Rekordowa liczba nowych małych firm w Kanadzie

Ponad pół miliona Kanadyjczyków założyło w minionych miesiącach swoje firmy - wynika z najnowszego raportu jednego z największych kanadyjskich banków - CIBC.

Rekordowa liczba nowych małych firm w Kanadzie
Źródło zdjęć: © AFP

29.09.2012 | aktual.: 29.09.2012 08:53

CIBC zwrócił w raporcie uwagę, że aż 80 proc. nowych przedsiębiorców świadomie wybrało taką karierę. Jak szacują ekonomiści, w ciągu minionych dwóch lat tylko 20 proc. właścicieli nowych firm założyło je ze względu na trudność ze znalezieniem pracy. To sytuacja odmienna niż 20 lat temu, gdy otwierano firmy głównie ze względu na bezrobocie.

Sytuacja na kanadyjskim rynku pracy jest niezła. Bezrobocie w sierpniu wyniosło 7,3, proc. - wynika z danych Statistics Canada. W dodatku rośnie zatrudnienie w grupie osób w wieku 55 lat i więcej (w ciągu roku dla kobiet o 7,1 proc., dla mężczyzn o 6,2 proc.). Tymczasem najliczniejszą grupą nowych przedsiębiorców (30 proc.) są osoby w wieku 50 lat i powyżej.

Jak podsumował w raporcie zastępca głównego ekonomisty CIBC Benjamin Tal, w ciągu najbliższych 10 lat należy spodziewać się umocnienia trendu. Sprzyja temu paradoksalnie demografia - rosnąca grupa osób powyżej 50. roku życia. To często dobrze wykształceni specjaliści. 30 proc. nowych przedsiębiorców ma wykształcenie uniwersyteckie, przy czym dla ogółu siły roboczej w Kanadzie odsetek wykształcenia wyższego wynosi 25 proc.

"Stopniowe przejście do silnej kultury indywidualizmu i polepszania własnej sytuacji; rola technologii w podejmowaniu decyzji o przejściu z sal zarządów do pokoju w swojej piwnicy; bardziej globalne i wzajemnie powiązane rynki, które wymagają większej specjalizacji, elastyczności i szybkości" - to czynniki, które zdaniem Tala wpływają na świadome zakładanie własnych firm.

Indywidualizm przedsiębiorców spotyka się z indywidualizmem klientów. Jak zauważyli ekonomiści CIBC, to również swoista zasługa demografii. Rosnąca grupa starszych klientów ma coraz częściej indywidualne wymogi, a do nich łatwiej się dostosować małym firmom.

Okazuje się też, że w firmach, które istnieją od 2 do 5 lat, połowa przychodów pochodzi z eksportu. To zaś oznacza, że małe firmy dobrze sobie radzą na zagranicznych rynkach. W działalności pomaga im dostęp do nowoczesnych technologii, dzięki którym łatwiej współpracować tak z małymi, jak i z dużymi przedsiębiorstwami.

Raport CIBC odpowiada w dużej mierze na zadawane niedawno pytania o to, dlaczego z kanadyjskiego rynku znikają średnie firmy, zatrudniające od 100 do 499 pracowników. Od roku 2007 do 2010 ich liczba zmalała z ok. 14,7 tys. do ok. 14,2 tys. - alarmował w swoim raporcie dziennik "The Globe and Mail". Eksperci szukali przyczyn w starzejącym się społeczeństwie i mniejszej konkurencyjności średnich firm. Raport CIBC zauważa jednak, że to właśnie rosnąca liczba osób po 50. roku życia sprawia, że pojawia się więcej małych firm, dobrze radzących sobie na konkurencyjnym rynku.

Kanadyjski system podatkowy daje też wskazówki, dlaczego po kryzysie 2008 r. znów zaczęła rosnąć liczba największych firm (powyżej 500 pracowników) i dlaczego zakładanie firm stało się tak powszechne. Według najnowszych danych KPMG, wśród krajów rozwiniętych Kanada ma najniższy podatek korporacyjny - 7,3 proc. po uwzględnieniu zachęt podatkowych. Zaś do założenia małej firmy potrzebny jest dostęp do internetu i kilkadziesiąt dolarów. Prostsze są też rozwiązania dotyczące np. odpowiednika VAT. W najludniejszym Ontario jeśli przychody nie przekraczają 30 tys. dolarów kanadyjskich w minionych czterech kwartałach, nie dolicza się do cen 13 proc. Harmonized Sales Tax (HST).

Niedawne badanie Ipsos Reid dla największego kanadyjskiego banku, Royal Bank of Canada pokazało też, że 94 proc. Kanadyjczyków uważa, że małe firmy odgrywają kluczową rolę we wzroście gospodarczym i chętnie korzysta z ich usług. Z ponad 1,13 mln kanadyjskich firm 98 proc. to firmy małe.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)