Przyjemne z pożytecznym... czyli czym może zaskoczyć nas bankomat
Niektórzy nazywają go źródełkiem, inni wodopojem, jeszcze inni wręcz ścianą płaczu. Miliony Polaków korzystają z niego każdego dnia, niektórzy nie wyobrażają sobie bez niego życia! O czym mowa? Oczywiście o bankomacie. Przechodzimy obok niego codziennie, ale czy zastanawiamy się, jak on działa?
28.04.2010 | aktual.: 01.10.2010 08:08
Podstawowy scenariusz wygląda następująco: podchodzimy bankomatu, wkładamy kartę, wpisujemy PIN, wybiera żądaną kwotę i po chwili cieszymy się (lub nie) z wypłaconych środków. Prawda, że łatwe? Jednak działanie tej maszyny jest nieco bardziej skomplikowane.
Po włożeniu do bankomatu karty płatniczej jesteśmy proszeni o wpisanie PIN-u (_ ang. personal identification number _), czyli osobistego numeru identyfikacyjnego. Ma to zapobiec użyciu karty przez osoby niepowołane. Bankomat wówczas łączy się z zewnętrznym komputerem banku. Po upewnieniu się, że podane dane są prawidłowe, następuje zapytanie o to, jakiej transakcji chcemy dokonać. Chcąc wypłacić gotówkę z konta, wybieramy żądaną kwotę - czy to z opcji zaproponowanych przez dany bankomat, czy też wpisujemy własną propozycję, zwracając uwagę, że niektóre bankomaty narzucają minimalną kwotę wypłaty bądź wypłatę jedynie w określonych nominałach.
Następnie dostajemy zapytanie, czy chcemy otrzymać potwierdzenie wykonania transakcji. Bankomat wysyła zapytanie do banku, by upewnić się, że na koncie mamy wystarczającą kwotę. Jeżeli kwerenda wypadnie pozytywnie, po chwili bankomat wysunie naszą kartę. Jest to kolejne zabezpieczenie - bez wyciągnięcia karty środki nie zostaną wypłacone. Po wyjęciu karty i charakterystycznym odgłosie szeleszczących banknotów z odpowiedniego otworu wysuwa się żądana przez nas kwota. Po jej wyjęciu dostajemy jeszcze potwierdzenie transakcji. I voila.
Tutaj zaczynają się schody...
Oczywiście, stare odwieczne prawo Murphy'ego mówi, że jeśli coś się może zepsuć, to na pewno się zepsuje. Na jakie problemy mogą liczyć użytkownicy bankomatów? Jak radzić sobie w takich sytuacjach? Prześledźmy typowe problemy.
Po pierwsze - bankomat połyka naszą kartę. Może zdarzyć się to m.in. na skutek utraty ważności karty, zgłoszenia karty jako zgubionej lub skradzionej, lub też przekroczenia dopuszczalnej ilości prób wprowadzenia błędnego kodu PIN. Gdzie należy wówczas szukać pomocy?
- W takich przypadkach klient powinien wyjaśnić sprawę bezpośrednio z bankiem jako wystawcą karty - twierdzi Zuzanna Smolarek-Wójcik, Marketing Manager w firmie Euronet.
Po drugie - bankomat wypłaca pieniądze w niewłaściwej kwocie, bądź też w ogóle ich nie wypłaca. Tutaj przyczyn również może być kilka. Do najbardziej typowych zaliczamy:
• brak środków na koncie klienta,
• przekroczony limit wypłat w danym dniu,
• błędnie wpisana kwota (bankomat wydaje banknoty 50- i 100-złotowe),
• błędnie wprowadzony kod PIN kod lub jego niewłaściwe potwierdzenie,
• brak gotówki w bankomacie,
• brak połączenia z bankiem,
• blokada lub utrata ważności karty. W powyższych przypadkach rachunek klienta nie zostanie obciążony.
- Jeżeli bankomat wypłacił kwotę inną niż żądana, a przy tym poinformował, że wydana kwota jest inna niż żądana oraz informacja ta pojawiła się na ekranie bankomatu lub wydruku potwierdzającym transakcję, konto klienta zostanie obciążone kwotą, którą otrzymał - mówi WP Zuzanna Smolarek-Wójcik.
W pozostałych, mniej standardowych przypadkach, właściwym miejscem kontaktu jest bank. Szczególnie, jeśli rozważamy złożenie reklamacji.
- Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, reklamacje związane z realizacją transakcji bankomatowych, klienci powinni składać w banku, który jest wystawcą ich karty płatniczej. Szczegółowe zasady rozpatrywania reklamacji zawarte są w regulaminie świadczenia usług bankowych, który bank udostępnia klientowi z chwilą zawarcia umowy - informuje Zuzanna Smolarek-Wójcik.
Pamiętać warto też, iż na każdym bankomacie (zazwyczaj) w widocznym miejscu znajduje się informacja o numerze kontaktowym do firmy obsługującej dany bankomat. Zwykle taka infolinia czynna jest 24/7 (24h na dobę, 7 dni w tygodniu).
I warto dodać, że wpychanie karty na siłę, czy też do otworu drukarki potwierdzeń na pewno nie jest wskazane. Pomysłowość ludzka nie zna granic.
| Inne funkcje bankomatu W przeszłości bankomaty służyły jedynie za urządzenia do wypłaty gotówki z konta. Na chwilę obecną paleta dostępnych usług zdecydowanie się poszerzyła. Poza wypłatą środków z konta możemy m.in. sprawdzić stan konta i historię rachunku (dostępne również w formie wydruku), doładować stan konta telefonu komórkowego czy dokonać przelewu. Możliwe jest także wpłacanie pieniędzy i deponowanie ich na koncie (tzw. wpłatomaty). Za granicą zakres świadczonych usług jest dużo szerszy. W bankomacie można kupić znaczki pocztowe, losy na loterię, bilety kolejowe, bilety na koncerty czy do kina, płacić zwykłe rachunki, podatki, a także wiele więcej. Co może cieszyć to fakt, iż w dzisiejszych czasach z niektórych bankomatów mogą korzystać również osoby niepełnosprawne, np. niewidome. Część z dostępnych na rynku urządzeń wyposażona jest w klawisze oznaczone alfabetem Braille'a. |
| --- |
NaSygnale.pl: Skimming - chcą się dobrać do twoich pieniędzy
Proszę czytelników o wpisywanie pod artykułem swoich przeżyć i historii związanych z bankomatami i bankami.
Michał Jankowski, Wirtualna Polska