Trwa ładowanie...
wagon
14-02-2010 08:05

Przewoźnicy kolejowi planują wielki remont taboru

Polscy przewoźnicy szykują się do wielkiego remontu - łącznie ma on objąć kilkaset wagonów. Nie zmieni to jednak faktu, że średni wiek taboru na polskiej kolei to ok. 30 lat.

Przewoźnicy kolejowi planują wielki remont taboruŹródło: AFP
d2nz3h9
d2nz3h9

Ponad pół tysiąca wagonów chce w tym roku wysłać do naprawy PKP Intercity. Rzecznik przewoźnika Paweł Ney powiedział PAP, że będą to naprawy, a nie modernizacje. Oznacza to, że wagony po remoncie nie będą miały niczego, czego nie miałyby przed remontem. Jednak - jak mówił - pasażerowie powinni odczuć różnicę. - Wagony będą wyglądały, jakby wyjechały z fabryki - będą odmalowane i czyste. Poza naprawami technicznymi będzie też wymieniona tapicerka na siedzeniach czy położone nowe podłogi - powiedział Ney.

Łącznie naprawa obejmie 550 wagonów. Część wyjedzie na tory w tym roku, część w przyszłym. - Chcemy mieć w czerwcu kilkadziesiąt wagonów więcej, niż potrzebujemy, by przygotować się na szczyt wakacyjno-kolonijny, czyli duża część odnowionych wagonów wyjedzie na tory jeszcze przed wakacjami - wyjaśnił Ney.

Rzecznik dodał, że w tym roku na trasie z Krakowa do Gdyni - jednej z najpopularniejszych tras kolejowych w Polsce - pojawi się 17 nowych wagonów, które przewoźnik kupił w fabryce Cegielskiego. Ponadto w 2010 r. PKP Intercity spodziewa się dostawy 10 lokomotyw Eurosprinter od Siemensa. W maju ub.r. ta lokomotywa osiągnęła na polskich torach prędkość 235 km na godzinę - to jeden z najlepszych dotychczasowych wyników.

Dostawy nowych pociągów spodziewają się też Koleje Mazowieckie, ale pierwsze z 20 zamówionych w bydgoskiej Pesie wyjadą na tory w 2011 r. Wcześniej pasażerów będą wozić stare, ale zmodernizowane pociągi - w tym tygodniu spółka podpisała z nowosądeckim Newagiem umowę na remont 23 z nich. Jak powiedział PAP rzecznik przewoźnika Marcjusz Włodarczyk, pociągi będą nowocześniejsze, choć w starej obudowie. - Właściwie wszystko będzie w nich wymienione - dodał.

d2nz3h9

Powiedział, że zostaną one wyposażone w nowoczesne fotele, nowe ogrzewanie i toalety przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych. W pociągach mają być zainstalowane monitory, na których będą wyświetlane informacje o trasie pociągów, będzie też nowy system głośników, przez które kierownik pociągu będzie mógł nadawać komunikaty.

Spółka jeszcze nie zdecydowała, na które trasy zostaną skierowane zmodernizowane składy. Na naprawy 113 pociągów spółka przeznaczy w tym i przyszłym roku 128 mln zł.

Plany remontowe ma też samorządowa spółka Przewozy Regionalne. Jak poinformował PAP rzecznik firmy Piotr Olszewski, będą to jednak głównie naprawy rewizyjne. - To tak jak z przeglądem samochodu - sprawdza się głównie podwozie i patrzy, czy wszystko działa, jak należy - wyjaśnił.

Olszewski dodał, że jeszcze w tym roku spółka rozpisze przetarg na 70 pociągów elektrycznych do obsługi połączeń międzywojewódzkich. Mają one rozwijać prędkość do 160 km na godzinę i zabierać do 200 pasażerów. Orientacyjny koszt zakupu to 1,3 mld zł.

d2nz3h9

Przewozy Regionalne będą też użytkowały 5 nowych elektrycznych pociągów, które kupiły za 91 mln zł władze województwa małopolskiego. Wyjadą one na tory w 2011 r. Władze regionu nie zdecydowały jeszcze, na jakie trasy zostaną skierowane nowe pociągi. Na pewno trafią na najbardziej obciążone połączenie Kraków-Tarnów, a także Wieliczka-Kraków-Oświęcim. Mogą kursować także z Krakowa do Zakopanego czy Bielska-Białej.

d2nz3h9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2nz3h9

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj