Reklamacyjne nadużycia linii lotniczych. Nie pozwól się odesłać z kwitkiem

Przewoźnicy wprowadzają czasem niezgodne z prawem ograniczenia, które mają zniechęcić pasażerów do składania reklamacji. Europejskie Centrum Konsumenckie wylicza typowe triki linii lotniczych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Martyna Kośka

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina typowe "zagrania", które stosują linie lotnicze, by tylko uchylić się od konieczności wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot albo jakieś inne nieprawidłowości.

Przykładowo, już samo przyjęcie reklamacji uzależniają od wydania oryginałów dokumentów (paragonów, faktury). Niektórzy zastrzegają, że reklamacja może zostać złożona tylko w określony sposób, np. albo tylko pocztą tradycyjna, albo mailową.
Kto odbierając bagaż miał pecha zorientować się, że w trakcie podróży został on uszkodzony, może spotkać się z żądaniem zlecenia ekspertyzy niezależnemu ekspertowi – osobie trzeciej. Linia lotnicza bierze odpowiedzialność za szkodę dopiero, gdy osoba ta zaświadczy o nieprzydatność walizki do dalszego użytkowania.

Zdarza się też, że przewoźnicy dopuszczają możliwość rozpatrzenia reklamacji tylko pod warunkiem, że pasażer zgłosił szkodę bezpośrednio po przylocie do portu lotniczego. Jeśli o tym, że bagaż jest uszkodzony, zorientował się później, przewoźnik rozłoży ręce. To niezgodne z prawem.

Obejrzyj: Centralny Port Komunikacyjny. Śmiałe pomysły na nowe lotnisko

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego trafiają też pasażerowie, którym linia odmówiła odszkodowania za opóźniony lub zniszczony bagaż w sytuacji, gdy konsument ląduje w miejscu swojego zamieszkania albo rekompensata wysokości 50 proc. poniesionych kosztów, ewentualnie 100 proc. za kosmetyki i bieliznę a 50 proc. za pozostałe ubrania.

Lwia część reklamacji dotyczy opóźnionych lub odwołanych lotów. Przyznanie rekompensaty jest uzależnione od powodów opóźnienia. Jeśli nie ma w tym winy linii lotniczej (bo np. przeprowadzenie lotu było niemożliwe ze względu na warunki pogodowe), przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Musi natomiast zapewnić posiłki, napoje, a przy dłuższym opóźnieniu – również nocleg.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

To czytają wszyscy
Dostaną po pięć lat urlopu i 170 tys. zł odprawy. Oto szczegóły
Dostaną po pięć lat urlopu i 170 tys. zł odprawy. Oto szczegóły
FINANSE
To byłby cios w emerytów. W Sejmie petycja o zniesienie świadczeń
To byłby cios w emerytów. W Sejmie petycja o zniesienie świadczeń
FINANSE
Najtańszy jarmark w Polsce? Sprawdziliśmy ceny w Warszawie
Najtańszy jarmark w Polsce? Sprawdziliśmy ceny w Warszawie
FINANSE
Chcieli przechytrzyć protestujących. Z helikoptera spadł ładunek
Chcieli przechytrzyć protestujących. Z helikoptera spadł ładunek
FINANSE
Emerytury byłych prezydentów. Tak wypadają na tle Andrzeja Dudy
Emerytury byłych prezydentów. Tak wypadają na tle Andrzeja Dudy
FINANSE
Magda Gessler przegrała z restauracją. Poszło o głowę łosia
Magda Gessler przegrała z restauracją. Poszło o głowę łosia
FINANSE
Odkryj
Zmiana od 1 grudnia. Ci obcokrajowcy zaczną znikać z rynku pracy?
Zmiana od 1 grudnia. Ci obcokrajowcy zaczną znikać z rynku pracy?
FINANSE
Prezes z Indii bez pozwolenia na pracę. Ma 30 dni na wyjazd z Polski
Prezes z Indii bez pozwolenia na pracę. Ma 30 dni na wyjazd z Polski
FINANSE
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
FINANSE
Nowy milioner w Polsce. W czwartek padła "szóstka" w Lotto
Nowy milioner w Polsce. W czwartek padła "szóstka" w Lotto
FINANSE
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
FINANSE
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
FINANSE
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇