WAŻNE
TERAZ

Wszystko, co ważne, dzieje się w Polsce. Wirtualnej Polsce

Robisz zakupy w internecie? Nie daj się nabrać sprzedawcy

Już co drugi Polak robi zakupy przez internet.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | ldprod

Co drugi Polak robi zakupy przez internet. Przewaga tej formy tkwi nie tylko w oszczędności czasu i większym wyborze produktów, ale także z łatwością porównywania ofert różnych sprzedawców. Eksperci zdradzają, na co należy jednak uważać.

Nie każdy zakup kończy się sukcesem, dlatego zawsze należy zwrócić uwagę na to jakie mamy prawa i obowiązki przy internetowych transakcjach. Przepisy w kodeksach nie dla każdego są zrozumiałe, dlatego warto przeanalizować najważniejsze z nich.

Uszkodzona przesyłka

Jeśli klient otrzymał przesyłkę uszkodzoną, to odpowiedzialność za to zawsze ponosi sprzedawca. Także wówczas, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy przewoźnika, któremu sprzedawca powierzył dostawę. Dzięki takiemu zapisowi, klient nie musi się zastanawiać, z czyjej winy doszło do uszkodzenia. Po prostu zgłasza to sprzedawcy.

Poza zainteresowaniem klienta pozostaje ustalenie odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki. Przepisy przewidują oczywiście, że sprzedawca może potem dochodzić roszczenia od przewoźnika. Najpierw jednak musi zaspokoić konsumenta.

Powołaj się: Zgodnie z art. 548 § 4 Kodeksu Cywilnego, jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą wydania kupującemu (art. 548 § 3 K.C.).

Jak zapakować paczkę?

Obowiązek właściwego opakowania produktu spoczywa oczywiście na nadawcy i to on musi zadbać o właściwe przygotowanie przesyłanych rzeczy. Opakowanie przybiera szczególnie na znaczeniu, kiedy przesyłka ma przebyć daleką drogę (jak wynika z badań, ponad połowa polskich e-konsumentów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych).
Uwaga.

Sprzedawca jest odpowiedzialny tylko do momentu, w którym kupujący potwierdzi odbiór. Zawsze należy więc sprawdzić przesyłkę zanim podpiszemy potwierdzenie Kupujący powinien zweryfikować otrzymaną przesyłkę ponieważ w momencie potwierdzenia odbioru odpowiedzialność zostanie przeniesiona na kupującego.

Kiedy można zrezygnować z zakupu? Terminy

Wyjątkową zaletą zakupów przez internet jest fakt, że można z nich zrezygnować w ciągu 10 dni od otrzymania towaru. Zawsze. Nawet, jeśli produkt jest pozbawiony wad, ale po prostu nam się nie podoba. W przypadku tradycyjnych zakupów nie ma takiej możliwości.

Kupujący, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, wysyłając stosowne oświadczenie na piśmie, bez konkretnego uzasadnienia, przed upływem 10 dniowego terminu od wydania rzeczy lub od dnia zawarcia usługi. Dokument warto wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, aby po otrzymaniu zwrotki dysponować dowodem, że przedsiębiorca otrzymał nasze oświadczenie.

Niektóre firmy, aby zachęcić kupującego do zakupów przez internet przygotowują opakowanie i wszelkie formalności (oświadczenie) potrzebne do zwrotu, a nawet pokrywają koszty zwrotu przesyłki. To jeszcze bardziej zachęca kupującego do zakupów internetowych, ponieważ nie ponosi ryzyka niezadowolenia z towaru, ani kosztów dodatkowych.

Kolejną formą coraz częściej wykorzystywaną i wygodną dla klienta jest proponowana przez firmy możliwość zakupu przez Internet z odbiorem w danym sklepie z jednoczesną możliwością zwrotu tego towaru.

Nie daj się nabrać sprzedawcy

Niedopuszczalne jest zastrzeżenie, że kupującemu wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (np.: w zamian za odstępne). Uprawnienie do rezygnacji z zakupu dotyczy umów sprzedaży zawieranych na odległość. Według definicji, takie umowy są zawierane z kupującym bez jednoczesnej obecności obu stron, przy pomocy środków porozumiewania się na odległość.

Takimi środkami są formularze zamówienia niezaadresowanego, katalogi, telefon, radio, telewizja, a najczęściej poczta elektroniczna lub właśnie internet. W tych przypadkach konsument ma prawo korzystać przez 9 dni z danej rzeczy i przedsiębiorca w żadnym wypadku nie może rościć od niego żadnego wynagrodzenia.

Czujność zamiast nieufności

Dynamika rynku sprzedaży internetowej w Polsce z roku na rok wzrasta aż o 20 proc. Sprzedaż internetowa jest już bardzo popularna i cały czas się rozwija. Coraz więcej osób, firm przekonuje się, że oprócz wygody, ogromnego asortymentu, niższych cen niż te proponowane w sklepach stacjonarnych, zakupy są bezpieczne dla kupującego.

Warto wybierać firmy, które mają już wypracowany system opinii klientów. To zawsze daje poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza ryzyko zakupów, z których nie będziemy zadowoleni.

Zobacz także:

Wybrane dla Ciebie
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Inaczej 800 zł kary
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Inaczej 800 zł kary
Wjechał kombajnem do miasta. Zablokował ulicę w centrum na 2 godziny
Wjechał kombajnem do miasta. Zablokował ulicę w centrum na 2 godziny
Gigant inwestuje w Polsce. Powstaną setki miejsc pracy
Gigant inwestuje w Polsce. Powstaną setki miejsc pracy
Chciał tylko dogrzać mieszkanie farelką. Porównuje rachunki. Oto kwota
Chciał tylko dogrzać mieszkanie farelką. Porównuje rachunki. Oto kwota
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?