Trwa ładowanie...
rosja
26-01-2009 12:16

Rosyjski rynek motoryzacyjny zajmie trzecie miejsce na świecie?

Pomimo utrzymującego się na całym świecie zaniepokojenia recesją, firma Frost & Sullivan przewiduje, że do końca 2009 r. rosyjski przemysł samochodowy odzyska stabilność i rentowność.

Rosyjski rynek motoryzacyjny zajmie trzecie miejsce na świecie?Źródło: PAP
d4et6u7
d4et6u7

Co więcej, według prognoz do 2012 r. rosyjski rynek motoryzacyjny zajmie trzecie miejsce na świecie, po rynkach amerykańskim i chińskim.

W związku z przewidywanym przez ekspertów utrzymywaniem się recesji w 2009 r., udziałowcy branży pilnie przyglądają się wynikom rosyjskiego rynku motoryzacyjnego. 18 listopada 2008 r. Dmitrij Miedwiediew, prezydent Federacji Rosyjskiej, przyznał, że kryzys rozprzestrzenia się z sektora finansowego na inne, w tym na branżę motoryzacyjną. Niedawna analiza za okres od października do listopada 2008 r. wykazuje w Rosji spadek sprzedaży o 19,3% nowych zagranicznych samochodów osobowych. W odpowiedzi, rząd rewiduje swoją politykę kredytową, politykę co do importu samochodów oraz taryfy importowe. Najwięksi rosyjscy producenci ograniczają liczbę dni roboczych w tygodniu pracy oraz redukują zatrudnienie.

_ Gdy tylko rosyjski sektor bankowy podźwignie się z wielomiesięcznego kryzysu finansowego i kredyty motoryzacyjne znów staną się dostępne dla Rosjan, spodziewamy się powrotu tendencji wzrostowej w sprzedaży samochodów osobowych, chociaż najprawdopodobniej o mniejszej dynamice _ - stwierdza Andrij Iwczenko, analityk Frost & Sullivan.

Przed wystąpieniem recesji, gospodarska rosyjska była podatnym gruntem dla inwestycji. Rok 2007 był dla Rosji dziewiątym pod rząd rokiem wzrostu gospodarczego, przy średniej rocznej stopie wzrostu 6,9% od czasu kryzysu finansowego w roku 1998. W 2007 r. inwestycje zagraniczne w gospodarkę rosyjską osiągnęły wartość 27,80 mld USD, z czego 353 mln USD stanowiły inwestycje w sektor produkcji samochodów i pojazdów transportowych.

d4et6u7

Problem branży motoryzacyjnej tkwi w polityce kredytowej stosowanej przez rosyjskie oraz światowe instytucje finansowe i banki. Polityka ta jest obecnie rewidowana, lecz zdążyła już negatywnie odbić się na krajowych i zagranicznych producentach samochodów w Rosji.

_ Biorąc pod uwagę, że ponad 45% wartości sprzedaży samochodów w Rosji finansowano z kredytów bankowych, kryzys finansowy w Rosji zmusił system bankowy do odrzucenia niemal wszystkich nowych wniosków o kredyty motoryzacyjne dla Rosjan _ - mówi Olga Krywiecka, analityk firmy Frost & Sullivan.

Ten nowy spadek popytu na samochody przyparł do muru wielu rosyjskich i zagranicznych producentów, między innymi GAZ, AVTOVAZ i KAMAZ, czyli największych producentów rosyjskich. 19 listopada 2008 GAZ ogłosił swoją decyzję o ustanowieniu trzydniowego tygodnia pracy w odpowiedzi na spadający popyt na pojazdy. 9 października ubiegłego roku KAMAZ, znany ze swoich pojazdów ciężarowych do celów komercyjnych, skrócił tydzień pracy do 32 godzin oraz dokonał redukcji zatrudnienia o 10%. Chociaż przez większość 2008 r. utrzymywał się niewielki spadek sprzedaży (tylko 2,6% w porównaniu z poprzednim rokiem), Łada Priora firmy AVTOVAZ osiągnęła dodatni trend, znacząco zwiększając sprzedaż w 2008 r. Producenci zagraniczni jak Renault, Ford i General Motors, wprowadzają korekty do swoich planów na styczeń 2009 r. dla Rosji oraz wstrzymują się z produkcją nowych modeli.

Wreszcie do akcji wkracza rząd, starając się uratować branżę przed bankructwem. Główna zmiana polega na zaostrzeniu polityki w zakresie importu pojazdów używanych, co obejmuje wprowadzenie zakazu importu samochodów starszych niż pięcioletnie. Obecny system zezwala na import samochodów najwyżej 7-letnich. Kolejna kluczowa różnica to podwyższenie taryf importowych. Rosja ma nadzieję, że posunięcie to przyczyni się do zmniejszenia importu, zaś w długofalowej perspektywie - do stopniowego przyspieszenia tempa rozwoju montażu zagranicznych samochodów w Rosji.

W związku ze wzmocnieniem rosyjskiej branży motoryzacyjnej poprzez nową politykę kredytową, taryfy importowe oraz stymulację montażu marek zagranicznych, przyszłość tej branży maluje się w jasnych barwach.

d4et6u7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4et6u7