Reklamacyjne nadużycia linii lotniczych. Nie pozwól się odesłać z kwitkiem

Przewoźnicy wprowadzają czasem niezgodne z prawem ograniczenia, które mają zniechęcić pasażerów do składania reklamacji. Europejskie Centrum Konsumenckie wylicza typowe triki linii lotniczych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Martyna Kośka

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina typowe "zagrania", które stosują linie lotnicze, by tylko uchylić się od konieczności wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot albo jakieś inne nieprawidłowości.

Przykładowo, już samo przyjęcie reklamacji uzależniają od wydania oryginałów dokumentów (paragonów, faktury). Niektórzy zastrzegają, że reklamacja może zostać złożona tylko w określony sposób, np. albo tylko pocztą tradycyjna, albo mailową.
Kto odbierając bagaż miał pecha zorientować się, że w trakcie podróży został on uszkodzony, może spotkać się z żądaniem zlecenia ekspertyzy niezależnemu ekspertowi – osobie trzeciej. Linia lotnicza bierze odpowiedzialność za szkodę dopiero, gdy osoba ta zaświadczy o nieprzydatność walizki do dalszego użytkowania.

Zdarza się też, że przewoźnicy dopuszczają możliwość rozpatrzenia reklamacji tylko pod warunkiem, że pasażer zgłosił szkodę bezpośrednio po przylocie do portu lotniczego. Jeśli o tym, że bagaż jest uszkodzony, zorientował się później, przewoźnik rozłoży ręce. To niezgodne z prawem.

Obejrzyj: Centralny Port Komunikacyjny. Śmiałe pomysły na nowe lotnisko

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego trafiają też pasażerowie, którym linia odmówiła odszkodowania za opóźniony lub zniszczony bagaż w sytuacji, gdy konsument ląduje w miejscu swojego zamieszkania albo rekompensata wysokości 50 proc. poniesionych kosztów, ewentualnie 100 proc. za kosmetyki i bieliznę a 50 proc. za pozostałe ubrania.

Lwia część reklamacji dotyczy opóźnionych lub odwołanych lotów. Przyznanie rekompensaty jest uzależnione od powodów opóźnienia. Jeśli nie ma w tym winy linii lotniczej (bo np. przeprowadzenie lotu było niemożliwe ze względu na warunki pogodowe), przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Musi natomiast zapewnić posiłki, napoje, a przy dłuższym opóźnieniu – również nocleg.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos