Raport: najwięcej osób szuka mieszkań dwu- i trzypokojowych

Zakupem używanego mieszkania dwupokojowego zainteresowanych jest 41,9 proc. użytkowników serwisów internetowych Oferty.net i Domy.pl, zwłaszcza w Gdańsku i Olsztynie, a trzypokojowego - 31,3 proc. - wynika z raportu przygotowanego przez te portale.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Zakupem kawalerki zainteresowanych jest 13,7 proc., a mieszkań cztero- i pięciopokojowych - 13,1 proc. użytkowników serwisów internetowych - wynika z raportu, który powstał na podstawie analizy zapytań ofertowych 5000 użytkowników portali nieruchomości Oferty.net i Domy.pl zebranych w marcu.

Zdaniem głównego analityka serwisu Oferty.net Marcina Drogomireckiego mieszkania jednopokojowe, na które popyt na rynku wtórnym sięga prawie 14 proc., są przedmiotem zainteresowania przede wszystkim dwóch grup klientów: inwestorów chcących bezpiecznie ulokować oszczędności i czerpać stały dochód z wynajmu oraz osób młodych, dla których zakup kawalerki jest pierwszym w życiu zakupem nieruchomości, sposobem na usamodzielnienie się i zamieszkanie na swoim.

- Mieszkania dwupokojowe są najpopularniejsze wśród nabywców, gdyż jest to kompromis między rzeczywistymi potrzebami, osobistymi aspiracjami a możliwościami finansowymi - powiedział PAP Drogomirecki.

Dodał, że dwa pokoje są dla wielu klientów drogą do podniesienia komfortu życia, zwłaszcza, gdy wcześniej mieszkali w ciasnej kawalerce lub we wspólnym mieszkaniu z rodzicami.

Na lokale trzypokojowe zdecydowany jest niemal co trzeci nabywca. Wśród nich dominują dwie grupy - osoby, które wraz z powiększaniem rodziny sprzedają mniejsze mieszkanie i dopłacając ze swych oszczędności lub zaciągniętego kredytu przenoszą się do większego lokum, a także osoby, które decydując się na wspólne życie sprzedają swoje dotychczasowe dwa małe mieszkania i przeznaczają uzyskane pieniądze na zakup jednego, większego lokalu.

Najwięcej chętnych na zakup dwóch pokoi jest w Gdańsku (46,7 proc.), Olsztynie (46,4 proc.) i we Wrocławiu (44,6 proc.). Trzypokojowe mieszkania są najpopularniejsze w Białymstoku (41,7 proc.), w Poznaniu (34,8 proc.) i Katowicach (34,1 proc.).

Z kwietniowego raportu serwisu Szybko.pl, Metrohouse i Expandera wynika, że średni metraż mieszkania kupowanego w Gdańsku wynosi 53,3 m kw., w Poznaniu - 51,7 m kw., w Warszawie 51 m kw., we Wrocławiu - 49,7 m kw., w Krakowie - 49 m kw., a w Łodzi - 44,8 m kw.

- Jak widać po metrażach, są to zazwyczaj mieszkania dwupokojowe, choć w budynkach z wielkiej płyty zdarzają się także trzypokojowe mieszkania o tym metrażu - powiedział PAP Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Umieścili kartkę o płatnościach gotówką. Burza w komentarzach
Umieścili kartkę o płatnościach gotówką. Burza w komentarzach
Obowiązek dla 3,5 mln Polaków w 2025 r. Inaczej 5 tys. zł kary
Obowiązek dla 3,5 mln Polaków w 2025 r. Inaczej 5 tys. zł kary
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Straszą podniesieniem cen. Branża chce sprzedawać alkohol na stacjach
Straszą podniesieniem cen. Branża chce sprzedawać alkohol na stacjach
Kupił paczki niespodzianki na Vinted za niecałe 60 zł. To w nich było
Kupił paczki niespodzianki na Vinted za niecałe 60 zł. To w nich było
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Rząd podniesie akcyzę? Resort rolnictwa ostrzega przed skutkami
Rząd podniesie akcyzę? Resort rolnictwa ostrzega przed skutkami
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość