Przychody górnictwa mniejsze o ponad 1,1 mld zł

O ponad 1,1 mld zł mniejsze niż przed rokiem były przychody górnictwa węgla kamiennego ze sprzedaży węgla w ciągu siedmiu miesięcy tego roku. Spadek sprzedaży przekroczył 20 proc. W końcu lipca na zwałach było ok. 6,4 mln ton niesprzedanego surowca.

Wskaźniki ekonomiczne charakteryzujące sektor węglowy po siedmiu miesiącach roku opublikowało w czwartek Ministerstwo Gospodarki. Ostateczne dane nie potwierdziły wcześniejszych szacunków przedstawicieli resortu, którzy prognozowali po lipcu nieznaczne zmniejszenie straty netto branży. Sięgnęła ona 159,9 mln zł wobec 153,1 mln zł po pierwszym półroczu 2009 roku.

Od początku roku do końca lipca polskie kopalnie wydobyły 42,2 mln ton węgla, o 3,8 mln ton mniej niż rok wcześniej. Ubytek wydobycia węgla koksowego przekroczył 42 proc.

Spadek sprzedaży węgla był jednak znacznie głębszy od skali zmniejszenia wydobycia i sięgnął 9,5 mln ton. Łączna sprzedaż zbliżyła się do 36,6 mln ton. Zapasy węgla sięgnęły 6,4 mln ton i były o ponad 5 mln ton większe niż w lipcu zeszłego roku.

Od stycznia do lipca wyniki branży nadal determinowała sytuacja na rynku węgla koksowego oraz kondycja jego głównego polskiego producenta - Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Aż 67,2 proc. ze zmniejszonej o 1 mld 115 mln zł kwoty przychodów całego górnictwa to efekt spadku wpływów z tytułu sprzedaży węgla koksowego. Sprzedaż ta była mniejsza o ponad 47 proc.

Ogółem po siedmiu miesiącach, w odniesieniu do tego samego okresu zeszłego roku, średnia cena węgla wzrosła o 13,6 proc., co wynika głównie z faktu wzrostu (o ponad 31 proc.) ceny węgla energetycznego. Średnia cena węgla koksowego spadła o ponad 21 proc. w odniesieniu do średniej z siedmiu miesięcy 2008 r.

W sumie do końca lipca górnictwo zarobiło na podstawowej działalności, czyli sprzedaży węgla, ponad 546,2 mln zł (rok wcześniej było to ponad 1,1 mld zł), ale wynik ten popsuły straty na pozostałej działalności oraz na operacjach finansowych. W efekcie strata brutto przekroczyła 50,9 mln zł, a strata netto 159,9 mln zł wobec 359,8 mln zł zysku w tym samym czasie zeszłego roku. Pogłębienie straty górnictwa netto to przede wszystkim skutek zwiększenia strat na innej niż sprzedaż węgla działalności operacyjnej oraz działalności finansowej, przy zmniejszeniu zysku ze sprzedaży węgla - wynika z publikacji resortu gospodarki. Ujemna rentowność branży wynosi 1,3 proc.

Jak mówiła wcześniej wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska, cały 2009 r. górnictwo powinno zamknąć zyskiem, a Jastrzębska Spółka Węglowa - jeżeli sprawdzą się prognozy, przewidujące odrobienie strat - w granicach zera. Po siedmiu miesiącach roku Katowicki Holding Węglowy miał ponad 64 mln zł zysku netto, a Kompania Węglowa 18,4 mln zł.

Jednak już wyniki lipca i wstępne obserwacje dotyczące sierpnia pokazują, że górnictwo ma szanse na stopniowe przezwyciężenie kryzysu. W sierpniu wzrosła szczególnie sprzedaż węgla koksowego, gdzie kryzys był najgłębszy. Za wzrostem popytu w perspektywie powinien pójść - według ekspertów ministerstwa - także wzrost cen.

Również tendencje na rynku węgla energetycznego są korzystne dla polskich producentów. Z poziomu ponad 40 USD za tonę takiego w zachodnioeuropejskich portach w poprzednich miesiącach, w lipcu było to ponad 65 USD za tonę.

Ministerialne dane nie obejmują kopalni Bogdanka na Lubelszczyźnie, która - częściowo już sprywatyzowana - notuje dobre wyniki. Po pierwszym półroczu Bogdanka wypracowała 83,4 mln zł zysku netto.

Mimo trudnej sytuacji wartość inwestycji w górnictwie w ciągu siedmiu miesięcy br. przekroczyła 1,5 mld zł, co oznacza wzrost nakładów o ponad 657 mln zł. Zmniejszyły się też zobowiązania i należności branży (odpowiednio do niespełna 6,5 mld zł i ponad 1,7 mld zł), co ministerstwo zalicza do zjawisk pozytywnych. Podatki, składki i inne publiczne opłaty sektor reguluje na bieżąco.

Za niekorzystne zjawiska, oprócz utraty rentowności, Ministerstwo Gospodarki uznaje również słabą płynność finansową branży i spadek wydajności. Dzięki programom antykryzysowym górnictwu udało się wprawdzie zaoszczędzić ok. 0,5 mld zł, ale w sumie nastąpił wzrost kosztów - w przeliczeniu na tonę węgla o 16,7 proc.

W końcu lipca w górnictwie pracowało niewiele ponad 115,7 tys. osób, o ponad 300 pracowników mniej niż na początku roku. Liczba górników dołowych jest stabilna i wynosi ponad 90 tys. osób.

Źródło artykułu:PAP
stratyprzychodygórnictwo

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.