Resort administracji pracuje nad zmianami w programie "schetynówek"

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pracuje nad zmianą zasad korzystania z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Chodzi o przywrócenie budżetowego dofinansowania w wysokości do 50 proc. kosztów przedsięwzięcia, zamiast - jak obecnie - 30 proc.

Obraz
WP.pl/Katarzyna Izdebska

Informację w tej sprawie przekazał Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, który był jednym z podmiotów uczestniczących w konsultacjach nowego projektu. Chodzi o zmianę rozporządzenia i uchwały rządu, regulujących zasady wspierania popularnych "schetynówek" w 2013 r.

"Zmiany dotyczą poziomu dofinansowania projektów, wysokości środków przeznaczanych dla poszczególnych województw, procedur wprowadzenia modyfikacji we wnioskach już złożonych oraz naborów uzupełniających" - wynika z informacji urzędu. Projekt zakłada odstąpienie od vacatio legis, by zmienione zasady mogły jak najszybciej wejść w życie.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych zainicjował kilka lat temu ówczesny wicepremier Grzegorz Schetyna. W pierwszym takim programie budżet państwa dokładał do samorządowych inwestycji drogowych połowę kosztów; teraz - do 30 proc. Zmniejszenie dofinansowania było krytykowane przez samorządy.

"Proponowana zmiana służyć ma stymulowaniu wzrostu aktywności samorządu lokalnego w działaniach inwestycyjno-remontowych na drogach lokalnych, współfinansowanych dotacjami celowymi z budżetu państwa" - napisano w uzasadnieniu projektu zmiany stosownego rozporządzenia.

Według informacji zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji niedawno Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zaakceptowała propozycję, by obowiązkowy wkład samorządów w programie wynosił 50 proc., a nie - jak obecnie - 70 proc. Pozostałą część daje budżet centralny.

Samorządowcy są też zdania, że zmiana powinna dotyczyć już obecnie składanych wniosków. Wiceminister administracji i cyfryzacji Magdalena Młochowska wyjaśniła podczas ostatniego posiedzenia Komisji, że po ogłoszeniu rozporządzenia o zmianie warunków w programie "schetynówek" będzie czas na zmianę zgłoszonych już projektów przebudów dróg.

Według projektu budżet państwa ma przeznaczyć na realizację programu w latach 2012-2015 w sumie 2,7 mld zł, z czego 200 mln zł to wydatki roku 2012. Na 2013 r. w projekcie przewidziano 500 mln zł, a w dwóch kolejnych latach po 1 mld zł, przy czym od 2013 r. dofinansowanie ma być na poziomie do 50 proc. kosztów.

Przyjęcie takiej propozycji oznaczałoby, że np. woj. śląskie zamiast spodziewanych w tym roku blisko 69 mln zł na "schetynówki" otrzyma połowę niespełna 34,5 mln zł. Podobne ograniczenie dotyczy pozostałych województw. Wcześniej zapowiadano, że także na 2013 r. na program dostępnych będzie 1 mld zł na wszystkie województwa.

W końcu października wojewoda śląski zatwierdził wstępną listę rankingową złożonych przez samorządy wniosków o dofinansowanie przebudowy lokalnych dróg w regionie w 2013 r. Urzędnicy uznali, że kryteria formalne spełniło 56 spośród 82 wniosków.

Wśród 56 wniosków, które poddano ocenie, 21 dotyczy dróg powiatowych, a 35 gminnych. Łącznie chodzi o ok. 68,8 km dróg (ponad 35,2 km powiatowych i ponad 33,5 km gminnych), na których przebudowę i modernizację samorządy przeznaczają ponad 100,9 mln zł. Łączna wnioskowana dotacja z programu to 43,2 mln zł (ponad 22,3 mln zł na drogi powiatowe i 20,8 mln zł na gminne). Przy zmianie zasad i wysokości dofinansowania w przyszłym roku środków nie starszy dla wszystkich chętnych.

Na czele zatwierdzonej w ostatnim dniu października listy rankingowej są powiaty: lubliniecki, częstochowski, wodzisławski, będziński i pszczyński, a wśród gmin: Gierałtowice, Olsztyn k. Częstochowy, Radzionków, Kozy, Ożarowice i Racibórz.

Na 2012 r. w woj. śląskim na "schetynówki" podzielono między gminy i powiaty niespełna 13,8 mln zł, przy dofinansowaniu z budżetu rzędu 30 proc. Złożono 78 wniosków, a dofinansowanie dostały 23 projekty (ok. 30 proc. wniosków). Przebudowa i modernizacja objęła 20,5 km dróg powiatowych (10 projektów na ponad 7,8 mln zł) i 20,7 km dróg gminnych (13 projektów na ponad 6 mln zł). Przebudowywane były m.in. drogi w powiatach: częstochowskim, bieruńsko-lędzińskim, gliwicki, zawierciańskim, cieszyńskim, bielskim i będzińskim, a także w gminach Olsztyn, Milówka, Węgierska Górka, Ciasna, Koziegłowy i Istebna.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega