głównym problemem jest kwestia dogadania się z odbiorcami, którzy nie chcą płacić za towary na tyle dużo, by zrekompensować wyższe koszty produkcji. Dlatego trzeba się liczyć z przerwami w dostawach.
16.08.2022 | aktual.: 16.08.2022 16:44
"Znaczący wzrost kosztów zakupu niezbędnych do produkcji surowców i materiałów oraz mediów (prąd, gaz) będzie miał istotny wpływ na wyniki spółki, w szczególności na poziom realizowanej marży brutto" - napisała firma Wawel w sprawozdaniu z działalności w pierwszym półroczu 2022 roku.
Przerwy w dostawach nieuniknione
"Wprowadzane podwyżki cen nie rekompensują wzrostu kosztów produkcji. Toczące się negocjacje dotyczące podwyżek cen z największymi odbiorcami spółki nie przynoszą zadowalających efektów oraz są przyczyną przerw w dostawach, co ma wpływ na poziom realizowanej sprzedaży" - przyznaje spółka w dokumencie datowanym na 11 sierpnia.
Jak tłumaczy firma, sytuacja ta ma "istotny, negatywny wpływ na wyniki". Przyznaje też, że trudno w tym momencie jednoznacznie ocenić skutki tych problemów i to, jak długo będą psuły wyniki spółki. "W kontekście dostaw surowców i opakowań oraz zakupu niezbędnych mediów (energia elektryczna, gaz) należy podkreślić, że obecne, znaczące wzrosty cen mogą wywoływać zakłócenia w ciągłości łańcuchów logistycznych" - ostrzega firma.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
I dodaje, że do głównych zagrożeń i czynników ryzyka trzeba też zaliczyć wahania podstawowego surowca do produkcji, czyli ziarna kakaowego. Do tego dochodzą wahania kursów walut, przez które import surowców potrzebnych do produkcji może podrożeć, a także wpływ wojny w Ukrainie (Wawel ma udziały w ukraińskiej spółce Lasoszczi, która wstrzymała działalność), a także ewentualne pogorszenie sytuacji pandemicznej związanej z COVID-19.
Inflacja mocno w górę
Warto wspomnieć, że inflacja konsumencka w lipcu osiągnęła w Polsce już poziom 15,6 proc., choć to i tak mniejsze wzrosty niż te, z którymi mierzyć się muszą producenci. Tak zwana inflacja producencka w maju sięgnęła już niemal 25 proc. "Presję kosztową w przemyśle generują gwałtowne wzrosty cen surowców i energii, które rozlewają się po całym sektorze" - komentowali w czerwcu te dane eksperci banku PKO BP. W czerwcu wskaźnik ten przyspieszył do 25,6 proc.
Wawel to polska marka, której historia sięga końca XIX wieku. Obecnie 52 proc. udziałów w firmie należy jednak do spółki Hosta International AG, która ma siedzibę w Szwajcarii.